Gå til innhold

Kan jeg si fra meg min del av sameie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg arvet en hytte sammen med min søster. Jeg bruker den knapt, og er for øyeblikket i en situasjon hvor jeg overhodet ikke trenger ekstrautgifter.

Min søster har ingen økonomiske problemer, men hun har lån som folk flest, og hun er førskolelærer så hun tjener jo ikke mest i verden. Å bare slenge ut halve taksen på hytta er dermed uaktuelt.

Jeg vil ikke skvise henne, jeg er ikke ute etter penger, hun elsker hytten og bruker mer enn gjerne penger og tid på den og det er det viktigste for meg. Jeg er svært glad i hytta selv, men har som sagt ikke tid eller penger.

Kan jeg simpelthen gi henne min del?

Eller må jeg kjøpes ut? I så fall, hvor langt ned kan jeg presse prisen? Jeg vil gjøre dette så lett for henne som mulig.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er full avtalefrihet i Norge, så du kan selvsagt gi henne din del av hytta, eller dere kan bli enige om en hvilken som helst pris. Jeg forutsetter at det ikke er lagt føringer på dette fra arvelater.

Vær oppmerksom på at din søster kan måtte betale gaveavgift på differansen mellom det hun betaler og markedsprisen. Dette avhenger bl.l. av om du har barn, og om hun er tiltenkt i ditt testamente.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...