Gjest redstar Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 (endret) Hei alle der ute:) Jeg er ei aktiv, pålitelig, ansvarsfull og ellers blid jente på 21 år som bor sammen med min kjære samboer i blokkleilighet med stort uteareale, tursti, skog&mark som lenge har tenkt på å anskaffe meg en liten hund. Jeg studerer på privatgymnas slik at jeg studerer en del hjemme og derfor blir ikke hunden mye alene og den kommer til å få all den kjærligheten og oppmerksomheten den trenger Jeg har tidligere vært "fosterhjem" for hund og har hatt katt, hest og gnagere. Jeg har funnet ut at en liten hund hadde passet meg best etter studering av hunderaser, tips/hundeprat med andre osv. Jeg ønsker i første omgang og være "forvert" for hund og har letet en del på feks finn.no, zett.no osv, men jeg har ikke funnet mangen annonser, det står ikke så mye om hvem som evnt søker forvert... Noen som vet et bra sted og komme igang? Har googlet litt rundt men funnet lite om hundeeiere som søker etter forvert/hjem. Har lite skolearbeid nå så hadde past ypperlig og blitt ekstra godt kjent med den nå osv om dere sjønner:) Bor i Rogaland, men kjører gjerne en tur utover i landet om jeg finner "den rette" Vil gjerne få meg en hund i hus:) Håper på raskt og positivt svar:) Takker på forhånd:) Hilsen Kine, som gjerne vil ha en liten hund og ta vare på Endret 14. september 2009 av redstar
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Hva slags forvert vil du være da? Forvert for hund som skal bli førerhund, eller forvert som at du har en tispe som skal ha valper for en oppdretter hos deg, og senere tar over den (etter et visst antall kull), eller evt. "forvert" for en hund som skal omplasseres? For førerhundforvert kan du gå inn på førerhund.no ivertfall, der kan du fylle ut et søknadsskjema og få litt mer info. Hvis du vil bli forvert for en avlstispe foreslår jeg at du ser deg ut en rase du er interessert i, sjekker med raseklubben for "godkjente" oppdrettere, og tar kontakt med en av dem... Når det gjelder omplasseringssteder finnes det jo mange avhengig avhvor du holder til...(f.eks. FOD...) Det er jo ganske sjeldent at folk legger ut annonser for å finne forvert på finn, men man ser det av og til at folk skal til utlandet for eksempel og vil ha noen til å passe hunden, så du kan jo fortsette å følge med der...
Gjest redstar Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Hei, og tusen takk for svar. Ja, det glemte jeg jo å skrive:p Forvert for en avlstispe, og/eller forvert hvor jeg har det daglige "ansvaret" for hunden og gjøremål men dem bruker dem selv for utstilling osv, det er det noen venner av meg er og det er vel egentli det jeg er intressert i:)
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Da ville jeg nok tatt kontakt med raseklubben eller oppdretterne(som sagt). Mange oppdrettere annonserer selv på egne nettsider når de skal ha en av valpene i et kull ut på for. Litt forskjellig om oppdretterene helst vil at du skal gå på utstilling selv, eller om de vil ta det, men oppdretteren til min hund annonserer som regel etter folk som selv er utstillingsinteresserte når de skal ha forverter, slik at forvertene selv tar med seg hunden på utstilling o.l. Hva slags rase er du interessert i da? Husk at man skal bo sammen med denne hunden og trene den etc, så selv om den er på for hos deg, så bør du jo ha en formening om hva slags hund du er ute etter... Og sånn generelt: Vær nøye med å gjøre deg kjent med hva som står i kontrakten du skriver med oppdretter og si fra hvis det er noe du syns er uklart osv, hører stadig om folk som har konflikter med oppdrettere fordi det ikke er klart hva som er oppdretters ansvar og hva som er forverts ansvar.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Og en ting til: Du burde lage deg en liste over grunner til at du vil være forvert, og hva du kan tilby hunden, slik at du vet hva du skal si når en evt oppdretter spør. Mange har enda strengere krav til de som skal være forverter enn vanlige valpekjøpere, så man må på en måte selge seg selv litt hvis det er det du virkelig vil... Hvorfor vil du egentlig være forvert og ikke bare kjøpe deg en valp som vanlig?
Gjest Glør Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Hvorfor vil du bli forvert, fremfor å kjøpe en hund på vanlig vis?
Renesmee Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 Jeg anbefaler ikke å være forvert. Ikke fordi det er fælt eller noe , det kan helt sikker være helt greit, men jeg regner med at årsaken til at du ønsker å være forvert er fordi du da enten slipper å betale for hunden, eller får den til redusert pris. Jeg vil be deg tenke over ett par ting som kanskje får deg til å forandre mening: Som forvert vil det være forventet av deg: at du holder hunden i utstillingskondisjon til enhver tid. at du trener hunden til å delta på utstillinger at du enten selv tar med hunden på utstillinger, eller lar oppdretter gjøre det. Tar oppdretter med hunden må du regne med at den blir borte mange helger hver vår/sommer/høst og gjerne lenge om gangen dersom oppdretter tar hunden med til sverige f.eks. Når du holder hunden i utstillingsform, trener masse med den så den skal fungere godt på utstilling og til å være en flott hund ellers OG vinnder premier på utstilling slik at du kan tenke på å avle på hunden får du ikke lov til å gjøre dette selv. Oppdretter kan velge å ta med hunden utenlands eller utenbys for å parre den Når hunden din er parret skal du ta deg av den mens den går drektig. Når fødselen nærmer seg må du regne med å sende henne fra deg til oppdretter - og der skal hun være til valpene er leveringsklare - dvs 8-12 uker avhengi av rase. Hvis oppdretter går med på at du har tispa og valpene hjemme hos deg må du vite at dette er MYE arbeid. Du bør være hjemme fra jobb fra valpene er 3 uker gamle og til de flytter til sine nye eiere. Du vil ikke ane hvor mye arbeid dette er før du har prøvd det. Ikke er det sikkert du får noe for strevet heller, annet enn at du er ferdig med kull nr 1 av x antall kull oppdretter skal ha. Om ett år er det "På an igjen". Du er ikke eier av hunden før du har oppfylt oppdretters krav. Oppretter kan med sin fulle rett ta tilbake hunden dersom hun ikke er fornøyd med ditt arbeid som forvert - det er jo oppdretter som er registrert som eier på hunden. Spar deg heller opp det det koster å kjøpe egen hund, det lover jeg at du ikke kommer til å angre på! . Jeg er iallefall veldig glad for at jeg slipper å sende bort tispene mine til sin oppdretter i måneder av gangen . Det hadde jeg ikke klart!
Frey Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 *klippe mye negativt om å være forvert* Det er også mye positivt ved å være forvert: * man får en mentor innen rasen * man lærer mye om avlsarbeid man ellers må lære seg helt på egenhånd * man blir introdusert til et rasemiljø * er det pelsstell så lærer man dette uten å måtte gå via kurs eller salonger * hvis hunden viser seg god nok til å avle på får man en god start på evt eget oppdrett * man får ofte pass til hunden når man skal på ferie * Pluss helt sikkert elementer jeg ikke kommer på i farta
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 Det er også mye positivt ved å være forvert: * man får en mentor innen rasen * man lærer mye om avlsarbeid man ellers må lære seg helt på egenhånd * man blir introdusert til et rasemiljø * er det pelsstell så lærer man dette uten å måtte gå via kurs eller salonger * hvis hunden viser seg god nok til å avle på får man en god start på evt eget oppdrett * man får ofte pass til hunden når man skal på ferie * Pluss helt sikkert elementer jeg ikke kommer på i farta Dette kan man fint oppnå UTEN å være forvert.. Jeg har selv vært forvert for en chihuahua tispe.. Og la meg bare si at det er ikke fryd og vidunder.. Jeg var MAX uheldig og opplevde å miste henne ved første drektighet.. Kommer nok mye ann på hvilken rase du velger.. Men ja, det er mye som må til.. Jeg hadde FØR jeg ble forvert alerede god innsikt i oppdrettere, hadde kontakt med flere, leste meg opp på avl både uten og med hjelp av oppdrettere. En oppdretter vil ikke sånn helt uten videre sette bort en hund på for uten å kjenne til personen. Vil anbefale deg å finne "din" rase.. At du er åpen for alle små raser kan fort bli en negativ ting.. Når du har funnet en rase du gjerne vil ha, så ta kontakt med oppdrettere, gå på utstillinger, der finner du både oppdrettere og de som stiller for gøy, kom deg inn i miljøet, forumer osv. La dem ble kjent med deg.
