Gjest MB Skrevet 13. september 2009 #1 Skrevet 13. september 2009 Kan noen fortelle meg HVORFOR det ikke er lov å selge alkohol på butikken & polet på valgdagen?
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #2 Skrevet 13. september 2009 Kan noen fortelle meg HVORFOR det ikke er lov å selge alkohol på butikken & polet på valgdagen? Fordi fulle folk ikke burde stemme
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 Haha, jeg tenkte nettopp på at jeg var overbevist om at dette temaet skulle dukke opp igjen i år også. Krise, en dag man ikke får kjøpt alkohol.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #5 Skrevet 13. september 2009 Fordi fulle folk ikke burde stemme Folk som ønsker å være fulle valgdagen kan alltids kjøpe inn en flaske rødvin i alle de andre dagene før - så om det er hensikten - så bommer regelrytterne og moralpolitiet fullstendig. Utesteder/barer/hotell selger jo et glass vin til de som ønsker det , selv til og med på den store valgdagen. Ja, til og emd på julaften, for de som vil det. God jul.
Gjest MB Skrevet 13. september 2009 #6 Skrevet 13. september 2009 Haha, jeg tenkte nettopp på at jeg var overbevist om at dette temaet skulle dukke opp igjen i år også. Krise, en dag man ikke får kjøpt alkohol. Jeg har null problem med at jeg ikke får kjøpt alkohol, er ikke det som er saken Bare lurer på hvorfor i allverden det ikke er lov til å kjøpe alkohol på butikken den dagen, hvorfor de lagde den regelen.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #7 Skrevet 13. september 2009 Haha, jeg tenkte nettopp på at jeg var overbevist om at dette temaet skulle dukke opp igjen i år også. Krise, en dag man ikke får kjøpt alkohol. Også på en mandag da! Av alle dager lixom..
Gjest gjestdeluxe Skrevet 13. september 2009 #8 Skrevet 13. september 2009 Krise, en dag man ikke får kjøpt alkohol. Krisen er ikke at man ikke får kjøpt alkohol denne ene dagen. Krisen er at det ikke finnes et rasjonelt logisk argument, eller en god begrunnelse, for at det ikke skal være stengt.
Gjest En anne gjest Skrevet 13. september 2009 #9 Skrevet 13. september 2009 Haha, jeg tenkte nettopp på at jeg var overbevist om at dette temaet skulle dukke opp igjen i år også. Krise, en dag man ikke får kjøpt alkohol. Ja, jeg skal nok greie meg en mandag uten alkohol. Det er så vidt jeg vet en gammel regel, og den har kanskje gått litt ut på dato, men det skyldes selvfølgelig at valget skal avvikles i vedige former.
firewater Skrevet 14. september 2009 #10 Skrevet 14. september 2009 Kan man nekte en som er tydelig beruset å stemme?
MRN Skrevet 14. september 2009 #11 Skrevet 14. september 2009 Kan man nekte en som er tydelig beruset å stemme? Nei, det tviler jeg på. Klarer vedkommende å fiske opp VISA-kortet sitt fra lomma, sjangle til valgkortet, brette det og holde det i ro sånn at det blir stemplet og legge det i en urne med centimeter-presisjon (eller be om hjelp om mulig), så tror jeg vedkommende får stemt.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #12 Skrevet 14. september 2009 Det er så vidt jeg vet en gammel regel, og den har kanskje gått litt ut på dato, men det skyldes selvfølgelig at valget skal avvikles i vedige former. De som vil drikke alkohol på valgdagen gjør det uansett om polet er åpent eller stengt allurat den dagen. Maken til naivitet.
Kamikatze Skrevet 14. september 2009 #13 Skrevet 14. september 2009 Kan man nekte en som er tydelig beruset å stemme? Vel, nå har folk hatt en hel måned å fyllestemme på... Ja og nei. I den valgkretsen jeg satt i stemmestyret ble åpenbart berusede sendt til bordet for "tvilsomme stemmer". I prinsippet skal alle med stemmerett som ønsker det få avgi sin stemme. Ved bordet satt leder i valglokalet og en kontrollør. Eneste grunn for å vise en overstadig beruset ut, var om vedkommende plaget andre som var kommet for å stemme. Eller hvis oppførselen var så irrasjonell at det virker åpenbart at personen ikke visste hva vedkommende gjorde. Likevel, sålenge det ikke går ut over ro og sikkerhet, får vedkommende levere stemmen, men denne blir lagt til side, i en egen konvolutt med påskrift. Etterpå, når valglokalet stenges, avgjør valgfunksjonærene i plenum hvorvidt stemmen skal gjelde. Ved dissens gjelder den. Funksjonærene består i hovedsak av folkevalgte og andre spesielt utpekte, fra hele det politiske spekter.
Xtra_lilje Skrevet 14. september 2009 #14 Skrevet 14. september 2009 Hvorfor får man kjøpe alkohol på restauranter, men ikke i butikk på valgdagen? :klø:
Kamikatze Skrevet 14. september 2009 #15 Skrevet 14. september 2009 Hvorfor får man kjøpe alkohol på restauranter, men ikke i butikk på valgdagen? :klø: Fordi på spisesteder serveres det som drikke til maten, underlagt sjenkekontroll. De skal altså sørge for at ingen blir sjenket overstadig. Egentlig er det fordi noen en gang syntes at Bondevik var litt sånn kosedyraktig, og stemte på ham... Wnten det eller så hadde de en meget bisarr form for humor, men Krf kom i vipp, og kunne styre de andre maktkåte gærningene som viljeløse marionetter.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå