caroline25 Skrevet 14. september 2009 #1 Skrevet 14. september 2009 Har dere sett denne reklamen? Det er en dame, eller faktisk to damer i 2 forskjellige reklamer av samme slanke-produktet, som sier: "jeg gikk ned 22 kilo og fikk selvtilliten min tilbake", og så sier hun andre: "jeg gikk ned 15 kilo og fikk humøret og selvtilliten med på kjøpet". Jeg blir så sur, når jeg ser dette på TV. Hva skal de damene som sliter med overvekt, føle når de ser det der på TV? Skal de tenke: " I denne verden har ikke jeg lov til å ha en god selvtillit, så lenge jeg er den jeg er". Stakkars damer. Fedme og overvekt er en sykdom som har psykiske årsaker i de fleste tilfeller. Jeg synes ikke at det hjelper å si: "Nå må du ikke ha noe selvtillit". SKAM SKAM SKAM. Skam dere for å lage en slik reklame. Det bør ikke være lov å vise det tullet på TV!!! Alle mennesker kan være fine, og ha en god selvtillit, uansett hvor mye de veier!
Gjest Gjest_j19_* Skrevet 14. september 2009 #2 Skrevet 14. september 2009 Skru av tv'en og gå deg en tur i stedet kanskje ? Eventuelt sov.
Gjest gul3 Skrevet 14. september 2009 #3 Skrevet 14. september 2009 Det var da enda ein ting å irritere seg over.. Har sett reklamen, men den irriterer meg ikkje. Da irriterer den Vitae Pro reklamen meg meir. De sier det jo pga at mange tjukkaser har dårligere selvtillitt pga vekta, for ein "motivasjon" til feite folk om å kanskje endre livsstil og slanke seg/begynne trene. Og eg er ein av de som ikkje tror fedme/overvekt er ein sjukdom. På ett eller annet tidspunkt må tjukkaser faktisk se seg i speilet og da bør de jo klare se hvor stor rompa har blitt, at magen henger over buksekanten (for å ikkje snakke om at buksa kan bli brukt som ett telt av små unger), at dobbel/trippelhaka er tilstede etc, og søke hjelp om de absolutt ikkje klarer stoppe trykke i seg såpass mye mat (om det er psykisk). Eg siterer ein fyr som sier det rett: Obesity is almost choice in my opinion. People everyday work to lose weight and are successful. If you are too lazy do not exercise and do not want to help yourself then you will gain weight...its just the facts. Eat fast food and other bad foods a lot and not in moderation or lightly you will gain weight. If you think drinking the diet coke with your big mac and fries is being healthy you are sorely mistaken. No one ever said it wasn't hard to lose weight. But in the end barring any medical conditions that may have caused it, YOU put the food in your mouth and YOU sat on the couch watching tv when you could've been outside exercising. Min meining.
LukaFrost Skrevet 14. september 2009 #4 Skrevet 14. september 2009 Det er jo sånn at de som slanker seg mye får betraktelig bedre selvtillit og humør. Jeg har sett det fler ganger selv. Jeg synes du tolker reklamen feil.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Det er vel bare en ubehagelig sannhet overvektige mennesker må forholde seg til.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Jeg syns også du overtolker denne reklamen. Hos mange daler selvtilitten når vekta øker. Men ikke alltid. Men de to damene i reklamen opplevde det slik. Er det feil av dem det da? Jeg kjenner personlig ikke EN person som ikke har fått bedre selvtillitt av å slanke seg. Man får jo bedre selvtillitt av å føle seg bedre?! Ellers er jeg enig i at overvekt i mange tilfeller er et valg. Som slank tar jeg valget hver dag om å spise et eple i stedet for sjokoladen jeg har lyst på feks. Eller går meg en tur med bikkja i stedet for å se på et program på tv. Hos mange ligger problemet med overvekt i det psykiske, og vi skulle vært bedre på det i helsenorge å hjulpet dem før de blir sykelig overvektige. Da klarer man ikke å snu på egenhånd lengre, da er det ikke et valg lengre. Da er det en sykdom.
Vulpes Skrevet 14. september 2009 #7 Skrevet 14. september 2009 (endret) Jeg har ikke tolket reklamen på den måten i det hele tatt... Og jeg hadde nok også fått bedre selvtillit om jeg hadde vært overvektig og endelig klart å gå ned i vekt... For jeg trives med å se sunn og slank ut, og hadde ikke likt å ha en del ekstra kg på kroppen. Kan kanskje dra parareller til at jeg slet mye med huden over mange år. Nå har jeg endelig fått normal og fin hud, og det er helt utrolig hvor mye bedre selvtilliten min er blitt på mange punkter pga dette Endret 14. september 2009 av Tonje!
