Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #1 Skrevet 13. september 2009 Min far døde for et par månder siden, vi hadde lite kontakt. Han eide ikke nåla i vegger som vil si ingenting, men han hadde litt feriepenger tigode slik at vi fikk dekket utgiftene til begravelsen. Så jeg valgte da privat skifte, siden begravelsen kunne bli dekket. Fant ingenting på hans lønnslipper som tilsa at han betalte på inkasso gjeld heller. Men nå viser det seg plutselig at han hadde 450 000, i inkassogjeld. Å jeg får plutselig brev fra inkassobyrå med trusler om betalingsanmerkning, å værsegod å betal. Har sendt brev til ligningskontor som viser at min far ikke hadde noe formue eller verdier etter seg. Dette er en helt forferdelig situasjon å komme opp i, å håper noen har råd å komme med her, har egentlig det veldig knapt økonomisk fra før av, så å betale på inkassogjeld etter min far klarer jeg rett å slett ikke.
Noli Skrevet 13. september 2009 #2 Skrevet 13. september 2009 Ja, du arver gjeld. Dette burde du sjekket opp før du "mottok" arven, for hadde du visst det burde du sagt fra deg arven.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #3 Skrevet 13. september 2009 Saken er etter loven at jeg ikke arver gjeld når han ikke eide noen ting. Han skal ha verdier eller formue på over 70-80 tusen før at de etterlatte skal være nødt til å betale gjeld etter loven. Men dette vil ikke inkassobyråene godta, de prøver seg på å få ut litt penger til ligningskontoret har gjort sin saksbehandlingstid, som kan ta opp til 6 mnd. Jeg eier heller ingenting. Men det er dette jeg har funnet ut. Tar jeg virkelig feil?
Gjest cx Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 Ja, du arver gjeld. Dette burde du sjekket opp før du "mottok" arven, for hadde du visst det burde du sagt fra deg arven. Det er på ingen måte nødvendig å si ifra seg arven. Det holder å be om offentlig skifte, da får man det som eventuelt er igjen etterpå. Er det ingenting eller minus, slipper man da gjelden. Men det hjelper lite når TS allerede har foretatt privat skifte... Vet dessverre ikke hvordan eller om du kommer deg ut av dette nå.
Gjest cx Skrevet 13. september 2009 #5 Skrevet 13. september 2009 Saken er etter loven at jeg ikke arver gjeld når han ikke eide noen ting. Han skal ha verdier eller formue på over 70-80 tusen før at de etterlatte skal være nødt til å betale gjeld etter loven. Men dette vil ikke inkassobyråene godta, de prøver seg på å få ut litt penger til ligningskontoret har gjort sin saksbehandlingstid, som kan ta opp til 6 mnd. Jeg eier heller ingenting. Men det er dette jeg har funnet ut. Tar jeg virkelig feil? Hvilken lov? Link/hjemmel?
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #6 Skrevet 13. september 2009 Du bude valgt offentlig skifte når du ikke kjente hele hans finansielle situasjon. (som du helt klart ikke gjorde når dere hadde lite kontakt) Når du avgjorde å ta privat skifte ble du ansvarlig for hele boet, innkludert gjeld. Det trenger heller ikke å bli trukket penger av lønnen fordi om man har inkassogjeld, så det sier deg nødvendigvis ikke noe som helst å se på en lønnslipp. Her har du rett og slett ikke sjekket godt nok før tok avgjørelse, og den må du dessverre leve med.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #7 Skrevet 13. september 2009 Man skal ikke arve gjeld selv med privat skifte, hvist boet inneholder verdier under folketrygdens grunnbeløp 3G, ifølge loven.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #8 Skrevet 13. september 2009 TS her jeg vil henvise til skifteloven sin paragraf 78, ut fra den så skal jeg ikke arve gjeld, selv ved privat skife. Tar jeg virkelig feil?
MRN Skrevet 14. september 2009 #9 Skrevet 14. september 2009 Dette blir finjuss som går over mitt hode. Selv juss går over mitt hode. Men, ja, man kan arve gjeld. Du burde ha sagt ifra deg arven
Glitnir Skrevet 14. september 2009 #10 Skrevet 14. september 2009 TS her jeg vil henvise til skifteloven sin paragraf 78, ut fra den så skal jeg ikke arve gjeld, selv ved privat skife. Tar jeg virkelig feil? Det er forsåvidt korrekt som du sier, såfremt aktiva er under 3G. Men dersom hans midler er så begrensede, så skulle dere som arvinger har gjort tingretten (skifteretten) oppmerksom på dette før skifteattest ble utferdiget. I så fall ville deres begrensede ansvar ha blitt påført skifteattesten. Da kan det brukes mot kreditorene. Selv om dere ikke har fått denne påføringen, er det likevel mulig å gjøre det begrensede ansvaret gjeldende. Gjør kreditorene oppmerksom på at dere vil benytte denne begrensningen, og ta kontakt med utsteder av skifteattesten for videre råd.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå