Gå til innhold

Enkeltmannsforetak

Anbefalte innlegg

Gjest Lisa-Marie
Skrevet

Hei.

Jeg holder på i disse dager å starte en nettbutikk. Har akkurat sendt inn skjema for opprettelse av enkeltmannsforetak.

Men så var det detta regnskapet da.

Jeg er klar over at man kan føre en enkelt regnskap, så jeg har laget meg en mal på inn og ut.

Men så lurte jeg på hva man kan skrive av, og hvordan man gjør dette.

Kommer til å bruke bilen litt, og så at man kunne skrive av 3kr pr km.

Hvor gjør man dette, og hva er en kjørebok?

Kan man også skrive av leie av lagerplass?

Åssen fører jeg alt dette opp både i regnskap og selvangivelse?

Og betaling av skatt: skjer dette en gang i året?

Håper noen har kunnskal nok til å svare meg :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Eller enda bedre: spander på deg et skikkelig regnskapsprogram så ordner alt dette seg (inkludert hvor du skal føre det i selvangivelsen).

For å i det hele tatt kunne føre noe av bilen i regnskapet må du føre kjørebok. Dvs. en bok som viser alle turene du har kjørt i embeds medfør.

Kjøper du Mammut/Datax så følger kjørebok med.

Skrevet

Enig med de andre. Med det utgangspunktet det virker som om du har i regnskapsføring, avgiftsregler og skatt burde du benytte ekstern regnskapsfører, eller i det minste delta på kurs og kjøpe et skikkelig regnskapssystem.

Det å drive et enkeltmannsforetak krever inngående kunnskap blant annet om regnskapsloven, mva loven, bokføringsloven, skatteloven osv. Du kan tape mye penger på å ikke ha tungen beint i munnen her.

Skrevet

Takk for svar. Har drevet å kikket etter programmer.

Foretaket mitt er basert på hobbyen min, så mva blir ikke aktuelt da jeg ikke kommer til å overstige 50.000kr i omsetning.

Gjest Blondie65
Skrevet
Takk for svar. Har drevet å kikket etter programmer.

Foretaket mitt er basert på hobbyen min, så mva blir ikke aktuelt da jeg ikke kommer til å overstige 50.000kr i omsetning.

Vel mitt enkeltmannsforetak overskrider heller ikke 50.000 men jeg har likevel valgt å ha et regnskapsprogram, spesielt etter at jeg var på kurs hos skatteetaten for nyetablerte selskap og fikk høre at Excel var ulovlig å bruke. Etter det har jeg levert inn næringsoppgave og må ærlig innrømme at uten regnskapsprogrammet ville jeg ikke vært i nærheten av å ane hvordan den skulle fylles ut.

Skrevet

hva koster et brukbart regnskapsprogram? OG hvor mye koster det å få en regnskapsfører til å gjøre samme jobben?

Gjest Blondie65
Skrevet
hva koster et brukbart regnskapsprogram? OG hvor mye koster det å få en regnskapsfører til å gjøre samme jobben?

Ja nå har jeg jo linket til Mammut/Datax lenger oppe.

Prisen for regnskapsfører avhenger av mengden og hvor ordenlig det du levererer fra deg er organisert. De tar som regel timepris utover minsteprisen sin. Lenge siden jeg har vært bort i dette så jeg vet ikke hva det koster idag.

Skrevet

Når jeg leser slike innlegg, må jeg si at det er SKUMMELT at hvem som helst kan starte foretak...

Som de andre har skrevet - meld deg snarest på et regnskapskurs (vi har på Luksusfellen sett nok tilfeller av dem som trodde de kunne fikse alt selv) eller sett bort regnskapet til regnskapsfører - er ikke så veldig dyrt, og definitivt vel verdt pengene!

Skrevet

Ring komnerkontoret ditt, be om bedrifter, og enkeltmannsf. De gir deg masse hjelp

Skrevet

Siden du gir uttrykk for å ikke ha noe kunnskap om regnskap, så vil jeg absolutt anbefale deg og benytte regnskapsfører. En regnskapsfører koster mer enn et regnskapsprogram, men regnskapsføreren kan svare på spørsmål - det kan ikke et regnskapsprogram :jepp:

Skrevet
Eller enda bedre: spander på deg et skikkelig regnskapsprogram så ordner alt dette seg (inkludert hvor du skal føre det i selvangivelsen).

For å i det hele tatt kunne føre noe av bilen i regnskapet må du føre kjørebok. Dvs. en bok som viser alle turene du har kjørt i embeds medfør.

Kjøper du Mammut/Datax så følger kjørebok med.

Du må overstige et visst antall kilometer i året for å kunne regnskapslikne bilkostnadene. Så lenge du kan sannsynliggjøre dette Må man ikke skirve kjørebok. Forøvrig blir en sjablongmessig andel av kostnadene uansett tilbakefør, så så lenge du ikke bruker bilen mye privat lønner det seg heller å få kjøregodtgjørelse (3,5 kr/km).

Vel mitt enkeltmannsforetak overskrider heller ikke 50.000 men jeg har likevel valgt å ha et regnskapsprogram, spesielt etter at jeg var på kurs hos skatteetaten for nyetablerte selskap og fikk høre at Excel var ulovlig å bruke. Etter det har jeg levert inn næringsoppgave og må ærlig innrømme at uten regnskapsprogrammet ville jeg ikke vært i nærheten av å ane hvordan den skulle fylles ut.

Det er IKKE ulovlig å føre regnskap i excel så lenge man har under 300 bilag i året. Det er forøvrig ikke lov å fakturere i excel. Det har kommet presiseringer på dette, så kravet er da at man printer ut regnskapet som er ført i excel og daterer/signerer

Men jeg anbefaler forøvrig regnskapsfører siden det er dyrt å gjøre feil.

Men for guds skyld: innse at man ikke kan ta alle kostnadene via firmaet. Lever kun bilag til regnskapsfører som har med næringen å gjøre. Det er veldig dyrt å betale regnskapsfører for å bla gjennom diverse bilag som gjelder helt klare privatkostnader (ny sofa hjemme, bokklubbregninger osv).

Men til TS: du sier at inntekten din er basert på hobbyen din, er du da sikker på at du i det hele tatt blir skattepliktig næring? Hvis det er en hobby med store utgifter slik at du går med skattemessig underskudd vil nemlig skattemyndighetene kunne si at dette ikke er å regne som næring.

Gjest nettbutikken
Skrevet
Hei.

Jeg holder på i disse dager å starte en nettbutikk. Har akkurat sendt inn skjema for opprettelse av enkeltmannsforetak.

Men så var det detta regnskapet da.

Jeg er klar over at man kan føre en enkelt regnskap, så jeg har laget meg en mal på inn og ut.

Men så lurte jeg på hva man kan skrive av, og hvordan man gjør dette.

Kommer til å bruke bilen litt, og så at man kunne skrive av 3kr pr km.

Hvor gjør man dette, og hva er en kjørebok?

Kan man også skrive av leie av lagerplass?

Åssen fører jeg alt dette opp både i regnskap og selvangivelse?

Og betaling av skatt: skjer dette en gang i året?

Håper noen har kunnskal nok til å svare meg :)

Hei, kjørebok får du gratis på f.eks. Statoil. Enkelt å forstå, du skriver hvor du kjører fra og til, antall km og reisens formål. (Innkjøp, kjøring til postkontor osv.) Så summerer du bare antall km hver måned.

Du må ta vare på og føre alle kvitteringer på innkjøp og salg som er direkte relatert til firmaet. Dvs innkjøp av varer, emballasje, porto, leie av lokale (hvis du leier et eget til firmaet).

Skatt betaler du av inntekten din etter at alle utgifter er trukket fra. Hvis du ikke kommer til å ha store inntekter helt fra start , få har det ;), så trenger du ikke forhåndsbetale skatt, men beregne det helt på slutten av året. Men for all del hold oversikt, så du slipper å få den skattesmellen på slutten av året. Men for de fleste så er det jo mest utgifter til å begynne med.

Moms er noe du ikke trenger å tenke på før du har passert 50 000,- i løpet av et år. Mitt beste tips er å snakke med noen andre som driver eget firma, hvis du kjenner noen. Der kan du gjerne få litt tips. Eller forhør deg litt hos en regnskapsfører. Mye info kan du også finne på nettet. F.eks Altinn. Lykke til :)

Gjest hobby selger
Skrevet

Jeg holder også på med hobby salg.

Har en egen nettside hvor jeg selger ting jeg har laget selv. Selger også privat utenom og tar bestillinger.

Så lenge jeg holder meg under 50.000,-kr ser jeg ingen grun til å registrere meg. Skal jeg betale skatt av de kr jeg får inn i tillegg til råkost på det jeg lager, frakt, embalasje osv osv... sitter jeg ikke igjen med noe serlig fortjeneste.

Ser jo fordelen med å være registrert med at en da kun betaler moms en gang.

(for min del blir det å kjøpe varer uten moms og selge med mons, siden momsen skal være med i et ledd.. etter hva jeg fikk høre for 10 år siden)

Men jeg har et regnskap på Excel. Der har jeg med råkost (detaljert) fortjeneste\arbeidspenger og frakt.

Har jeg tilbud, føres det opp. Kommer jeg over gode tilbud på råvarer føres det opp også.

Skulle det bli kontroll av noe slag har jeg regnskapet liggende på maskinen som er minst 10 år gamle. Slik at jeg raskt kan vise til at jeg har et ryddig regnskap og ikke har fått inn over grensen.

Var inne på tanken av å registrere meg tidligere, men fant ut at det ble så mye papirarbeid at det ville ta over mye av tiden jeg bruker på selve hobbyen. + at minus skatten ble det omtrent ingenting igjen av det.

Har en hobby som tar tid å lage. Regner jeg timesbetalt mer en 2,-kr timen, blir det for altfor dyrt for kjøper.

Skrevet

".. så mva blir ikke aktuelt da jeg ikke kommer til å overstige 50.000kr i omsetning."

Grensen på kr 50 000 i omsetning gjelder for en 12 måneders-periode, og følger ikke kalenderåret.

Skrevet
Jeg holder også på med hobby salg.

Har en egen nettside hvor jeg selger ting jeg har laget selv. Selger også privat utenom og tar bestillinger.

Så lenge jeg holder meg under 50.000,-kr ser jeg ingen grun til å registrere meg. Skal jeg betale skatt av de kr jeg får inn i tillegg til råkost på det jeg lager, frakt, embalasje osv osv... sitter jeg ikke igjen med noe serlig fortjeneste.

Ser jo fordelen med å være registrert med at en da kun betaler moms en gang.

(for min del blir det å kjøpe varer uten moms og selge med mons, siden momsen skal være med i et ledd.. etter hva jeg fikk høre for 10 år siden)

Men jeg har et regnskap på Excel. Der har jeg med råkost (detaljert) fortjeneste\arbeidspenger og frakt.

Har jeg tilbud, føres det opp. Kommer jeg over gode tilbud på råvarer føres det opp også.

Skulle det bli kontroll av noe slag har jeg regnskapet liggende på maskinen som er minst 10 år gamle. Slik at jeg raskt kan vise til at jeg har et ryddig regnskap og ikke har fått inn over grensen.

Var inne på tanken av å registrere meg tidligere, men fant ut at det ble så mye papirarbeid at det ville ta over mye av tiden jeg bruker på selve hobbyen. + at minus skatten ble det omtrent ingenting igjen av det.

Har en hobby som tar tid å lage. Regner jeg timesbetalt mer en 2,-kr timen, blir det for altfor dyrt for kjøper.

Når du snakker om å registrere deg, mener du da som selskap eller i mva-registeret? Skatter du av inntektene dine??

Skrevet
Når jeg leser slike innlegg, må jeg si at det er SKUMMELT at hvem som helst kan starte foretak...

Alle må da begynne ett sted. Og det er desverre ingen enhetlige steder man kan få info fra, ofte får man motstridene info fra ulike etater og i ulike kommuner.

Det jeg har gjort er at jeg har ført regskap selv, og fått info fra ulike steder, som altinn, skatteetaten ol. Og ved regnskapsavslutning har jeg hatt en dobbelttime hos regnskapsfører, hvor jeg stilte spørsmål og hun så over regnskapet.

Skrevet

Som noen nevnte her så holder skatteetaten kurs for nyetablerte firmaer. De er verdt å få med seg.

Men trenger ikke å registrere seg hvis man driver med hobby. Hobby er ikke næringsvirksomhet og man trenger ikke å skatte av det.

Gjest Gjest_Frode_*
Skrevet

Skatteetaten (skatt øst) avholder 2 kurs i oktober - kurset omhandler regnskap og mva. Anbefaler deg å ta kurset. Det kan også være en ide å sjekket ut hva det koster å bruke en regnskapsfører hvis du ikke liker tall..... Hvis det er få bilag, trenger det ikke å bli så veldig dyrt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...