Gå til innhold

Slanking.....!

Gjest Gjest_Maria_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Hei.Jeg er ei jente på 25 år.Har 2 barn,men 4 tilsammen med min samboer..Så jeg synes det å telle kalorier og ditten og datten blir vanskelig når man har en stor familie som ska ha normal mat..Jeg er så lei av å se ut som jeg gjør og begynner å bli skikkelig deppa av det!Har vurdert å spise lite-nærmere ingenting til jeg har gått ned noen kilo..Når noen har gått ned i vekt så spør jeg hvordan,og svaret jeg da får er at de har spist veldig lite.Så hvorfor ikke??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

fordi du ødelegger forbrenningen din, og vil ende opp med å legge på deg mer enn du tok av...

Skrevet
fordi du ødelegger forbrenningen din, og vil ende opp med å legge på deg mer enn du tok av...

Ja, og for å holde vekten så må du fortsette med å spise lite etter du har gått opp. Noe svært få klarer, og det er ikke særlig ideelt for helsen din.

Du kan faktisk spise ganske mye ts, hvis du spiser riktig.

Skrevet (endret)

Jeg er kanskje ikke den riktige til å svare, men jeg bare forteller litt om hvordan jeg klarer det. Jeg har ikke barn, så ikke kan jeg si at jeg vet hvordan det er å være i den situasjonen.

For det første, så tror jeg det er veldig dumt å gå å tenke "slanking", hva med endre det til å "bedre kostholdet", "bli sunnere" osv.! Jeg har gjort det siden mandag og det har aldri gått så bra som denne gangen. Du kan begynne i det små, kutte ut brus og andre sukkerholdige drikker. Holde deg unna snop i ukedagene. Velge fullkorns- pasta, ris, brød. Spis litt mindre porsjoner enn det du gjorde før. Normal mat kan være sunn, bare tenk sunnere.

Jeg får ikke godtesuget (sjokolade) nå og jeg pleier alltid å få det spesielt etter middag.

Jeg går sakte med sikkert ned i vekt, først raste jeg ned 2 kilo, men nå går det litt saktere og det er vel bedre. Tror grunnen til at jeg gikk fort ned 2 kilo, var nok fordi jeg var veeeeldig usunn..., spiste mye junk food, drakk brus, spiste chips og sjokolade når jeg ville ha det. Ble ofte to middager på meg også, fordi jeg ville ha noe "godt" å spise når kvelden kom. :sjenert: Så det å snu om på kostholdet var vel et lite sjokk på kroppen min! :ler:

Jeg håper du finner en løsning som passer deg, er ikke alt som funker for alle. Også hjelper det litt å ha KG og da. Her skriver jeg ned hva jeg spiser, det tror jeg har hjulpet meg litt for da føler jeg at jeg har noen "vakter". Haha, in my mind...! :fnise:

Men for all del, IKKE slutt å spise, ikke gå sulten!

Endret av Lilandry
Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Jojo men som sagt har det jo funket for alle andre..

Gjest Gjest_Maria_*
Skrevet

Har ikke tenkt å slutte å spise,men å spise såpass lite at jeg såvidt slukker sulten..?

Skrevet

Og i hvor lang tid har du studert dette fenomenet? Kanskje har de holdt på en måned eller to, men det er ikke tilstrekkelig for at kroppen vil tilpasse seg det lave inntaket. Det må holde minst et år.

Dessuten; hvorfor gjør du ikke "normal mat"(som du sier) om til sunn mat? Barna og mannen din har ikke vondt av å spise sunt dem heller. Det er mye bedre enn om du skal gå frem som et dårlig forbilde for barna dine med at "nei, mamma skal ikke spise middag i dag fordi hun ikke liker sitt eget speilbilde". Sender ikke akkurat riktige signaler til små barn, synes du?

Kjøp inn masse frukt(jeg er avhengig av fruktsalater og må ha minst en skål for dagen), linfrø(som topping på fruktsalaten), kjøp inn masse grønnsaker og kok grønnsaker til hvert måltid. Bytt ut halvparten av pastaen(ved feks pasta bolognese) med kokte gulerøtter(eller andre grønnsaker). Så lover jeg deg du blir mett, og dette inneholder minimalt med kalorier!)

Også kan du jo opprette bruker på www.vektklubben.no.

Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet

Det funker maks en måned eller noe, du vil ikke klare å spise minimalt over lang tid, og hvis du dermed spise veldig lite i en måned så vil du nok gå ned i vekt, men med en gang du da begynner å spise normalt igjen (som da vil være mye er enn kroppen din har fått den siste måneden) vil du rase masse opp, fordi kroppen har vært på underskudd og dermed drar til seg det den får og lagrer det.

Så, det er myemye bedre å gå ned sakte men sikkert. En halv kg i uka er perfekt, og får å klare dette trenger du virkelig ikke å spise lite.

Jeg anbefaler deg på det sterkeste å registrere deg på vektklubben.no, da kan du legge inn det du spiser, og sånn sett få et visuelt inntrykk av hvor mange kcal du får i deg. Du trenger jo ikke legge inn der slavisk etterhvert, men i begynnelsen vil du nok få litt aha-opplevelser og oppdage hvor lite som skal til for å komme ned i kcal-inntak uten å spise lite eller sulte seg. Det handler bare om å velge riktig mat som metter og er næringsrik, men kalorifattig. Det er faktisk ikke verre enn det.

Når det gjelder hvor mange kcal du bør få i deg hver dag, er jo det individuelt, men hvis du har et delvis aktivt liv så burde ca 1600 kcal pr dag kaskje være fornuftig. Men inne på vektklubben kan du også regne ut din forbrenning.

Det er jo det alt handler om; kalorier inn og ut. Problemet hvis du spiser for lite er at kroppen vil sette ned forbrenningen kraftig - fordi den får for lite mat, og kjører dermed på sparebluss. Derfor vil du heller ikke fortsette å gå mye ned i vekt etterhvert ved å spise lite.

Og sunn mat er jo kjempegodt - det er en uting at så mange tenker at sunt=ekkelt. Det er usunn mat, fett og tonnevis med sukker som er ekkelt spør du meg. Kroppen blir så mye mer funksjonell, man får mye mer overskudd av ordentlig mat også.

Selv om du har familie osv så tror jeg ikke det vil være noe vanskeligere. Det handler bare om å få en ny rutine på det dere kjøper inn. En fast liste som kan handles inn - bare vær bevistt på hva som kjøpes.

Skrevet

Hei på deg,

Det går fint an å spise sunt selv om man har flere å tenke på. Velg unna sukrede sauser og annet sukker og spis mat som har minst mulig usunnt fett. Man kan lage mye selv fra bunnen av.

Skrevet

Hvis det er ditt daglige kosthold du legger på deg av, er det her du burde starte. Dersom dine barn spiser den samme maten som deg, og du er overvektig som følge av dette, burde du lære deg litt om kosthold. Ved et normalt, sunt kosthold, og litt aktivitet, vil du automatisk gå ned i vekt. Dette vil også være det beste kostholdet for resten av familien.

Unngå halvfabrikata, lag mat fra grunnen. Ta sunne valg, spis fisk tre ganger i uka, bruk masse grønnsaker. Kjøp grovt brød og unngå generelt sukker. Drikk hovedsakelig vann til måltidene. Bruk frukt som mellommat. Ta også med familien på gåtur eller andre aktiviteter hver helg, og prøv å tren på egenhand 1-2 ganger i uka. Så vil du nok sakte men sikkert se resultater.

Skrevet
Hei på deg,

Det går fint an å spise sunt selv om man har flere å tenke på. Velg unna sukrede sauser og annet sukker og spis mat som har minst mulig usunnt fett. Man kan lage mye selv fra bunnen av.

Enig med deg + hun over her!

Hva folk kaller 'normal mat' varierer fra smultboller og spagetti med smør til laks med grønnsaker og knekkebrød.

Hvis man ikke har noen sykdommer eller går på sterke medisiner kan man nesten si som en gylden regel at hvis man spiser passe mengde passe sunn mat og er i passe aktivitet holder man en passe aktivitet. Oppgaven er å finne hva passe er! De som er overvektige har i de fleste tilfeller spist for lite, for mye, feil, trent for lite, trent for mye uten å spise riktig, osv osv.

Svaret er i hvert fall ikke å spise minimalt. Hvis du forteller oss litt mer om hvordan en vanlig matdag er og hva familien din spiser så kan vi hjelpe deg bedre. Det er i hvert fall ikke umulig å servere sunn mat som hele familien kan spise.

Skrevet

hei du. jeg gikk ned 14 kg med vgs vektklubb. absolutt å anbefale..du kan spise sammme mat som familien din.. :goodbye:

Gjest Gjest_Line_*
Skrevet

Jeg har gått ned 10kg med enkle grep.

Begynte å trene 30 min hver dag til formen var god nok til å klare en time, gikk da over til en time annenhver dag. Har en step maskin hjemme, så jeg kan trene etter at barna har lagt seg, uten å måtte reise noe sted.

Kuttet ut alt av brus og godterier, også i helgene, og byttet ut brødet med knekkebrød.

I tillegg spiser jeg mindre posjoner enn jeg gjorde før. Jeg har lært meg å slutte når jeg er mett i steden for å spise til det er tomt.

Spiser aldri junk.

Jeg er nå bare 4kg tyngre enn jeg var før jeg ble gravid, og jeg skal nok klare de siste 4 og :)

Så det folk har sagt i alle år om å begeve seg mer og spise mindre fungerer faktisk! Hehe

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...