Gå til innhold

ok jenter må det koste skjorta for å gifte seg...

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_camilla_*
Skrevet

Hei, jeg skal gifte meg neste år..å ser hva folk bruker penger på her...10 tusen for en kjole, masse tusen på sko...brudebukett til 1500 kr, enn hvis jeg kjenner en blomsterdekoratør som kan gjøre dette for meg, eller kjøpe inn i 1 år i forveien, samme med drikke, kjøpe inn sprit og vin og cocgnac flere mnd før bryllupet, samme med kjole, dress til mine gutter, er dette mulig eller må alt kjøpes 1 mnd før...invitasjoner og bordkort lager æ sjøl...???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Klart du kan få det mye billigere.

Du kan kjøpe kjolen din på eBay, finne en rimelig blomsterleverandør (jeg betalte 700 for skikkelig brudebukett og tre knapphullsblomster), papir til alt kan du kjøpe billig på nett osv. Det blir hva du gjør det til, rett og slett.

Skrevet

Jeg leste en del i dagbøker her inne før jeg begynte å planlegge mitt eget bryllup, og vi satt opp et budsjett løselig basert på hva andre her inne hadde. Tilpasset oss, selvsagt, men før vi hadde sjekket priser og sånn der vi ville gifte oss. Vårt budsjett ble mye lavere enn andres, så vi var kanskje redde for å gå på en smell.

Svigerforeldrene mine ville gi oss et beløp, som vi regnet med ble ca halvparten, i gave (som bryllupsgave). Utgifter ble løpende betalt, og da vi satt oss ned etter bryllupet og sjekket hva det hadde kostet oss, hadde vi faktisk brukt langt mindre enn gaven fra svigerforeldrene mine. Så for oss ble bryllupet overraskende billig. :)

Skrevet

For oss er det ikke kjole og blomster som velter budsjettet. Blomsterdekorasjoner og bukett skal jeg lage selv, og kjolen koster rundt 2000 kr. Vi har venner som skal ta bilder og kjenner en DJ som gjør jobben bortimot gratis. Men siden vi har stor familie er det vanskelig å kutte gjestelista noe lavere enn 70-75 gjester, og det er her det blir dyrt. Finner man et billig lokale er det mye penger å spare, men må du betale mat og drikke på et hotell for eksempel blir det for mange kroner.

Gjest ja men kan dere ikke leie lokale
Skrevet

for mat å drikke selv...For det er dyrt, ei vennine av meg brukte 130 000 på deres bryllupsdag....kommer ikke på tale nei:) jeg skal kjøpe inn en false i ny å ne å når dagen kommer så har jeg fullt opp med drikke til alle...:) F

For oss er det ikke kjole og blomster som velter budsjettet. Blomsterdekorasjoner og bukett skal jeg lage selv, og kjolen koster rundt 2000 kr. Vi har venner som skal ta bilder og kjenner en DJ som gjør jobben bortimot gratis. Men siden vi har stor familie er det vanskelig å kutte gjestelista noe lavere enn 70-75 gjester, og det er her det blir dyrt. Finner man et billig lokale er det mye penger å spare, men må du betale mat og drikke på et hotell for eksempel blir det for mange kroner.
Skrevet

Selv om man får billig lokale koster det mye for mat og drikke. Vi satser på å stå for mat og drikke selv, og likevel ender vi opp med 30-40 000 for alle gjestene våre selv med billig og enkel mat.

Skrevet

Men nå skal det sies at ingenting velter budsjettet vårt, siden vi ikke har satt et tak på det. Vi betaler det vi må betale for å få det bryllupet vi ønsker, og prøver heller å spare inn der vi kan.

Skrevet
Selv om man får billig lokale koster det mye for mat og drikke. Vi satser på å stå for mat og drikke selv, og likevel ender vi opp med 30-40 000 for alle gjestene våre selv med billig og enkel mat.

Skal dere ha fri bar inkludert den prisen?

Skrevet
Skal dere ha fri bar inkludert den prisen?

Ja.

Skrevet
Ja.

da synes jeg ikke prisen var så ille, trodde det var mye dyrere faktisk :)

Skrevet
da synes jeg ikke prisen var så ille, trodde det var mye dyrere faktisk :)

Nå ordner vi alle råvarer selv, så derfor blir det så billig. Det er mye å spare på eget kjøtt, og bare taxfreevarer :)

Gjest Gjest_Pia_*
Skrevet
Hei, jeg skal gifte meg neste år..å ser hva folk bruker penger på her...10 tusen for en kjole, masse tusen på sko...brudebukett til 1500 kr, enn hvis jeg kjenner en blomsterdekoratør som kan gjøre dette for meg, eller kjøpe inn i 1 år i forveien, samme med drikke, kjøpe inn sprit og vin og cocgnac flere mnd før bryllupet, samme med kjole, dress til mine gutter, er dette mulig eller må alt kjøpes 1 mnd før...invitasjoner og bordkort lager æ sjøl...???

Bryllup koster rundt 1000-2000 pr gjest (da inkl kjole, dekorasjoner, mat, drikke osv.)

Dvs at om du har for.eks 70 gjester så er det ganske lite sannsynlig at du har brukt godt og vel over 70 000 kr, i alle fall om du gjør det ordentlig og ikke bare kjører på med torogryter på grendahuset uten duk på bordet og bar med selvforsyning fylt til randen med hjemmebrent og ikke noe butikkkjøpt alkohol.

Skrevet

Det blir litt hva man gjør det til ja. Man kan f.eks få kuvertpris pr gjest til under 800kr (i følge noen poster her inne, stoler på dem :) )

Vi havner på ca 2000 pr gjest, siden bryllupet skjer over en hel helg, og vi står for overnatting, mat og drikke, men så har vi bare 25 gjester (inkludert oss selv)

Antrekk, blomster, ringer og kake kommer utenom.

Skrevet

Nei, det må ikke koste skjorta, mener jeg. Men det må ikke gå på bekostning av alt en har ønsket seg og sett for seg heller! Og selv om en velger å ha det et sted hvor en kan fikse mat og drikke selv er jeg overrasket over hvor mye et bryllup faktisk koster!!!

Vi har bestemt oss for å leie et koselig grendehus der vi er fra (nei, det er IKKE et klubbhus, men et koselig gammelt hus med en stor og åpen sal). Der kan vi skaffe noen selv til å lage maten og kjøpe inn drikke selv. Der er det veldig mye å spare i forhold til å ha det f.eks. på et hotell eller en restaurant. Vi blir litt under 50 stk og har regnet på at vi sparer rundt 20 000 kr kun på alkohol ved å ha det et sted hvor vi kan ha med medbragt (da har vi regnet med fri bar på et "selvbragt-lokale" og kun fri øl og vin på et alternativt "betale-lokale"). Kuvertpris på mat er også mye lavere hos selskaper som driver med catering. Min erfaring er derfor at en faktisk sparer masse penger på å ha det på et lokale hvor en kan ha med ting selv. En må selvsagt huske å regne på servitører, duker, dekketøy, pynting osv når en skal sammenligne dette, men i vårt tilfelle kommer vi totalt ca 30 000 billigere ut ved å ha det på dette grendehuset. Inne i regnestykket har vi da tatt med hjelp fra de som skal servere til å pynte, dekke på, leie av alt grendehuset ikke har, rydding og vasking +++.

Men vi ender likevel på ca 2500 per pers inkludert absolutt alt knyttet til bryllupet bortsettfra bryllupsreise..

• 2 uker senere...
Skrevet

Skrekk og gru, nå vurderer jeg å bare gi alle gjestene en banan hver også kan de nyte medbrakt om de måtte ønske det etter bananen :ler:

Skrevet

Jeg er så glad det ikke er noen regler på dette -

man kan velge å ha et lavbudsjettsbryllup, og man kan velge å ha det motsatte - og begge kan være like fantastiske!

Vi har valgt et noe dyrere alternativ - da har vi satt bort alt det praktiske for den dagen, og slipper å tenke på noe som helst som har med mat, drikke, lokale, pynting, styring og ordning. Vi har en kuvertpris på 2000 per gjest, og kommer til å ende på et sted rundt 70 gjester - ja, mye penger - men definitivt verdt det! Tross alt er dette en begivenhet som skjer én gang i livet.

Det jeg vil fram til, er at hvor mye penger hver enkelt legger i sin bryllupsdag, må være opptil den selv - så lenge man selv er fornøyd og lykkelig, er jo dette det viktigste!

Skrevet

Å gifte seg koster fint lite. Det er de voldsomme bryllupsfestene folk helt frivillig velger å ha etterpå som koster. Men de er også helt unødvendige. Man må ikke ha brudekjole og ørtiførti gjester for å gifte seg. Gift blir man når man skriver under på papirene. Festen etterpå har ikke noe med om man blir gift eller ei.

Vi giftet oss i bunad, som vi begge hadde fra før, altså null kostnader for antrekk. Jeg hadde ikke bukett eller noe slikt. Vi inviterte bare foreldre og søsken hjem til oss på uformell kakefest, med hjemmebakte kaker. Så hele sulamitten kostet mindre enn det vi vanligvis setter på sparekontoen hver måned. Gift ble vi åkke som.

Skrevet

For ca. 60 personer med mat og drikke (middag), lokalet, pyntning og oppvartning betaler vi ca. 26 000,-

Skrevet
Jeg er så glad det ikke er noen regler på dette -

man kan velge å ha et lavbudsjettsbryllup, og man kan velge å ha det motsatte - og begge kan være like fantastiske!

Vi har valgt et noe dyrere alternativ - da har vi satt bort alt det praktiske for den dagen, og slipper å tenke på noe som helst som har med mat, drikke, lokale, pynting, styring og ordning. Vi har en kuvertpris på 2000 per gjest, og kommer til å ende på et sted rundt 70 gjester - ja, mye penger - men definitivt verdt det! Tross alt er dette en begivenhet som skjer én gang i livet.

Det jeg vil fram til, er at hvor mye penger hver enkelt legger i sin bryllupsdag, må være opptil den selv - så lenge man selv er fornøyd og lykkelig, er jo dette det viktigste!

Jeg er veldig enig i det gjest her sier. Utgifter på bryllup kan bli lave eller høye, alt etter hvilke valg man tar, og hva man selv har lyst til. Begge deler er da like aksepterte, og opp til hver enkelt.

Skrevet

Det er rart det blir snakket så stygt om "grendehus uten duk på bordene". Sist jeg sjekket så mener jeg å huske at det var det å bli gift som var poenget med et bryllup, og ikke hvordan dukene legger seg over bordet. Vil man bruke 200 000 på et bryllup, så gjør for all del det, men man bør heve seg over å snakke nedlatende om mennesker som gir blaffen i fargevalg, brudebukett og duker.

I mitt vedkommede ønsker jeg å ha en knelang kjole. Den skal være hvit, men må ikke være en brudekjole. Leter jeg godt nok kan jeg garantert finne en til under femhundrelappen. Jeg ser ikke helt poenget i å bruke 10 000 på en kjole jeg kommer til å bruke kun én gang. Om jeg skulle hatt hele pakka så hadde jeg nok leid en kjole.

Jeg skal bestille fint vær og servere grillmat i store hauger. Brudebuketten kan gjærne være selvplukket med en sløyfe rundt.

Ved hjelp av gjentatte handleturer til Sverige, skal det være fri bar og nok til alle de 20-30 menneskene jeg ønsker tilstedet. Jeg vet også garantert at dette er et type bryllup alle de inviterte ville kost seg skakke i!

Så, nei, det trenger ikke bli kjempedyrt. Jeg ville heller aldri byttet ut våre planer med planer om et kjempebryllup til tilsvarende summer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...