Gjest Gjest_Marken_* Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Jeg er midt i en prosess for å selge leiligheten min. Sliter veldig med å velge rette megler. Noen som har noen tips å komme med?
ejoty Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Gå på visninger - ikke for å se på leilighetene, men meglerene og hvordan de gjør jobben sin. Innhent pristilbud fra flere meglere. Spør om den megleren som ga best inntrykk fra visningene kan matche det beste pristilbudet du har fått.
Gjest Rødvinspiken ii Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Velg den megleren som du føler følger best opp kundene sine - og som virker hyggelig/omgjengelig. Om megler ikke er å få tak i /ikke ringer tilbake kundene som har sett på boligen din så er det fort gjort å velge bort din bolig. Jeg har prøvd å få sett på et hus. Har snakket med både megler selv og en annen i samme firma. Det virket på begge som om det både var vanskelig og "masete" av meg å ville se på huset (ikke annonsert fellesvisning og vi bor noen timer unna). Det tok over et døgn å få svar på om det var mulig å få se huset. For så vidt (nesten) greit - problemet er mest det at jeg føler jeg bare er til bry for dem. Jeg trodde de ville være glad for henvendelsen ettersom huset har stått til salg siden tidlig i vår.... Vi har også vært å sett på et annet hus hvor megler ikke en gang har prøvd å kontakte oss i etterkant for å høre hva vi syntes om huset. (Nå var ikke det huset aktuelt for oss men skulle tro de ville ta kontakt og "prøve å selge inn dette huset" (Det er et hus som har stått til salgs siden sist vinter) To forskjellige meglere jeg snakker om. Sitter igjen med følelsen om at de ikke har lyst til å selge boligene de har til salgs. Til gjengjeld så har jeg vært borte i en tredje megler, på vår husjakt, som er kjempehyggelig og hjelpsom. Han følger opp og vi sitter igjen med følelse av "ekstraservice". Blant annet har han flere ganger fortalt om hus som han ikke har lagt ut for salg enda. Han har også vist oss hus når han selv hadde ferie ettersom selger var bortreist. Ingen tvil om hvem jeg ville valgt om jeg skulle selge i samme område for å si det sånn. Og jeg hadde ikke brydd meg om å måtte betale f.eks. 10 000,- mer til sistemann. Det hadde jeg vært overbevist om at jeg hadde fått igjen på salgssummen ved å bruke riktig megler.
Gjest SmallTalk Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Foreldrene mine står midt oppe i prosessen med å selge huset, og de hadde klare meninger om hva slags megler de skulle ha. De ville ha et utelukkende rent eiendomsmeglerfirma og styrte dermed bort fra alt som var kombinert eiendomsmegling og banktjenester, pga at reine eiendomsmeglere kun får inntektene sine fra eiendomssalg og dermed er mer avhengige av å få solgt huset til en høyest mulig pris. Foreløpig så har ihvertfall ting gått ganske kjapt. Eiendomsmegleren ble kontaktet forrige uke, og huset blir nok lagt ut for salg den uken her.
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Mitt råd er å få hjem et par-tre meglere og ta en prat med dem. Velg den megleren som gjør et best og mest sympatisk inntrykk og velg den megleren som har et syn på din bolig som er forenlig med ditt syn. Jeg hadde verdens skjønneste megler da jeg solgte huset mitt nylig, og jeg er overbevist om at hennes behagelige fremtreden spilte en stor rolle for det utrolig vellykkede salget vi hadde. Meglerne er alle som en interessert i å selge til best mulig pris, men taktikken de velger er det som er avgjørende. Hvilken pris vil de legge seg på? Det krever erfaring å velge riktig prisantydning ... Mitt råd .... inviter hjem til deg, la dem se boligen og hør hva de har å si. Følg deretter magefølelsen din ...
*Terje* Skrevet 15. september 2009 #6 Skrevet 15. september 2009 De ville ha et utelukkende rent eiendomsmeglerfirma og styrte dermed bort fra alt som var kombinert eiendomsmegling og banktjenester, pga at reine eiendomsmeglere kun får inntektene sine fra eiendomssalg og dermed er mer avhengige av å få solgt huset til en høyest mulig pris. Denne skurrer litt for meg. Hvorfor tror du at f.eks DnB NOR Eiendom eller EiendomsMegler 1 ikke kun får inntekter av provisjon på salg?
Gjest Gjest_Marte_* Skrevet 15. september 2009 #7 Skrevet 15. september 2009 Denne skurrer litt for meg. Hvorfor tror du at f.eks DnB NOR Eiendom eller EiendomsMegler 1 ikke kun får inntekter av provisjon på salg? Helt enig med deg
Snipa Skrevet 17. september 2009 #8 Skrevet 17. september 2009 Gå på visninger - ikke for å se på leilighetene, men meglerene og hvordan de gjør jobben sin. Innhent pristilbud fra flere meglere. Spør om den megleren som ga best inntrykk fra visningene kan matche det beste pristilbudet du har fått. Dette tipset ville jeg fulgt. Jeg har vært på en del visninger før jeg kjøpte leiligheten jeg har nå, og jeg merket meg noen meglere jeg absolutt ikke ville brukt ved et salg - bl.a. den megleren som jeg kjøpte gjennom. Så når/hvis jeg skal selge, så kommer jeg til å gå på "research"-visninger på ulike meglere først, før jeg innhenter tilbud fra dem.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå