Gå til innhold

Blir så lei meg

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Sonja_*
Skrevet

Har nettopp gått ned 5 kg.. er 1.61høy og var 57kg fordi jeg trente 3 ganger i uka. Jeg trente når jeg hadde fødselsperm, så begynte jeg å jobbe og orket ikke trene lenger. Jeg trente styrke og hadde sikkert litt vekt pga muskler. Så skjedde det noe som gjorde at jeg orket ikke spise så mye og raste ned i vekt.. Så nå kom han med den kommentaren om at jeg ser bedre ut nå enn før. Jeg burde være 51kg.. Takk skal du ha liksom.. Har slitt med spiseforstyrrelser i mange år, å så kommer den kommentaren. Klærne mine slenger på meg nå.. Han synes dette tydeligvis er fint. jeg får lyst å gråte og så spør han hvorfor jeg er sur...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

huff, hørtes ikke gøy ut:/ har du prøvd å fortelle han hvordan du føler det?

Skrevet (endret)

Kjære TS.

Fortell din mann at grunnen til at du blir såret er kommentarer rundt din kropp. Fortell ham om dine grenser OG hvor dine tanker rundt egen kropp ligger an.

Endret av Bond
Skrevet

Samtidig bør TS jobbe med seg selv, og kunne ta imot komplimenter på måten som de er ment. En profesjonell rådgiver hadde kansje vært noe å vurdere.

Gjest Emmanuelle
Skrevet (endret)

Jeg skjønner deg godt jeg TS, men kan ikke innprente KOMMUNIKASJON hardt nok.

Har også slitt med spiseforstyrrelser(overspising), og får nå høre av hele slekta og alle jeg ikke har sett på en stund hvor "fin og tynn" jeg har blitt. Noen ganger sier jeg ganske enkelt et spydig "ja huff, jeg var jo så stygg og feit før" til de som hele tiden skal kommentere det før ørtende gang.

Kjæresten min vet om alt, men kommenterer fremdeles at jeg er så fin og slank, og jeg vet han mener det i beste mening fordi det er det som er sunnest for meg. "Sexyform" kaller han det, altså den vekten JEG trives med og som ikke sliter på meg fysisk og psykisk.

Husk at det er "lov" å bemerke hvor tynne noen har blitt, men ikke om de har lagt på seg. Slik er dessverre samfunnet, og folk blir påvirket av det.

Men SNAKK med fyren din, han tror vel at alle jenter liker å bli komplimentert for (nedadgående) vekt, men en liten samtale gjør nok at han ikke sier det samme igjen :)

Endret av Emmanuelle
Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet

Kunne han ha sagt noe som helst RIKTIG i denne sammenhengen?

Gjest GjesteCronos
Skrevet (endret)

TS, det var et KOMPLIMENT! :)

Ta det som det, og ta det som et kick til å fortsette et sunt liv. Kjøp deg klær som sitter tight, og nyt blikkene fra ham og andre.

Endret av Bond
Skrevet (endret)

Jeg synes ærlig talt ikke at du har rett til å bli direkte sur på han. Joda, det var nok en tankeløs kommentar, og han bør jo vite bedre i forhold til dette med dine tidligere spiseforstyrrelser. MEN, det var godt ment, og han trodde helt sikkert at en slik bemerkning var noe som ville få deg til å bli fornøyd med deg selv, og lykkelig over slik du ser ut nå, og det at du (i alle fall ifølge hva han sikkert tror) nå har et normalt forhold til kroppen.

Du må gjerne forklare han at slike kommentarer ikke er godt for deg, men noe utover det i form av å bli sur, kjempelei seg osv. det blir vel kanskje litt dumt.

Jeg sier ikke at det var riktig i og med at det var noe som såret deg, men håper du klarer å se hans side av saken også, at det overhode ikke var dårlig ment, dermed kan det jo bli litt leit og forvirrende for han dersom du holder dette mot han.

Endret av Teriyaki
Skrevet (endret)

TS: Du må vite at du overreagerer, selv om du har en grunn til det så er det ikke sikkert han forstår det. Han har ikke gjort noe spesielt galt, det er bare spesielt galt for deg fordi du har problemer rundt din egen kropp. Du må nesten bare forsøke å forklare han det, men ikke vær sur for all del. Han mente det nok bare som et kompliment.

Endret av Bond
Skrevet

Det tryggeste er nok at menn bare slutter med å gi komplimenter, tvert.

Skrevet

Det mange, (menn og kvinner) ikke tenker på, er at det ikke er hva som blir sagt som det reageres på, men hvordan det blir sagt.

I dette tilfellet hadde det egentlig vært nok å si: "så fin du er", men i stedet blir det sagt "du er finere nå enn før"...

Problemet er at mannen ikke gir et rent kompliment, han trekker sammenligninger!

Det er ikke nødvendig å sammenligne med noe for å kommentere en forandring/ gi et kompliment.

Skrevet
Det mange, (menn og kvinner) ikke tenker på, er at det ikke er hva som blir sagt som det reageres på, men hvordan det blir sagt.

I dette tilfellet hadde det egentlig vært nok å si: "så fin du er", men i stedet blir det sagt "du er finere nå enn før"...

Problemet er at mannen ikke gir et rent kompliment, han trekker sammenligninger!

Det er ikke nødvendig å sammenligne med noe for å kommentere en forandring/ gi et kompliment.

Godt oppsummert! Helt enig! :)

Skrevet

Ja, det kan ikke være så stort krav å be om at menn også kan bruke hodet.

Skrevet

Jeg skjønner at du reagerer som du gjør TS, men jeg tror nok ikke han tenkte og mente det slik du føler det.

Da er det viktig for deg å forklare (ikke fordømme, men forklare) hvorfor du blir trist av slike kommentarer. Forklar ham at nedgangen har kommet av noe du ikke liker, forklar ham at DU trivdes bedre i kroppen din når du var sterk og fit, og ikke tynn fordi du ikke spiser så mye som du bør.

Fortell ham også at siden du har hatt spiseforstyrrelser, og dermed har ett litt sårt forhold til kropp, så er utsagn om kropp til tider litt vanskelig for deg, fordi det ikke er ett lett område.

Det var som de andre sier, sikkert ment som ett velment kompliment, men jeg skjønner hvorfor du reagerte på det. Dette med sammenligningen er unødvendig, fordi det i mange kvinnehjerner da reageres med "jasså ja, så du syntes ikke jeg var noe fin før?"

Så det er litt å se at man reagerer som man gjør fordi vi er forskjellige, og også å forklare litt hvorfor akkurat du reagerer, med din historie, slik at han slipper å gå i den salaten en gang til. ;)

Skrevet

Synes egentlig ikke det er komliment når det sammenlignes, jeg. Utsagn av typen " Så fin du ble på håret, kledde deg myyyye bedre enn slik du hadde det før" sier at

"ja, hårsveisen ble bra nå"

men også

"den var ikke pent før".

Men noen er slik, de kan faktisk ikke bare si " så fin du er!". Det må inn et eller annet vedheng til utsagnet som gjør at det ikke blir ren ros, men en oppsummering og sammenligning.Har tatt min kjære i det samme endel ganger, og han skjønte etterhvert hva jeg mente, og han har tatt seg grundig sammen. Det er nok ubevist og ubetenksomt sagt, men for meg var det sårende med slike dobble utsagn.

Gjest Gjest_hogwash_*
Skrevet
Synes egentlig ikke det er komliment når det sammenlignes, jeg. Utsagn av typen " Så fin du ble på håret, kledde deg myyyye bedre enn slik du hadde det før" sier at

"ja, hårsveisen ble bra nå"

men også

"den var ikke pent før".

Det der er en overanalysering med pessimistisk tankegang. Hvis jeg skulle svart på samme måte måtte det bli "så du mener at jeg løy før?" og "jeg liker ikke å bli kalt en løgner".

Skjønner at kommentarer på kropp kan være ett sårt punkt for TS, men prøv å se etter intensjonene som ligger bak og ikke ordene som kommer ut. Prøv å se det fra hans side, er IKKE gøy å få kjeft for å gi sin kjære ett kompliment...

Avslutter med to spm til TS;

-Forklarte du hvorfor du ble sur..?

-Spurte du han om utseendet ditt rett før han kom med den kommentaren?

Skrevet

Problemet er at hun vrenger et kompliment til en fornærmelse. Og det hadde ikke spilt noen rolle om han la til "før", for hadde han kun sagt at hun er fin, ville responsen kommet på rappen: "Så du syntes jeg var støgg før?"

Greier du ikke å ta et ektefølt kompliment, uten å gjøre det til verdens undergang om formuleringen kanskje ble litt ugjennomtenkt? Når du attpåtil greier å vri det til noe negativt, og gir ham følelsen av å være den forbryteren, når han bare ville glede deg, forteller meg at du er langt fra moden nok til å bo sammen med noen.

Hva gir meg følelsen av at vi om to-tre måneder kommer til å lese en tråd her: "Han gir meg aldri komplimenter mer!"

Skrevet
Det der er en overanalysering med pessimistisk tankegang. Hvis jeg skulle svart på samme måte måtte det bli "så du mener at jeg løy før?" og "jeg liker ikke å bli kalt en løgner".

Enig her. Jeg har fått komplemanger som at jeg kledde den nye frisyren min mye bedre enn den forrige, fordi det ser mer stylet ut, jeg har fått kommentarer som at så deilig kroppen min er nå etter at jeg begynte med aktiv trening. Da spurte jeg litt tøysete om jeg ikke så bra ut før da, og da fikk jeg til svar at jo jeg så veldig bra ut da også, men nå ser jeg mye mer trent ut, og det er sexy. Hvorfor i all verden bli sur for dette?

MEN, jeg forstår ts, og det at ts har slitt med spiseforstyrrelser gjør jo situasjonen litt anderledes enn om det var en person uten noen slike problemer. Svaret mitt i over i dette innlegget var mer ment sånn generelt, for jeg vet det er jenter/kvinner som reagerer slik til tross for at de har et relativt normalt forhold til kroppen.

Selv så blir jeg kjempeglad når folk sier jeg er penere nå enn før. Ser ikke hvorfor det skulle være kjipt. Jeg vet selv at jeg er penere nå enn før, fordi jeg har modnet mer, jeg har blitt mye mer fysisk aktiv og jeg har en frisyre jeg kler bedre, samt en mer selvsikker utstråling. Når andre da bemerker det som er min egen oppfatning av meg selv, så blir jeg bare glad. :) (igjen, dette var mest ment generelt, forstår at det kan være noe mer komplisert for ts).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...