Renesmee Skrevet 15. september 2009 #10 Skrevet 15. september 2009 Det er også mye positivt ved å være forvert: * man får en mentor innen rasen * man lærer mye om avlsarbeid man ellers må lære seg helt på egenhånd * man blir introdusert til et rasemiljø * er det pelsstell så lærer man dette uten å måtte gå via kurs eller salonger * hvis hunden viser seg god nok til å avle på får man en god start på evt eget oppdrett * man får ofte pass til hunden når man skal på ferie * Pluss helt sikkert elementer jeg ikke kommer på i farta Hvis du har en god oppdretter vil vedkommende lære deg pelsarbeidet uten ekstra kostnad. Avlsarbeid kan man fint lære seg på egen hånd, hvis det er slik at man på død og liv MÅ avle . Har man en oppdretter som er "stor" må man ikke regne med pass i ferien, her bør man vel heller prøve å basere seg på hjelp fra familie og gode venner. Er hunden god å avle på har den jo allerede hatt flere kull før du får sjangsen til å i det heletatt prøve deg innen avl. Det å sette valper på ei tispe er ikke noe man gjør i hist og pist, da det er slitsomt for tispa og kan være en stor belastning. Og som du ser ovenfor, er det heller ikke risikofritt!
Gjest redstar Skrevet 15. september 2009 #11 Skrevet 15. september 2009 Tusen takk for alle svar:) Har tenkt igjennom det ganske nøye men det var godt å få litt tips, for og imot, osv her... Dette var virkelig til hjelp. Grunnen til jeg i første omgang vil være forvert er fordi jeg ikke ønske hele ansvaret, eller at jeg ikke er "bundet" i kansje 15 år fremover i tid,men det er vel egentlig smartere og kjøpe seg sin egen hund istedet for forvert.... Ja, det er jeg enig i. Fordi jeg er egentli mest intressert i å ha en "kosehund", jeg er ikke såååå intressert i utstillinger osv, så om jeg hadde kjøpt en hund (chihuahua o.l.) så hadde jeg vært intressert i en uten stamtavle og alt dette da jeg kun hadde brukt den som kosehund/fritidshund og ikke brukt den til utstilling,.. Tusen takk for svar fra dere alle, det hjalp virkelig
Renesmee Skrevet 15. september 2009 #12 Skrevet 15. september 2009 Det å være forvert til en hund er ikke det samme som at det er ok å bare gi den fra seg hvis det ikke passer å ha hund om 3 år Og stamtavlen er ikke bare for at du skal kunne stille ut hunden. Selv om du ønsker deg en kosehund er det vel fint å ha stamtavle. Da vet du at hunden er renraset ( du ville bli overrasket over hvor mange som kjøper "renraset" chi uten stamtavle som opplever at den vokser seg større enn en voksen chi allerede fra 5 månders alder) I tillegg er det superviktig at du undersøker mor og far i kullet på dogweb. Der er det registrert dersom de er helseundersøkt (og det skal de være) Ligger resultatene inne og begge er friske er sjangsene for at din valp får arvelige sykdommer mye mindre, enn om du kjøper en "renraset chi uten stamtavle" på finn.no. Og husk forsikring
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #13 Skrevet 15. september 2009 Hvis du ikke vil være bundet i 15 år fremover kan du jo fint kjøpe en voksen hund. Da har du selvfølgelig ingen sikkerhet for hva hunden har opplevde tidligere og du har ikke selv fått oppdra den. Men det finnes mange gode hundeeiere som av en eller annen grunn må kvitte seg med hunden de er glad i. Jeg har selv to hunder som jeg kjøpte da de var hhv to og fem år gamle. Det er kosehunder! :-) Her på forumet er det alltid noen som skal komme med supernegative kommentarer når noen foreslår noe, og det regner jeg med noen gjør til dette forslaget også.... Men jeg har jo prøvd dette selv, og jeg har fått veloppdragne gode hunder..
Troyamin Skrevet 15. september 2009 #14 Skrevet 15. september 2009 Tusen takk for alle svar:) Grunnen til jeg i første omgang vil være forvert er fordi jeg ikke ønske hele ansvaret, eller at jeg ikke er "bundet" i kansje 15 år fremover i tid,men det er vel egentlig smartere og kjøpe seg sin egen hund istedet for forvert.... Ja, det er jeg enig i. Hvorfor ikke være fòrvert for en førerhund/service hund i første omgang? Da har du lydighet og miljøtrening, uten å tenke på å holde den i utstillingsmodus hele tiden. Men det blir kanskje litt for stor hund for deg?
Gjest redstar Skrevet 15. september 2009 #15 Skrevet 15. september 2009 Ja det blir igrunnet for stor hund for meg... Jeg tenker en liten hund kan tilpasse meg og jeg kan tilpasse meg etter den, tror den hadde passet min personlighet.. Jeg skal prate med samboer min ikveld om hva han syns om at vi kan eie en hund heller, han støtter men ang saken og være forvert... Men hundene er så dyre, men det finnes vel noen som selger dem litt billigere vis dem ikke egner seg til utstilling osv?=)
Renesmee Skrevet 15. september 2009 #16 Skrevet 15. september 2009 Joda, det hender jo det er hunder med utstillingsfeil til salgs. Det kan være noe så lite som en hvit flekk som egentlig ikke skal være der, eller "feil" farge® og slikt. og ideen med en voksen omplasseringshund er ikke dum i det heletatt. Finnes massevis av vakre flotte og snille omplasseringshunder som leter etter hjem Da er det selvsagt viktig at man treffer hunder og ser an litt før man tar den med seg hjem slik at adferden er slik den skal. Man vil jo helst slippe en hund som er agressiv eller nervøs Om du hadde spurt en oppdretter om du kunne være forvert for noen år tror jeg du ville fått nei uansett.
Gjest Glør Skrevet 15. september 2009 #17 Skrevet 15. september 2009 Grunnen til jeg i første omgang vil være forvert er fordi jeg ikke ønske hele ansvaret, eller at jeg ikke er "bundet" i kansje 15 år fremover i tid,men det er vel egentlig smartere og kjøpe seg sin egen hund istedet for forvert.... De fleste forvertavtaler ender med at man sitter som eier av hunden etter avtalt antall kull, så man er bundet like lenge.
Troyamin Skrevet 15. september 2009 #18 Skrevet 15. september 2009 (endret) Hva med denne på finn.no? Eller en av disse? Endret 15. september 2009 av Troyamin
Frey Skrevet 15. september 2009 #19 Skrevet 15. september 2009 *snip* *snip* Poenget mitt var at det finnes både positive og negative sider ved å være forvert - ikke bare negative slik det ble fremstilt lenger opp her. Hvorvidt dette er noe for TS er det jo bare hun selv som kan finne ut av.
Gjest redstar Skrevet 16. september 2009 #20 Skrevet 16. september 2009 Takker for svar. Troyamin: Jeg har tidligere sendt 2 mailer til den siste du nevnte men ingen svar:( Jeg tror jeg kommer til å titte litt lenger så ser jeg hva jeg kommer frem til, har ei venninde med en chihuahua som venter på en "dame" nå og der får jeg gjerne en valp om hun parer den Hadde vært så kos med en hund i hus, er så ensomt å springe rundt her på dagtid, alene:(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå