Gå til innhold

Pekingsuppe


Valentina

Anbefalte innlegg

Noen av dere andre som har vært på kinarestaurant, og fallt for Pekingsuppe?

Jeg er og spiser den nydelige suppen så ofte jeg har penger til det. Men jammen ville det være kjekt å hatt en oppskrift, så jeg kunne lage den selv...

SWå er det noen som har oppskriften, og vil dele den med meg, så blir jeg kjempe-takknemlig og glad!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

HER HAR DU OPPSKRIFTEN:

PEKINGSUPPE icon_smile.gif

Der anvendes : Til 2 - 3 personer

100 g magert svinekød eller en kyllingerest

100 g bambusskud

1 æg

4 sorte kinesiske svampe

1 pibeløg eller det hvide af en halv porre

1 spsk. olie

3/4 liter hønsebouillon (evt. terning)

10 g kinesiske vermicelle

2 spsk. tør hvid vermouth

1½ spsk. citronsaft

1 spsk. soyasauce

1 tsk. chilipulver eller puré.

Fremgangsmåde :

1 : Vask svampene og læg dem 10 minutter i blød i lunkent vand. Tag dem op, tør dem og skær dem i strimler. På samme måde skæres svinekødet og bambusskuddene. Pibeløget eller den halve porre hakkes fint.

2 : Pisk ægget i en skål. I en anden skål blandes vermouth, citronsaft, soyasauce og stærk rød chilipulver eller puré.

3 : Varm en spsk. olie i en gryde over stærk varme. Steg svinekødstrimlerne 1 minut, tilsæt svampene og rør rundt. Efter et minut hældes kyllingebouillonen og vermouthblandingen ned i gryden. Lad suppen koge 10 minutter inden bambusskuddene og de kinesiske vermicelle kommes i. 2 minutter efter er retten færdig. Hæld det piskede æg i den kogende suppe og rør rundt. Drys med hakkede pibeløg til sidst.

Kilde : Stig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på her... Er det noen som vet hvor man får kjøt sorte kinesiske sopper? Kjøper man dem fersk, tørka eller på boks?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke vermicelle en type nudler?

Sort, kinesisk sopp kjøper jeg i tørket form (i poser) i asiatiske butikker. Bløtlegges før bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vermicelli er såkalte "glassnudler", dvs nudler som er tynne og gjennomsiktige. Kan kjøpes på innvandrerbutikker og kanskje på store matbutikker som ICA eller Mega ol.

Pekingsuppe er kjempegodt! Men må det være svinekjøtt? Kan en ikke bruke kylling?

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I peking-suppen som jeg spiser på restaurant inneholder både kylling og skinke. Så det går fint!!!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...