Gå til innhold

Hvilken PC til 12 år gammel jente

Anbefalte innlegg

Gjest Gjestemus
Skrevet

Vår eldste på 12 har spart seg opp penger og skal kjøpe seg bærbar PC, og vi og trenger rett og slett tips på hvilken. Den skal ikke brukes til spill da hun skal bruke vår stasjonære til det. Pris helst ikke over 4000,-. Får hun en bra PC til under 4000,-?!? Kommer nok til å brukes mest til internett, club penguin, bilder osv osv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Du kan også spille de fleste spill på markedet i dag. "

Hvorfor ikke satse på en pc med mindre spillkapasitet (egnethet i spill var ikke ett krav), og få bedre batterilevetid i samme slengen?

TS: Du skriver ikke om hvor stor skjerm dere trenger. Hvis en maskin med 10" er ok, kan man jo se på f.eks Asus Eee 1000H, den har over 4 timers driftstid!

Gjest SmallTalk
Skrevet

Kjøp hvilken som helst pc du vil (men jeg anbefaler ikke de minste netbook'ene). De aller billigste vil uansett oppfylle kravene hennes. :)

Skrevet

Nevnte Packard Bell PC er mer fremtidsrettet enn de aller rimeligste PC'ene, som du kan kjøpe fra ca kr 3300. Fordelen med nevnte PC er at den har dobbeltkjerne prosessor og rikelig med minne (4 Gb RAM). Videre har den dedikert skjermkort (med HDMI utgang). Dette tilsier at det meste av HD-basert video på nettet vil kunne avspilles uten problemer. Dette er en fullverdig PC, med relativt stor skjerm, bra tastatur, DVD-brenner/spiller og WEB-kamera. Software som følger med er også OK, inkludert gratis oppgradering til Windows 7.

Netbook kan selvfølgelig vurderes, men mangel på dvd-brenner/spiller er ofte negativt for en ung dame som kanskje vil se på en DVD-film en gang i blandt. I tillegg er ytelsen relativt beskjeden på Netbooks, spesielt når det gjelder HD-materiale. HD-video blir det bare mer og mer av på nettet. Jeg har selv to Netbooks, og etter min mening er de kun et supplement til en "fullverdig" PC.

Rimeligste fullverdige PC jeg finner i farten er denne:

http://prisguide.hardware.no/product.php?p...15&cat_id=2

Den har enkeltkjerne prosessor og halvparten så stort minne og harddisk som den første jeg anbefalte. Den har også et langt dårligere skjermkort.

Rimeligste fullverdige PC jeg finner under 4000,- kr grensen er denne:

http://prisguide.hardware.no/product.php?p...69&cat_id=2

Her kan bemerkes at det ikke er noen av de rimeligste butikkene som har denne på lager.

Selv om din datter kan klare seg med den rimeligste PC'en, er jeg ikke i tvil om at jeg ville betalt noen få kroner mer for å få en bedre og mer fremtidsrettet PC. Som et minimum ville jeg ha kjøpt dobbeltkjerne-prosessor.

Til opplysning har jeg selv to jenter (alder 10 og 17), samt over gjennomsnittlig kompetanse på PC hardware. Dette ikke for å skryte.

Gjest SmallTalk
Skrevet

Scorpio: Siden du påstår at du har over gjennomsnittlig god peiling på HW, så burde du vel også huske å nevne at 4GB RAM er bortkastet med mindre man kjører Windows 64-bit. Et 32-bit OS vil uansett ikke kunne nyttegjøre litt mer enn 3GB.

En annen ting du bør huske på er at det gjelder å finne en pc som passer personen som skal bruke den. Jeg er 3. års dataingeniørstudent med spesialisering innen HW. Personlig så er jeg sinnsykt kresen på pc'er, og finner sjeldent noe jeg vil ha. Ihvertfall ikke innen rimelig prisklasse. Men det kunne ikke falle meg inn å anbefale andre som ikke trenger det svinedyre pc'er med heftige spesifikasjoner og masse ekstra duppeditter fordi det kun er det jeg anser for å være brukende. Det er det som er grunnen til at jeg i tråder her inne anbefaler folk å sette et max tak på hva de faktisk er villige til å bruke. Og i tillegg si hva de skal bruke den til.

Og du sier at du minimum ville hatt duo-core prosessor. Vet du hva? Inntil det kommer et OS som faktisk kan nyttegjøre flere kjerner er det uansett ikke noe poeng for en normal pc-bruker å koste på seg noe annet. PC'n vil uansett ikke kjøre noe særlig raskere. Har du noen gang hørt om "Memory gap"? Isåfall burde du vite hvorfor.

TS har spesifikt sagt at hun har 4000,- til rådighet. Da hjelper det ikke at du mener at man ikke får en brukende pc til under 10 lapper.

TS: Jeg sier det igjen. Gå inn på hvilken som helst netthandel som selger pc'er, og finn en som passer din prisklasse. Jeg anbefaler ikke netbooks, men du får en helt grei laptop med 2-3GB RAM og 160GB HDD til rundt 4 lapper. Nå er det i tillegg masse studiestart-kampanjer rundt om kring, og muligheter for å gjøre et godt kjøp.

Skrevet
Scorpio: Siden du påstår at du har over gjennomsnittlig god peiling på HW, så burde du vel også huske å nevne at 4GB RAM er bortkastet med mindre man kjører Windows 64-bit. Et 32-bit OS vil uansett ikke kunne nyttegjøre litt mer enn 3GB.

3 Gb (3,2 Gb) er vel mer enn 2 Gb. De fleste bærbare PC'er som selges i dag er utstyrt med 2 x 1 Gb minnebrikker, og skal du oppgradere så må du skifte ut brikker. På mange av de bærbare PC'ene som selges i dag kan du velge mellom 32-bits og 64-bits operativsystem. Så 4 Gb er vel litt mer fremtidsrettet enn 2 Gb (spesielt når du betaler svært lite for det).

En annen ting du bør huske på er at det gjelder å finne en pc som passer personen som skal bruke den. Jeg er 3. års dataingeniørstudent med spesialisering innen HW. Personlig så er jeg sinnsykt kresen på pc'er, og finner sjeldent noe jeg vil ha. Ihvertfall ikke innen rimelig prisklasse. Men det kunne ikke falle meg inn å anbefale andre som ikke trenger det svinedyre pc'er med heftige spesifikasjoner og masse ekstra duppeditter fordi det kun er det jeg anser for å være brukende. Det er det som er grunnen til at jeg i tråder her inne anbefaler folk å sette et max tak på hva de faktisk er villige til å bruke. Og i tillegg si hva de skal bruke den til.

Jeg anbefalte en PC som kostet kr 3995,- på helgetilbud, og som i dag koster kr 4495,-.

Og du sier at du minimum ville hatt duo-core prosessor. Vet du hva? Inntil det kommer et OS som faktisk kan nyttegjøre flere kjerner er det uansett ikke noe poeng for en normal pc-bruker å koste på seg noe annet. PC'n vil uansett ikke kjøre noe særlig raskere. Har du noen gang hørt om "Memory gap"? Isåfall burde du vite hvorfor.

Windows XP nytter dobbeltkjerne, men langt fra optimalt. Vista noe bedre. Windows 7 endra bedre. Med mindre vi skal begi oss inn på en lengre diskusjon, så tør jeg å hevde at flere kjerner er fremtiden.

TS har spesifikt sagt at hun har 4000,- til rådighet. Da hjelper det ikke at du mener at man ikke får en brukende pc til under 10 lapper.

PC'ene jeg har nevnt koster i dag mellom kr 3300 og kr 4495. I helgen kostet den dyreste kr 3995.

TS: Jeg sier det igjen. Gå inn på hvilken som helst netthandel som selger pc'er, og finn en som passer din prisklasse. Jeg anbefaler ikke netbooks, men du får en helt grei laptop med 2-3GB RAM og 160GB HDD til rundt 4 lapper. Nå er det i tillegg masse studiestart-kampanjer rundt om kring, og muligheter for å gjøre et godt kjøp.

Det ser ut som vi er enig om at Netbook ikke er veien å gå. Ut over det prøvde jeg bare å fortelle at litt mer kr. kan gi bedre verdi for pengene.

Jeg tar gjerne en diskusjon om HW, men da kan vi heller starte en ny tråd. Tror ikke det er en teknisk diskusjon TS er ute etter. Kanskje du heller kan komme med konkrete forslag til gode PC'er

Skrevet

Jeg måtte kjempe litt med "sitat"-bruken og nettforbindelsen i kveld, så les foregående innlegg i sin helhet. Mine svar står hovedsakelig i "sitat-avsnittet".

Lykke til med PC kjøp !

Skrevet

Tusen tusen takk for alle svar - der har hjulpet oss masse!

Jeg synes ikke at hun trenger noen dyr pc som den første - det kan hun heller kjøpe når hun blir større. Men det er hva jeg synes.

Hun kan max strekke seg til 5000,- men DER går grensen.....

Vi får kikke litt rundt og se hva vi finner ut av - jenta gleder seg ihvertfall masse selv :)

Skrevet
Tusen tusen takk for alle svar - der har hjulpet oss masse!

Jeg synes ikke at hun trenger noen dyr pc som den første - det kan hun heller kjøpe når hun blir større. Men det er hva jeg synes.

Hun kan max strekke seg til 5000,- men DER går grensen.....

Vi får kikke litt rundt og se hva vi finner ut av - jenta gleder seg ihvertfall masse selv :)

Gjestemus her igjen :) Det blir ikke Netbook - det er helt sikkert.

Str.har jeg egentlig ikke tenkt på men større enn de minipc'ene ihvertfall - så 10" synes jeg er for lite....

Skrevet

Her er et nytt tilbud fra Elkjøp til kr 2995:

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...ll-easynote-765

Den er ikke på lager før 29.09.09 i følge nettsidene.

Jeg anbefaler fortsatt dobbeltkjerne prosessor:

Siden helgetilbudet på Packard Bell PC'en er over, kan denne anbefales (både Lefdal og Elkjøp har den:

http://www.lefdal.com/product/data/barbar-...compaq-presario

http://www.elkjop.no/product/data/barbar-p...compaq-presario

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...