Vera Vinge Skrevet 14. september 2009 #8 Skrevet 14. september 2009 Å kalle det diskriminering er vel å ta i litt? Jeg kan forsåvidt skjønner at du kan la deg provosere litt, siden det fort kan framstilles som at man blir lykkelig bare man blir tynn. Samtidig tenker jeg at hvis du har god selvtillit samtidig som du er overvektig - så fint for deg! Trenger du da å bry deg om at noen kan mene at du må slanke deg før du kan få selvtillit? Følelsen av selvtillit har du da uansett.
TipsyTopsy Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 Jeg fikk smake en slik go 123 av min mor. Noe så fælt i smaken. Dèt provoserer meg. At det smaker høgg. jajaaa...
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #10 Skrevet 14. september 2009 Selvtillit går på å troen på at man kan prestere, mens selvbilde går på troen på egenverd uansett prestasjoner og utseende. Dersom en slanker seg kan en få bedre selvtillit ved at man opplever at man klarer å oppnå et mål man har satt seg. Mens man bør ha et godt selvbilde uansett hvor mye man veier.
The Kitten Skrevet 14. september 2009 #11 Skrevet 14. september 2009 Jeg tror du legger litt vel mye i den reklamen ts.
Gjest *Mim* Skrevet 14. september 2009 #12 Skrevet 14. september 2009 Jeg misliker sterkt at det går reklame for slankeprodukter når jeg ser på tv med ungene. :-/
Kiyo Skrevet 15. september 2009 #13 Skrevet 15. september 2009 Hvorfor ikke heller vær glad på personens vegne? De har kommet ned i en sunnere vekt og nyter de psykiske og fysiske gevinstene det medfører. Bra for dem
Jade Skrevet 15. september 2009 #14 Skrevet 15. september 2009 Det er helt vanlig å få bedre selvtillit når man har komplekser for vekta, og faktisk har klart å gjøre noe med det. Akkurat som man får bedre selvtillit når man har fått seg en bedre jobbstilling. Det betyr ikke at de som ikke har fått det, bør ha dårlig selvtillit. Det er lov å bli glad for sine egne prestasjoner!
Chanel.No5 Skrevet 15. september 2009 #15 Skrevet 15. september 2009 (endret) Jeg misliker sterkt at det går reklame for slankeprodukter når jeg ser på tv med ungene. :-/ Dette synes jeg er ett bedre emne å diskutere enn at denne reklamen er diskriminerende. Barn burde ikke se slikt. De skal ikke måtte mates med denne type reklame i det hele tatt, burde være regler som kun ga tillatelse til at de kom etter 20.00 feks. Når barn bør være i seng mener jeg.. Endret 15. september 2009 av Lotte27
Gjest Gjest Skrevet 15. september 2009 #16 Skrevet 15. september 2009 Fedme og overvekt er en sykdom som har psykiske årsaker i de fleste tilfeller. Bortforklaringer er ikke helt utypisk.
Tante Skrevet 15. september 2009 #17 Skrevet 15. september 2009 Jeg skal ikke nekte for at selvtilliten gikk opp da vekta gikk ned. Men jeg tror det har veldig mye med at alle rundt meg plutselig sa "oi, slanka deg? Så flott!" eller "så flink du er som har gått ned og så fiiiiin du ble!". jeg hadde ikke slanka meg, bare beveget meg mer og spist mindre, og jeg synes det er kjempetrist at samfunnet mener man MÅ være tynn for å være pen. Noen av de peneste menneskene jeg kjenner kan man nok kalle både feit, tjukk, overvektig og flere slike ting. Skulle gjerne hatt selvtillit i bøtter jeg, og klarer endelig å se meg selv i speilet og smile, men selvtilliten blir revet bort med makt når jeg går i klesbutikkene og innser at man må være under str. 40 eller ha en rimelig høyere inntekt enn min for å finne klær som passer i dag.
Involvert Skrevet 16. september 2009 #18 Skrevet 16. september 2009 ... Det er ikke nødvendigvis sånn at alle som er tynne har så sykt god selvtillit heller.
LukaFrost Skrevet 16. september 2009 #19 Skrevet 16. september 2009 ... Det er ikke nødvendigvis sånn at alle som er tynne har så sykt god selvtillit heller. Nei, men har man vært feit og hatt ulike fysiske og psykiske problemer som følge av dette, samt problemer med å finne klær som passer vil det da unektelig føles godt å gå ned i vekt. Sett i lys av det får man bedre selvtillit når man blir slank.
Involvert Skrevet 16. september 2009 #20 Skrevet 16. september 2009 Nei, men har man vært feit og hatt ulike fysiske og psykiske problemer som følge av dette, samt problemer med å finne klær som passer vil det da unektelig føles godt å gå ned i vekt. Sett i lys av det får man bedre selvtillit når man blir slank. Helt klart! Den ser jeg. Det er bare så ofte jeg ser at å være tynn er synonymt med å ha det bra etc. Jeg opplever ofte at det er 'ok' å mobbe en som tynn... Er veldig ofte at mennesker som sliter med å gå opp i vekt blir gjort veldig klar over det. Litt avsporing men men..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå