Gå til innhold

sta og lat mops...er alle sånn?

Anbefalte innlegg

Gjest mopseier1993
Skrevet

jeg har en skjønn mops på 2 år. han er veldig snill og sånn, men det er noen problemer med ham som virkelig irriterer meg, samtidig som jeg er veldig bekymret for ham, for når jeg går tur med ham, puster han høyt(ikke bare vanlig pusting og snorking som mange mopser gjør) han høres ut som en gammel mann på tredemølle, å jeg får så mange blikk av alle som går forbi meg, ikke alle er hyggelige blikk heller, de tenker sikkert at den stakkars hunden ikke får vann, men han får jo det. uansett, jeg er veldig glad i å gå lange turer i skogen, men får å komme meg til den skogen må jeg først opp en lang og bratt bakke, det blir ofte til at jeg må bære ham opp, får han puster sånn. men hvis han stopper for å tisse eller snuse, stopper han med å puste sånn også. kommer det noen, stopper han også litt, han stopper opp å ser på dem, å hvis de snur seg å ser på ham, da begynner han å pese sikkelig høyt, ..skjønner det ikke. så skal jeg gå vidre, da nekter han å flytte på seg, å jeg føler meg jo slem, "hunden vil ikke være med henne pga hun er slem mot ham" jeg tenker at de sikkert tenker sånn.. jeg går da bort å løfter ham opp å bærer ham istedenfor " han er bare litt lat, liker best å bli bært isteden for å gå selv" sier jeg da, mens de ofte begynner å le, greit nok det men liksom..uansett, han blir stille da, eller han "snorker" så det er i allefall tydelig at han koser seg når han blir bært, men det er tungt å bære på ham lenge, han veier ca10 kg, å jeg er ikke det man kan kalle sterk. men dette er på dagen, på natten (jeg liker å gå en liten nattetur) så stopper han opp hele tiden, om jeg i det hele tatt får ham med ut døren. jeg finner fram bandet, å han blir veldig glad(har er veldig automatisk) men når jeg kommer til døren, setter han seg ned. det er veldig plagsomt, jeg kan vel ikke tvinge ham til å gå tur heller? jeg bærer ham med meg, men setter han ned litt ute i gata. da går han fint, uten å pese. men etter noen min, så setter han seg ned igjen, nekter å gå så mye som en meter, så sant vi ikke snur å skal gå hjem. om jeg virklig hr lyst til å gå en tur, slenger jeg fra meg bandet, å løper i fra ham. når jeg da stopper opp å ser om han kommer, står han å ser på meg med den skeive tungen sin hengene utenfor munnen, han begynner etter hvert da å løpe mot meg, å da er det greit, da går han fint resten av turen, men da føler jeg meg så slem.. det er ikke det at han har så vanvittig dårlig kondis, for når han er ute i hagen uten band, springer han som bare det å leker med alt og alle. kan det være det at han ikke liker å ha på band? når han stopper opp å jeg drar i bandet(vil ikke dra for hardt heller, da peser han hvertfal) så ender det med at han river det av seg, kommer det noen folk da, springer han bort til dem. heldigvis er han snill å ypper ikke på andre hunder, han vil bare hilse og si hei, å de fleste er greie å smiler bare når han kommer løpene mot dem, med meg hengene etter med bandet hans i handa, føler meg dum rett og slett.. ikke bare dette, men han hører generelt ikke på meg /oss, han finner alltid en måte å stikke ut på(hull i gjerdet osv, vi tepper dem igjen, men han finner alltid en måte å stikke ut på) roper vi på ham da, ser han på oss(igjen med tungen hengene ut) så "spytter" han å springer vekk. når det kommer til mat, er han kresen. han vil ikke ha hundepølse, ikke tørfor, å heller ikke brød med leverpostei. han sier ikke neitakk til middagsrester (om det er kjøtt) om vi har det, men han står å bjeffer på maten i noen min før han spiser den.

dette ble sikkert veldig vanskelig å forstå, å jeg skriver generelt dårlig, men jeg lurer på om dere ikke vet hva som feiler ham? (eller meg?) er vel noe jeg er har gjort galt i oppdragelsen hans så klart, men hvordan kan jeg rette opp i det?

det med pesingen hans, han har hvert hos dyrelegen å så vidt jeg vet så feilte det ham ingenting.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mer deg enn hunden det er noe galt med.

Du må TRENE bikkja.

Og det er jo ikke rart bikkja setter seg ned hele tiden, han veit jo det at du bærer han med en gang han gjør det. Det er ikke en leke, den har ben, og den går om du lokker den eller rett og slett drar den av gårde. Liker han ikke båndet skulle dere hatt båndtrening når han var valp da.

Har dere gått på valpekurs? Eller hverdagslydighet kurs? Har dere lagt noe inn i hundeoppdragelsen i det hele tatt?

Og har du vent hunden til å gå lengre turer? Om dere gikk fra tisseturer utenfor huset til flere km lange turer er det ikke rart han peser.

Herregud, håper ikke du har ansvar aleine for bikkja. For med det du skriver virker det ikke som at du har LITT peil engang.

Skrevet

Det kan virke som at mopsen din har dårlig kondis og generelt er litt bortskjemt. Jeg har selv ei mopsetispe på to år, idag for eksempel gikk vi en fjelltur på to og en halv time. Hun peser ikke (med mindre det er varmt ute, 14 grader på fjelltur som idag er perfekt) og er alltid glad og ivrig på tur. Til hverdags er hovedturen som regel 45min - 1,5 time (vanligvis ca en time), og utover det er det tissetur morgen og kveld på 15-20 minutt.

Pesingen kan stamme fra for trange nesebor, eller for mye hud i ganen. Dette er fæle problemer som skyldes hodeløs avl på utseende. Det kan i noen tilfeller opereres, andre ganger anbefaler veterinæren å avlive. Men i de aller, aller fleste tilfeller er problemet dårlig kondis og overvekt. Mopser legger fryktelig lett på seg, og det sier jo seg selv hva ekstra vekt og dårlig kondisjon gjør med pusten? Samme som med mennesker det. Hold mopsen din slank. Når jeg stryker min over sidene, kjenner jeg ribbeina og "søkkene" mellom dem tydelig. Drit i utstillinger, dersom du driver med det. Hundene som premieres er alltid for tunge, og jeg synes det er uhorvelig at sløyfer skal være viktige enn hundens velvære og helse.

Akkurat hva du skal gjøre med ham er jeg litt usikker på. Men kutt ut å bære ham, og ikke gi deg. Setter han seg, står du med stram line og kikker i den retninga dere skal til han følger på. Det blir sikkert en tålmodighetsprøve, men slik blir det når hunden får lage seg uvaner. Gir du en hund en finger tar den hele hånda ;) Kos dere på tur, legg inn litt godbitsøk eller leking underveis. Kanskje du kjenner noen med hund dere kan gå sammen med?

Det kan høres ut som dere ikke kjenner hverandre så veldig godt, eventuelt kommuniserer litt dårlig? Kurs er en super måte å bli kjent med hunden sin på, samtidig som man lærer hvordan man skal trene den. Prøv deg på et hverdagslydighetskurs i den lokale hundeklubben kanskje?

Håper dere finner ut av ting og får et kjekt og aktiv liv sammen. Mopsen er en helt herlig rase med veldig mye større potensiale enn folk flest tror :) Lykke til!

Skrevet

Anbefaler, som de over, å ta han med på kurs. Da lærer du hvordan du kan få bedre kontakt med hunden din. Det du må tenke er at DU skal være mer interessant for hunden din enn de rundt. Ta på han langline og tren innkalling der det ikke er andre folk. Belønn han med godbit eller leke når han kommer til deg.

Kjenner ikke til mopsen, mulig de varierer veldig i størrelse, men ifølge rasestandarden er idealvekten 6,3 - 8,1 kg.

Skrevet

Jeg er enig med de ovenfor, men hvis du synes han er unormalt tungpustet så kan det kanskje være en idè å ta ham en tur til dyrlegen bare for å sjekke at alt er ok? Når/hvis du får det bekreftet, så kan du heller se på hans oppførsel som dårlig kondis/uvane, og starte trening for å forbedre det.

Men som alle med dårlig kondis, både to- og firbente, så start rolig. En to timers fjelltur i oppoverbakke er kanskje ikke den beste måten å begynne på. ;)

Skrevet

Hvorfor i all verden går du tur på natta? De fleste hunder har en døgnrytme, akkurat som oss, og er de tilvendt å sove om natta, så vil de da ikke ut og gå tur....

Ikke rart den setter seg ned og ikke vil gå da, ihvertfall, den er da trøtt!

Min hund må lokkes ut ved midnatt for den siste tisseturen. Da er det natta for henne, og hun er overhodet ikke innstilt på å gå tur da.

Du har jo fått gode råd fra de andre her:) Og ja, mopsen kan være pesende osv pga avl.

Forresten, hvorfor ikke melde deg inn i en hundeklubb, og tren sammen med andre? Agility er f.eks super trening, de fleste hunder synes det er artig, og mange mopser deltar der:)

Gjest Gjest fra innlegg #3
Skrevet

Ser at det kan misforstås litt det jeg skrev, men er selvfølgelig enig med Tabris. Hunden bør sjekkes av veterinær for å utelukke de rase"typiske" (hermetegn fordi det er slett ikke direkte vanlig, men det forekommer jo dessverre i rasen) pusteproblemene før man tar fatt på kondisen. Og om det er kondisen det dreier seg om, starter man selvfølgelig ikke med fjellturer. Kanskje du har mulighet for å gå tur i skogen? Fint å la hunden løpe løs og bruke seg i ulendt terreng. Da kan man gå litt kortere siden det krever mer, og øke gradvis.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...