Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #1 Skrevet 13. september 2009 jeg har vært i banken og regner med klarsignal om bolig lån. han regnet med at det skulle gå bra med dette lånet, siden det var såpass høy sikkerhet i huset. og at det er leieinntekter i huset. og vi har gode nok inntekter. huset har en større takst enn det jeg kjøper det for. kjøper det for 1,5 million under takst. det er nemlig barndomshjemmet mitt. stort hus med stor tomt. skal i møte med banken om renter og rentebetingelser og slik. kan det forhandles og hva kan jeg gjøre for å få de beste betingelsene? og slipper jeg da de to lånene med to renter. altså det ene lånet som skal nedbetales innen 10 år? åh! jeg kan ingenting om dette.. har bare leid før..
Alison Skrevet 13. september 2009 #2 Skrevet 13. september 2009 jeg har vært i banken og regner med klarsignal om bolig lån. han regnet med at det skulle gå bra med dette lånet, siden det var såpass høy sikkerhet i huset. og at det er leieinntekter i huset. og vi har gode nok inntekter. huset har en større takst enn det jeg kjøper det for. kjøper det for 1,5 million under takst. det er nemlig barndomshjemmet mitt. stort hus med stor tomt. skal i møte med banken om renter og rentebetingelser og slik. kan det forhandles og hva kan jeg gjøre for å få de beste betingelsene? og slipper jeg da de to lånene med to renter. altså det ene lånet som skal nedbetales innen 10 år? åh! jeg kan ingenting om dette.. har bare leid før.. Ikke lett å gi et klart svar da det er litt lite opplysninger. Det kommer an på hvordan de legger opp lånene i banken din. I tillegg kommer det an på hva sikkerheten er. Du skriver ikke noe om hva taksten på boligen er, men vil tro at sikkerheten blir god. Da er det store sjangser for at det blir lagt opp til kun et lån. Den laveste renten til bankene gjelder for lån over 2 millioner.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #3 Skrevet 13. september 2009 Ikke lett å gi et klart svar da det er litt lite opplysninger. Det kommer an på hvordan de legger opp lånene i banken din. I tillegg kommer det an på hva sikkerheten er. Du skriver ikke noe om hva taksten på boligen er, men vil tro at sikkerheten blir god. Da er det store sjangser for at det blir lagt opp til kun et lån. Den laveste renten til bankene gjelder for lån over 2 millioner. hei igjen. takstmann kommer til uken, men min nabo som er byggmester sier at huset har en takst på rundt 3,5- 4 millioner. så fort taksten er klar gir vi beskjed til banken. vi har søkt på boliglån på 2,3 millioner. og han skal ringe meg i morgen for å sette av en time til å snakke om dette lånet, betingelser og slikt.. men som sagt, helt grønn..
Alison Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 hei igjen. takstmann kommer til uken, men min nabo som er byggmester sier at huset har en takst på rundt 3,5- 4 millioner. så fort taksten er klar gir vi beskjed til banken. vi har søkt på boliglån på 2,3 millioner. og han skal ringe meg i morgen for å sette av en time til å snakke om dette lånet, betingelser og slikt.. men som sagt, helt grønn.. Sikkerheten vil da ligge en plass mellom ca 58 og 66 %. Blir det lagt opp som et førstehjemslån får du det nok som et lån. Blir det lagt opp som et vanlig lån kommer det an på banken. Noen legger opp til et lån innenfor 60 % + et lån som ligger mellom 60 og 80 %. Hos andre legger de opp til et lån om sikkerheten er innenfor 75 %, og det finnes også banker som legger opp til et lån så lenge det er innenfor 80 %. Vi har mange banker i landet vårt, og mange måter å legge opp et lån på. Med lån over 2 millioner bør det være mulig å få en god rente. Gå gjerne inn på Finansportalen for å se hvordan din bank ligger an. Renten på lån over 2 mill. ligger fra 2,74 %. Er du medlem i en medlemsorganisasjon som f.eks. NBBL, norsk huserierforbund, Akademikerne, LO, Norsk Sykepleierforbund mm. har du mulighet til enda bedre rente.
Gjest Gjest Skrevet 18. september 2009 #5 Skrevet 18. september 2009 Noen som kan forklare dette med sikkerhet 60, 80, 75% osv? Skjønner ikke hva det betyr... Hva regnes det % av?
Alison Skrevet 18. september 2009 #6 Skrevet 18. september 2009 Noen som kan forklare dette med sikkerhet 60, 80, 75% osv? Skjønner ikke hva det betyr... Hva regnes det % av? Sikkerheten regnes ut fra verdien på boligen. Er verdien på boligen 2 mill. vil sikkerheten være på 1,2 mill. innenfor 60 %, 1,5 mill. innenfor 75 % og 1,6 mill. innenfor 80 %.
Solsikkeolje Skrevet 22. september 2009 #7 Skrevet 22. september 2009 (endret) jeg har vært i banken og regner med klarsignal om bolig lån. han regnet med at det skulle gå bra med dette lånet, siden det var såpass høy sikkerhet i huset. og at det er leieinntekter i huset. og vi har gode nok inntekter. huset har en større takst enn det jeg kjøper det for. kjøper det for 1,5 million under takst. det er nemlig barndomshjemmet mitt. stort hus med stor tomt. skal i møte med banken om renter og rentebetingelser og slik. kan det forhandles og hva kan jeg gjøre for å få de beste betingelsene? og slipper jeg da de to lånene med to renter. altså det ene lånet som skal nedbetales innen 10 år? åh! jeg kan ingenting om dette.. har bare leid før.. Endret 23. september 2009 av Solsikkeolje
Alison Skrevet 22. september 2009 #8 Skrevet 22. september 2009 Hei Jeg jobber i finanshus som samarbeider med mange av de store bankene, dersom du er interessert i å få sjekket opp hvor du får best betingelser er det bare å sende meg en privat melding så kan jeg sjekke det opp på jobb. Gratis selvfølgelig Det er i grunnen bare å gå inn på Finansportalen for å sammenligne betingelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå