Gå til innhold

'hvor er du ifra'

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når folk spör deg hvor du er ifra, hva er det som avgjör svaret ditt?

Er det födested, der du er oppvokst, der du har bodd lengst, der du bodde sist, der du bor nå eller der hvor slekta de holder til?

Jeg blir, på grunn av min vanskelig definerbare dialekt, *ofte* spurt om hvor jeg er ifra, men siden jeg har bodd litt rundt om kring og egentlig ikke föler tilhörighet noe spesielt sted har jeg vanskelig for å svare!

Hadde vært artig å höre hva som bestemmer hvor dere er fra - og kanskje finne ut hva folk egentlig er interessert i å få vite når de spör man om det..!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Svarer fødestedet mitt. Der jeg vokste opp og gikk på barneskole.

Nå skal det nevnes at jeg bare vokste opp på ETT sted. Foreldrene mine har bodd på samme stedet hele tiden.

Skrevet

Samme som hos Lea - det stedet der jeg alltid har bodd og der mamma og pappa fremdeles bor. Har bodd seks år i Oslo, men er jo herfra likevel.

Verre at jeg er fra et lite sted som ingen har hørt om. Derfor svarer jeg enten kommunen eller det nærmeste tettstedet, som er ei mil unna. Når folk ikke har hørt om det heller, sier jeg "midt i mellom den byen og den byen".

Skrevet

Jeg svarer at "Jeg er født på ........., men har bodd i ......... i 8 år."

Skrevet

Der jeg er født og oppvokst, og trådte mine barnesko.

Jeg har en venninne som alltid gjør et stort nummer ut av at hun er født på et spesielt sted, og svarer det når noen spør hvor hun kommer fra. Men hun tilbrakte jo bare noen måneder der etter hun var født, og har vokst opp og gått på skole et helt annet sted, og da mener jeg at det er der hun kommer fra.

Skrevet

Enig med deg Kaktus,

syns ikke man kan si at man er fra et sted man bare har bodd noen måneder etter man er blitt födt.

Kjenner folk som er misjonærbarn og ingen av de ville finne på å si at de er fra Madagaskar selv om de er födt der og bodde der til de var X år.. selv er jeg födt i Oslo men vi flyttet da jeg var 6 mnd så jeg bruker aldri si at jeg er derfra. (virker ikke helt heller, siden jeg snakker 'nordnorsk'..)

Skrevet

Samme som lea.... :) I tillegg der jeg bor nå....Oslo/Vestby...Bor nemlig to steder...

Klemz fra:

Skrevet

Jeg er uten tvil fra Nord-Norge sjøl om jeg har bodd det meste av mit liv i Trøndelag.

Gjest Zalomine
Skrevet

Jeg er Ålesunsdjente, bosatt i Bergen, og bergenser blir jeg ALDRI!

Jeg er født og oppvokst i Ålesund, til jeg flytte til Bergen for å studere da jeg var 19.

Min samboer derimot bodde på sunnmøre til han var 4, flytte til østlandet og bodde der til han flyttet til Bergen, også han som 19-åring. Han sier han er Bergenser, men det er bare fordi han er Brann-supporter. Jeg sier at han er sunnmøring, og dialekta hans er såpass forvirrende at den hjelper ingen...

Altså; jeg renger meg som å være fra der jeg er født, han regner seg å være fra der han bor (rett og slett pga sportslige årsaker da trur jeg) men hvor han ER fra, ja, si det...

Skrevet

Jeg svarer det stedet som jeg bor på i dag...men jeg har jo bodd der siden jeg var 9 år.

Skrevet

Jeg blir veeeldig ofte spurt om akkurat det der. Har østlandsdialekt og bor i Rogaland så det er jo ikke så rart. Folk går som regel utifra at jeg er østlending..hehe. Men jeg har bare bodd 2 år i østfold.

Men jeg vet ærlig talt ikke hvor jeg kommer fra. Har flyttet veldig mye så jeg føler ikke tilknytning til noe spesielt sted (6 ganger fram til jeg ble 7 år). Føler det ikke som noe savn heller faktisk.

Skrevet

Jeg sier jeg kommer fra det stedet jeg bor. (er ikke født der men oppvokst)

Hvor jeg er født er uinteressant ... i og med at det stedet ikke har noe med meg å gjøre... - noe annet hadde det kanskje vært om jeg hadde sterk tilknytning til - evt. hadde bodd der under barndom/oppvekst.. da ville jeg vel sagt at jeg er fra ... men flyttet hit for xxx år siden...

Skrevet

Oslo-jente her :). Aldri bodd noe annet sted jeg, kommer nok til å si Oslo hvis jeg noen ganger flytter ut herifra også. Men når noen spør hvor jeg kommer fra, hender det også at de spør fordi jeg ikke ser helnorsk ut.

Skrevet

Jeg bor fortsatt på det stedet jeg har vokst opp, så det er vel der jeg kommer ifra da?!?

Skrevet

Kjenner meg veldig igjen i problemstillingen der Ragnalina,da jeg også har flyttet masse og bodd på så mange steder. Vondt å føle at en egentlig ikke har noe tilknytning til et sted.

Jeg sier også som det Imari at jeg kommer fra den kommunen som er 1 mil unna der jeg bor, da få har hørt om det tettstedet. Men kan ikke si at jeg kommer fra Oslo selv om jeg nå har bodd her siden desember i fjor.

Glad at flere tenker på sånne ting :) Ellers kommer jeg lissom fra Horten da :)

Skrevet

Er født og delvis oppvokst et sted, vokst meg større et annet sted, og har bodd mange andre steder uten å bli så veldig mye større :wink: Føler ikke så veldig stor tilknytning til noe sted, egentlig, og har ikke noe inntakt barndomshjem, så jeg sliter litt med å svare på spørsmål om hvor jeg kommer fra.

Skrevet

Kommer fra Sunnmøre og snakker sunnmørsdialekt, og selv om jeg har bodd i Oslo i årevis så ER jeg jo Sunnmøring...

Nå og for alltid...

Skrevet

Jeg kommer fra et lite sted som "ingen" vet hvor er, så jeg pleier å si nærmeste by... har også bodd der i mange år, så det er liksom greit føler jeg! :roll:

Skrevet

Jeg er ekte Oslo-jente, og vil alltid være det! Kommer såklart fra Oslo , for der er jeg født og oppvokst, har bodd der i 20 år, og har familien min der. Så slenger jeg bare på at "jeg har bodd fem år i ****, et år der og et år der".

Eldste jenta mi sier oxo at hun er fra Oslo. Hun er født der, og bodde der til hun var 3. Nå har hun bodd fem år her, men synes det er litt spes å "egentlig komme fra et annet sted". Dessuten har jo hun oxo familie der og tilknytning til byen. Og det varmer jo mors patriot-hjerte! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...