Gjest Gjest_cosmo_* Skrevet 13. september 2009 #1 Skrevet 13. september 2009 Jeg er assistent i småskolen. I klassen er det en elev som er meget overvektig. Læreren i klassen vurderer å ta dette opp med helsesøster, slik at de evnt kan ha en samtale med foreldrene om elevens vekt. Læreren føler dette er et vanskelig tema å ta opp, og om det er riktig å ta det opp. Det forstår jeg, dette er veldig privat siden det går på foreldrenes livsstil og kosthold. Læreren mener eleven sinker klassen på f.eks uteskole (eleven blir sliten ved gåturer og må ha mange pauser, ikke klarer eleven alle aktivitetene ute i skogen), eleven klarer heller ikke alle gymaktiviteter, og bare den lille mister blyanten på gulvet å må bøye seg, stønner og uffer eleven seg. Jeg forstår læreren godt, både at h*n ønsker å ta det opp, men også at det er vanskelig, selv om det ville blitt lagt frem på en grei og saklig måte. Jeg har ikke tatt noe stilling til dette. Jeg er ikke den som må ta denne vanskelige samtalen. Men jeg lurer på hva dere med barn tenker om dette? Hvordan ville dere håndtert å få en tilbakemelding på deres barns vekt?
Gjest Gjest_hei_* Skrevet 13. september 2009 #2 Skrevet 13. september 2009 Er dere nødt til å snakke om vekt da? Det er jo ikke antall kilo som er problemet, men generell fysisk form. Og det er mye enklere å ta opp det som virkelig er problemet; at eleven henger etter når dere går tur og ikke klarer å være med på alle aktiviteter. Foreslå at ungen begynner på noe slags fritidsaktivitet for å få opp kondisjonen. Sannsynligvis vil vekta endre seg også, men det blir jo bare en positiv bivirkning.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #3 Skrevet 13. september 2009 Herregud, hva slags mennesker jobber egentlig i skolen. Så tafatte...
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 Foreldrene vet garantert at barnet er overvektig, og jeg tror som forelder til et overvektig barn, at jeg heller ville satt pris på en samtale direkte med lærer, i stedet for at skolen koblet inn andre instanser. "Snakk med meg, ikke om meg", er noe jeg er veldig opptatt av! Jeg ville som sagt heller snakket med foreldrene, og sammen med dem lagt opp en strategi for hvordan dette kunne løses... etter dette kunne fastlege eller helsesøster bli koblet inn, men da på foreldrenes initiativ. Jeg ville også fokusert på barnets generelle helse og fysiske form, spesielt hvis barnet synes plaget av det selv. Når det er sagt er det også andre barn, ikke bare overvektige, som kan ha problemer på tur, trenger pauser, ikke klarer alle aktiviteter... jeg tenker blant annet på barn med astma. Det er viktig at, når dette temaet tas opp, det omfatter alle barn som har problemer med å henge med, ikke bare det overvektige barnet.
Vera Vinge Skrevet 14. september 2009 #5 Skrevet 14. september 2009 Jeg syns definitivt man bør ta opp slike ting, og ikke være så redd for å tråkke noen på tærne. Om et barn er tydelig overvektig, og læreren ser at det er et problem for barnet, bør noen ta tak i det. Det er ikke sikkert foreldrene klarer det på egenhånd. Men lærer/helsesøster bør vinkle det sånn at det er snakk om barnets beste her, og ikke framstille det som at barnet er et problem for klassen, fordi han sinker dem når de er på tur. Det sistnevnte er dessuten en bagatell i forhold til det egentlig problemet; overvekten. Og så bør selvfølgelig lærer/helsesøster tenke over hvordan de snakker om barnet og problemet med foreldrene. Ingen foreldre liker å føle seg kritisert eller at barnet deres blir det, og jeg tror hvordan skolen snakker med foreldrene er kjempeviktig for et godt samarbeid, noe som igjen er nødvendig for å få gjort noe.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #6 Skrevet 14. september 2009 Jeg mener at man ta det opp så klart og tydelig som mulig. Å prøve å "pynte på" sannheten gjør stort sett ikke noe godt. Men det er viktig å vise foreldrene at det ikke er kritikk mot dem, men et forsøk på å finne en løsning sammen for å gjøre hverdagen bedre for barnet. Er barnet så overvektig at det er helseskadelig og/ eller ikke klarer å følge med de andre barna må noe gjøres.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå