Gå til innhold

sminke på jenter

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_mette_*
Skrevet

Hei.

Har hatt nok en krangel med jenta mi i 7. klasse om bruk av sminke på skolen. Hun bruker stort sett mascara i tjukke lag og av og til øyenskygge. Ikke så mange av de andre jentene som bruker noe på skolen. Har sagt til henne at det er greit med sminke når hun skal i selskap, kino e.l., eller på lørdager når de går litt i byen. Tror jeg er i ferd med å gi etter. Det blir så utrivelige morninger, og i dag var hun veldig lei seg når hun gikk. Må nok "velge mine kamper" med omhu i denne alderen. Får gi henne sminketips og lære henne å legge på mascara på riktig måte. Hvordan gjør dere det med jenter i denne alderen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ikke alle skoler og barnehager stengt i dag? Det står det på min skolekalender ihvertfall

Skrevet

Hva har det med saken å gjøre, gjest?

Skrevet

Husker min mor prøvde å tvinge på meg rouge i den alderen. Jeg var blek og rar fordi jeg hadde helt feil sminke..Tror jeg knep meg selv i kinnene og ble rød for at hun skulle slippe meg ut døra. =P

Sminke er ikke dødens synd for en ung dame. Skaff henne lette farger, rosa feks, og andre hudtonede øyenskygger og en veldig luftig dekk krem om hun absolutt vil ha dette.

Ikke glem opplæring i hvor viktig det er å rense huden morgen og kveld.

Si at sminken skal vare til da og da, så hun får ikke sløse den bort. Sminke er dyrt.

Skrevet

Jeg tror du skal velge dine kamper med omhu.

Hun går i 7. klasse og om hun så er først ute er det nok ikke snakk om lange stunden før de andre kommer etter. Kjøp en god mascara til henne (Max Factor Masterpiece) er rimelig og god. Lær henne at en mascara ikke skal brukes i mer enn 3 mnd. pga. bakterier. Hun skal heller ikke låne bort sin mascara eller låne av andre.

Skrevet
Hei.

Har hatt nok en krangel med jenta mi i 7. klasse om bruk av sminke på skolen. Hun bruker stort sett mascara i tjukke lag og av og til øyenskygge. Ikke så mange av de andre jentene som bruker noe på skolen. Har sagt til henne at det er greit med sminke når hun skal i selskap, kino e.l., eller på lørdager når de går litt i byen. Tror jeg er i ferd med å gi etter. Det blir så utrivelige morninger, og i dag var hun veldig lei seg når hun gikk. Må nok "velge mine kamper" med omhu i denne alderen. Får gi henne sminketips og lære henne å legge på mascara på riktig måte. Hvordan gjør dere det med jenter i denne alderen?

Det var bare det at det virket på innlegget til ts som at datteren hadde gått på skolen i dag :gjeiper:

Gjest mette trådstarter
Skrevet

Jenta mi er på skolen i dag. Her er hverken skole eller bh stengt pga valget. kanskje det bare er i de store byene? :)

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, så jeg kan ikke uttale meg fra det perspektivet. Men jeg husker da jeg selv gikk i 7. klasse, da brukte jeg mascara. Foreldrene mine var imot det, så jeg kjøpte sminke for lommepengene mine i smug, og klinte det på på skolen. Uten noe "opplæring" i bruk av sminke kan jeg bare si at det så ikke pent ut! Jeg kjøpte også den billigste sminken (nille, o.l.) for å ikke bruke opp lommepengene mine.

Så kanskje du burde gi henne litt opplæring i bruk av sminke ja. Og f.eks. la henne ha på mascara, men kjøpe en bra en til henne, og hjelpe henne å legge det på fint de første gangene? Og eventuelt si at øyenskyggen må vente til de andre bruker det? Og når tiden kommer for brunkrem, pudder osv, så for all del lær henne hvordan man bruker det og hva som er fint...

er situasjonen vanskelig kan du prøve med kompromisser :) Lykke til, håper både du og jenta blir fornøyde.

Gjest Mor til 12 åring
Skrevet

Har selv ei datter som går i 7 klasse. Datteren og jeg ble tidligere enig i at når hun begynte i 7 så skulle hun få lov til å bruke litt mascara. Hun får ikke lov til å sminke seg så hardt at hun er svart rundt øynene, men ser veldig fin ut.

I hennes klasse er det flere jenter som har begynt med sminke i 7 kl.

Forresten, her er det også vanlig skoledag idag.

Skrevet

Mine er på skole og barnehage i dag. Og jeg har akkurat stemt!

Men for å svare på spørsmålet; hva med å heller lære henne opp litt, kjøpe sminke beregnet på ungjenter, lyse farger som passer til henne. Og fortelle litt om less is more. Så kanskje dere sparer dere masse spetakkel.

Skrevet

Min frøken på 10 har prøvd seg på å skulle ha store øreringer og maskara på skolen. Noen av de andre jentene får visst nok lov til det.

Satte oss ned og pratet om temaet. Jeg sa at hun er et barn enda, ikke ungdom, og barn skal ikke bruke sminke. Så sa jeg også at det er viktig hvordan man kler seg når man er på jobb eller på skola. Hva ville feks hun sagt om jeg tok på meg rosa leppestift, masse maskara og miniskjørt på jobb eller hadde møtt henne på skolen i dette antrekket. Hun lo, og jeg tror det gikk litt inn. Har ikke vært noe mas etter det i alle fall.

Litt yngre er hun, men kanskje det virker litt på en på 12 også?

Her er nå forresten alle skolene åpne i dag.

Skrevet

Min datter som går i 7 klasse har fått lov å bruke mascara på skolen dette året.

Jeg fikk anbefalt maybeline, den grønne og rosa. Den er enkel å bruke for nybegynnere. Den er også den min datter foretrekker.

(skoler og barnehager er åpne her også)

Gjest SmallTalk
Skrevet

Å nekte en 7.klassing å bruke sminke er en tapt kamp, og jeg ville heller prøvd å lære henne litt om sminke og hvordan hun kan sminke seg. :)

I utgangspunktet vil jeg si at en 7.klassing kommer langt med en mascara og eventuelt en øyenskygge i tillegg. I tillegg så bør du forklare at det er viktig at hun fjerner sminken før hun legger seg, og at hun eventuelt kan sminke seg mer til venninnekvelder/bursdager/shopping etc.

I tillegg så tror jeg at hvordan du selv sminker deg har mye å si. Dersom du kliner på med sminke, og hun ikke får lov, så kan kanskje det virke litt uforståelig for henne. Men dersom du selv sminker deg moderat, så vil det være mye enklere å få henne med på laget. :)

Skrevet

Tror jeg hadde gitt henne et ultimatum. Hvis hun hører på deg og lar deg veilede ang. påføring, så vil du spandere ordentlig sminke på henne, som ikke ødelegger huden. Nå er det vel først og fremst snakk om mascara her, men det har jo allikevel mye å si. En tolvåring tenker ikke over hvordan huden hennes ser ut om 10-15 år, men når den tid kommer vil hun nok være evig takknemlig.

Akkurat når hun får lov å bruke hva, hadde jeg sett litt ann. Fulgt med på hva de andre jentene i klassen vanligvis bruker f.eks. Du har litt rett i det du sier om å "pick your battles". Det er ikke vits i at hun skal føle seg utenfor pga. dine prinsipper.

Før eller senere vil hun nok ville sparkle seg verre, da hadde jeg ihvertfall lagt ut for kvalitetssminke. Utrolig mange unge jenter ødelegger seg totalt på 3cm tykke lag med Maybelinne, Loréal og MaxFactor sin foundation gjennom tenårene.

Gjest SmallTalk
Skrevet
Før eller senere vil hun nok ville sparkle seg verre, da hadde jeg ihvertfall lagt ut for kvalitetssminke. Utrolig mange unge jenter ødelegger seg totalt på 3cm tykke lag med Maybelinne, Loréal og MaxFactor sin foundation gjennom tenårene.

Jepp! Og da gjerne kombinert med FP sine sminkefjerningsservietter og Garnier hudkrem. Lekker kombinasjon!

Gjest Gjest_Iris_*
Skrevet

Må nok "velge mine kamper" med omhu i denne alderen, skriver TS.

Helt riktig, det finnes nok værre ting enn litt sminke på en 12 åring.

Så vidt jeg husker fra da mine jenter var på den alderen så tror jeg ikke de hadde begynt med sminke da. Men jeg selv begynte med litt sminke da jeg var 13 ( i -78) men det var den gangen.

Du kan evnt prøve å lære henne litt om sminking , gi henne hudvennlige gode produkter, men ikke for mange. Inndra den sminken du mener hun ikke bør bruke. Du vet tross alt best.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...