Gjest fisk Skrevet 13. september 2009 #1 Skrevet 13. september 2009 Leste litt om middagsvaner i tråden som dreier seg om man lar barna legge igjen mat, på tallerkenen, eller om de må spise opp alt. Der var det en del som nevnte at barna deres ikke likte fisk, og har ofte hørt at barn generelt synes fisk er "æsj". Så derfor lurer jeg på om barnet deres liker fisk, og hvor ofte dere serverer det? (Det er kanskje ikke så rart at barna ikke spiser fisk om foreldrene også synes det smaker dritt..) Jeg er 26 år, og har alltid likt/spist fisk, og dette var helt vanlig middagsmat der jeg kommer fra. Det har vel også noe å si at jeg kommer fra et lite øysamfunn som mer eller mindre baserer hovednæringen sin på fiskemottak/oppdrett, og at det dermed er mer vanlig/tradisjon for fisk, for ikke å snakke om tilgangen som er rett utfor døra
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #2 Skrevet 13. september 2009 Mine stebarn på 10 og 6 eeeeelsker fisk. Det samme gjelder mine nieser på 4 og 5. Vi bor i en by, og har ingen tilknytning til fiskeri.
Gjest Gjest_Fjolla_* Skrevet 13. september 2009 #3 Skrevet 13. september 2009 Hvorvidt barnet spiser fisk eller ikke avhenger vel også hvordan man blir presentert for fisken. Dersom barnet blir på en eller annen måte fortalt at fisk er vondt, så tror jo barnet at det smaker vondt. Jeg kommer fra et hjem hvor fisk alltid har vært en del av det daglige kostholdet, og dermed har jeg spist fisk. Men det er ikke alle fisketyper jeg er like glad i, på lik linje med at det er ikke alle typer kjøtt jeg spiser.
ibi Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 (endret) Datteren min spiser fisk. Hun synes det er kjempegodt. Og det er lett for henne å tygge, ettersom hun ikke har fått alle jekslene sine ennå. Her sliter vi mer med å få i henne kjøtt. Hun spiser fisk i de fleste varianter. Både stekt og kokt laks og ørret, stekt sei, kokt torsk, fiskeboller, fiskegrateng osv. Fiskepinner er ikke så populært. Men det forstår jeg godt. Tørrstekt fisk inntrukket i fett... Annen panert fisk går til nød. Vi har fisk gjerne et par ganger i uken. Har bare servert henne det, uten å gjøre noe mer styr rundt det. Det er mat, akkurat som annen mat. Ikke noe spenning eller noe "styr" rundt det som å undre seg fælt over om hun liker og vil ha fisk fordi det er fisk. Jeg har selv spist og likt fisk allerede fra små barneår. Når jeg fikk ønske meg/bestemme middagen, ønsket jeg meg ofte laks eller ørret. Men det er jo ikke all fisk jeg liker like godt heller, så her er det aller helst laks, ørret, sei og torsk det går i. I dag har vi forresten spist trukket torsk med sprøstekte baconbiter, poteter og gulrøtter. Datteren min "gaflet" nedpå... Endret 13. september 2009 av ibi
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #5 Skrevet 13. september 2009 Jeg har aldri vært noe spesielt glad i fisk. Vi hadde fisk 2 ganger i uken så lenge jeg kan huske, men jeg var aldri noen stor fan. Tror mye av grunnen var hvis jeg fikk ben i munnen osv. Nå er jeg 23 og er fremdeles ikke så glad i fisk. Jeg spiser kokt/stekt laks, makrell etc hvis det blir servert men sliter veldig med torsk og lignende hvit fisk. Foreldrene mine har alltid oppmuntret om at fisk var godt så aner ikke hvor det gikk feil. Susi og røkt laks går fint og dette spiser jeg ofte, det samme med sjømat, men fisk lager jeg aldri.
Gjest gul3 Skrevet 13. september 2009 #6 Skrevet 13. september 2009 Har ingen barn, men eeeeeelsker fisk sjøl. Syns det er godt, i de fleste varianter (bortsett fra sushi tullet, aldri prøvd og vil aldri prøve :gjeiper:) og har alltid likt det. Spiser vel mest kjøtt eller enkel fisk (fiskegrateng, fiskepinner, etc. Aner ikkje hvordan man tilbreder fisk egentlig, så eg gjør det lett.), mens sambo hater fisk, men kan til nød spise fiskepinner.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #7 Skrevet 13. september 2009 Både jeg og samboeren min elsker sjømat, men sønnen vår liker det ikke. Vi får han kun til å spise fiskepudding og fiskekaker.
Furstina Skrevet 13. september 2009 #8 Skrevet 13. september 2009 Våra barn äter fisk. Sonen äter så väl fiskekaker, fiskpinnar, fisksoppa, kokt fisk, stekt fisk och en massa andra sorter - allt utom Lax. Han har inte ens som baby klarat av att äta lax. Han försöker men det går inte. Dottern ÄLSKAR fisk och hon äter alla tänkbara former. Vi serverar fisk allt för sällan (säger vi till oss själva), hemma till vardags är det tyvärr bara 2 gånger i veckan, plus en dag med fisk i barnehagen.
Gjest Caylee Skrevet 13. september 2009 #9 Skrevet 13. september 2009 Jeh har ikke barn selv siden jeg er "barn" selv. Men hjemme har jeg alltid spist fisk, mamma og pappa lærte meg opp til å spise fisk. Jeg syns det også er utrolig godt, vær gang mamma sier vi skal ha torsk blir jeg kjempe glad Men tror litt av grunnen til at jeg liker så godt fisk er fordi mamma og pappa alltid har likt det godt selv.
Gjest *Mim* Skrevet 13. september 2009 #10 Skrevet 13. september 2009 Jeg er ikke glad i fisk selv, dessverre, men ungene mine spiser gjerne fisk. Vi har det litt for sjelden, så når det først står på bordet er det "yes!" fra ungene. "Æsj" er et ikke-ord ved matbordet. Alle har ting de ikke liker, men man trenger ikke si det - det har med respekt for andre å gjøre.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #11 Skrevet 13. september 2009 Min 2 åring er glad i fisk. Vi spiser fisk til middag minst en gang i uka, i tillegg går det med endel makrell i tomat på skiva. Han er veldig glad i laks og ørret, fiskekaker, fiskeboller, fiskegrateng og fiskepinner går også ned på høykant! I dag spiste han 7 fiskepinner til middag.... Når vi har ovnsbakt laksefilet gumler han gjerne i seg et helt stykke, pluss et par poteter. Jeg kommer fra en innlandskommune, og har aldri hatt noe tilknytning til fiskeri.
Susan Sto Helit Skrevet 14. september 2009 #12 Skrevet 14. september 2009 Min gutt på nesten 3 elsker fisk. Tror det har mye å gjøre med at konsistensen er god. Vi bor i storby, og all fisk her kommer fra nærbutikken. (Gjerne i pakker fra findus el.l.) Men merker at besteforeldrene lett lager alternativ middag til gutten min når de lager kokt fisk o.l. (Type pasta eller pølser.) Snakk om unødvendig... Om han får tilbud om det samme som oss, er det jo det han helst vi ha.
Gjest Gjest_kristin_* Skrevet 14. september 2009 #13 Skrevet 14. september 2009 Eldste mann her elsker fisk og har alltid gjort det. Yngste mann spiste fiskepinner og fiskeboller - og det var det. Jeg bruker ofte å kjøpe fryst seifilet (blokk) halvtiner denne og skjærer den 5 - 6 skiver. Legger disse på dobbel aliminiums-folie og legger på en teskje smør. Lar guttene selv bestemme hvilke grønnsaker de ville ha til og hakket opp dette og la oppå fisken (paprika, løk, tomat...) også krydder. Pakket sammen folien til små poser og setter det i ovnen 25-30 minutter. Ungene syns det er stor stas og lage sin egen middag, det er ikke ben i fisken og det blir mye smak etter som den koker i egen kraft. Mange middager som yngstemann ikke har likt, har han stort sett ikke smakt før han har bestemt at han ikke liker det - så det å involvere dem litt i matlagingen har hjulpet på minstemann her ihvertfall...
Gjest imli Skrevet 14. september 2009 #14 Skrevet 14. september 2009 Ungen på 17 mnd spiser fisk, i alle fall foreløpig
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå