Gjest gjester Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Hei, Når man jobber i staten, får man oppgitt en årslønn. Men er det ikke slik at man skal ta dette beløpet, la si 450 000.- dele det på 12, så gange månedslønnen, 37 500.-, med 11, og så blir dette, pluss feriepengene den reelle inntekten for det gjeldende året? Eller? Men hvis det er slik. Hvilket beløp er det da det regnes feriepenger av? Er det 37 500 x 11=412 500 +feriepengene for året før? Noen som vil forklare meg dette? Vil som alle andre, unngå baksmell....
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Hei, Når man jobber i staten, får man oppgitt en årslønn. Men er det ikke slik at man skal ta dette beløpet, la si 450 000.- dele det på 12, så gange månedslønnen, 37 500.-, med 11, og så blir dette, pluss feriepengene den reelle inntekten for det gjeldende året? Eller? Men hvis det er slik. Hvilket beløp er det da det regnes feriepenger av? Er det 37 500 x 11=412 500 +feriepengene for året før? Noen som vil forklare meg dette? Vil som alle andre, unngå baksmell.... Slapp av. Du betaler samme skatt av feriepengene dine som all annen lønn. På skattekortet ditt skal du derfor oppgi den totale inntekten i år.
Glitnir Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Hei, Når man jobber i staten, får man oppgitt en årslønn. Men er det ikke slik at man skal ta dette beløpet, la si 450 000.- dele det på 12, så gange månedslønnen, 37 500.-, med 11, og så blir dette, pluss feriepengene den reelle inntekten for det gjeldende året? Eller? Men hvis det er slik. Hvilket beløp er det da det regnes feriepenger av? Er det 37 500 x 11=412 500 +feriepengene for året før? Noen som vil forklare meg dette? Vil som alle andre, unngå baksmell.... Ja, det er forsåvidt korrekt. Feriepengene regnes av all lønn utbetalt, minus feriepenger (det såkalte feriepengegrunnlaget).
Gjest ts Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Hm. Jeg var først og fremst opptatt av hvordan man faktisk regner ut reell lønn i staten. Om det er slik at man deler årslønn på 12, for så å gange denne med 11, samt plusse på feriepenger= reell årslønn. ?? Men et lite spørsmål om feriepenger på tampen; Når feriepengene for 2010 beregnes, er dette altså minus feriepengene for 2009?
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Hm. Jeg var først og fremst opptatt av hvordan man faktisk regner ut reell lønn i staten. Om det er slik at man deler årslønn på 12, for så å gange denne med 11, samt plusse på feriepenger= reell årslønn. ?? Men et lite spørsmål om feriepenger på tampen; Når feriepengene for 2010 beregnes, er dette altså minus feriepengene for 2009? Din formelle årslønn endres ikke av hvordan det utbetales. Årslønn er årslønn. Når denne likevel ikke stemmer med det de fleste får utbetalt, er det fordi man tar ut ferie. Du får ikke vanlig lønn for å jobbe, men du kan ha tjent opp feriepenger. Total utbetalt lønn det året blir total lønn minus ferien du tar (pluss evt permisjon etc.), pluss feriepenger. Feriepengegrunnlaget er, som nevnt over, kun vanlig lønn. Du får ikke feriepenger av feriepenger.
Gjest gullgutt Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Hm. Jeg var først og fremst opptatt av hvordan man faktisk regner ut reell lønn i staten. Om det er slik at man deler årslønn på 12, for så å gange denne med 11, samt plusse på feriepenger= reell årslønn. ?? Men et lite spørsmål om feriepenger på tampen; Når feriepengene for 2010 beregnes, er dette altså minus feriepengene for 2009? Hva har staten med noe å gjøre? Reglene er de samme for alle.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå