Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2003 #1 Skrevet 11. august 2003 Den nydelige pusekatten vår ble påkjørt og drept på fredag. Vi var så glade i henne, og huset føles så tomt nå som hun er borte. Hun var en typisk utekatt, som har storkoset seg i sommer i det deilige været. Hun ble bare 1 år gammel... Vi konkluderte raskt med at vi vil ha en ny pus i løpet av høsten, men jeg er så redd for å oppleve det samme igjen... Vi bor ganske landlig til, men det er en vei i nærheten hvor det er 60-sone (men dessverre er det noen som kjører fortere), og det var dit pusen vår hadde forvillet seg. Og den eneste måten å være sikker på at pusen ikke blir påkjørt er jo å ha den inne hele tiden. Vi har en ganske stor veranda (ca. 12-13 kvm) som den evt. kan lufte seg på. Men jeg føler liksom ikke at det er riktig å nekte katten å gå ut, gå på jakt osv. Noen erfaringer? Blir katten slapp og sur? Kommer den til å mase ved døra?
Gjest Poirot Skrevet 11. august 2003 #2 Skrevet 11. august 2003 Kommer nok ann på rase og lynne. Ville definitivt ikke ha en skogskatt inne. Har passet en siameser til neon venner, og den vil IKKE ut. Vil bare være inne og kose seg, ligge på verandaen osv. Men den var jævlig sur og lite kosete ellers.
Nitha Skrevet 12. august 2003 #3 Skrevet 12. august 2003 Vår skogskatt trives godt som innekatt. Eneste grunn til at vi har henne inne er at vi bor i femte etasje, men jeg kan godt forstå at du vil ha pusen inne fordi du er redd for den ute. Likevel tror jeg at jeg ville latt pus være ute hvis jeg hadde muligheten. Spesielt hvis det er en "vanlig" katt og ikke eksempelvis en siameser, som donpedro er inne på. Vi er veldig bevisste på å leke masse og aktivisere pusen vår hjemme, hver dag. Det er viktig hvis du først skal ha pus inne. Hun har en ordentlig haug med leker og et stort klatrestativ foran vinduet hvor hun kan ligge og følge med på det som skjer ute. Det verste er at hun blir så vanvittig knyttet til oss, og blir ofte fornærmet/lei seg når vi går bort. Det blir nesten som å ha et lite krevende barn... Om et drøyt år flytter vi til nybygd hus, og da blir det spennende å se om veslepus synes det blir noe morsomt. Da skal vi ha henne inne til hun er blitt godt og vel husvarm, og så kanskje åpne døren til en ny verden for henne noe senere. Men jeg tror jeg kommer til å sove dårlig de første nettene hun ikke kommer inn igjen til leggetid.... :cry: Fru Nitha
minniepus Skrevet 12. august 2003 #4 Skrevet 12. august 2003 Pusen vår vil ikke ut. Hun får fullstendig panikk. Hun er ute på terrassen vår (12 kvm) i 2. etg, og det er det beste i hele verden. Hagen til foreldrene mine (de passer henne når vi er borte) er derimot skummel, det samme er bakkenivået hos oss. Vi kunne godt tenkt oss at hun var ute og sprang litt, og ikke minst gikk litt på do så vi hadde sluppet så mye inne i kassen... Men hun vil altså ikke. Så for henne er det ikke dyreplageri. Hvis katten alltid er inne, fra den er liten, så vil den kanskje ikke savne det?
jordbær Skrevet 12. august 2003 #5 Skrevet 12. august 2003 Hvis du skal ha en innekatt, må du passe på at den du kjøper den fra ikke har latt den være ute før. Søstra mi kjøpte to siamesere på 4mnd. De hadde vært ute noen uker. De slo seg aldri til ro inne. Den ene katten sto konstant foran ytterdøren og mjauet som bare rakkern! (Siamesere er generelt mjauekatter og så)
jordbær Skrevet 12. august 2003 #7 Skrevet 12. august 2003 Ja' date=' jeg mener det er dyreplageri.[/quote'] Hvorfor? Du må jo nesten begrunne svaret dit litt mer da.. (mener ikke å være frekk eller noe slikt, bare lurer)
Milly:) Skrevet 12. august 2003 #8 Skrevet 12. august 2003 Det finnes mye verre dyreplageri, men jeg vil nok råde deg til å la katten være ute. Selvsagt er det en sjanse for at katten kan bli påkjørt eller stikke av, men vi mennesker holder oss da ikke inne bare fordi vi kan bli drept hvis vi går ut. Livet er farlig, også for små katter, men noe må man risikere. Katter er ikke skapt for å være innestengt, men for å springe rundt, leke og jakte. De fleste katter er faktisk veldig flinke til å holde seg unna biler. Jeg tror nok at katten din vil få et mye bedre liv hvis den får være ute så mye den vil. Bor man slik at det ikke går an å ha den ute, så bør man heller ikke ha katt, synes jeg. Forstår at du er redd for katten, jeg har selv hatt en katt i 8 år, og var livredd for at noe skulle skje med den i begynnelsen. Men den lever i beste velgående enda Lykke til!
Eliza Skrevet 12. august 2003 #9 Skrevet 12. august 2003 Hei, det var jeg som startet tråden her. Jeg har også alltid ment at katter er skapt for å være ute (kanskje ikke enkelte rasekatter), og derfor var katten vår en utekatt. Dersom vi skaffer oss ny katt, så vil jeg jo i utgangspunktet at den også skal få lov til å være ute. Men man får jo en støkk i seg når slike ting skjer... Jeg trodde faktisk at når pusen vår hadde greid seg i over ett år uten å bli påkjørt, så hadde den fått såpass respekt for biler at den holdt seg langt vekk... Men slik var det tydeligvis ikke. Er risikoen størst når de er kattunger, eller forblir de like "distré" hele livet? Vi vet jo ikke nøyaktig hva som har skjedd, det kan jo også hende at hun bare har sittet i veikanten men blitt tatt i dragsuget av en buss eller noe. Har nettopp fått vite at kattemoren til vår avdøde pus har et nytt kull med kattunger. Hadde vært kos og fått en ny pus derfra...
Gjest Zirine Skrevet 12. august 2003 #10 Skrevet 12. august 2003 Det er dyreplageri på samme måte som jeg mener det er dyreplageri å ha fugler sittende i bur hele livet. Greit nok har disse fuglene og kattene aldri opplevd no annet, men det gjør det i grunnen ikke no bedre. Hunder og katter skal ha muligheten til både å være inne og ute slik at de får stimulert andre behov, ikke bare mating og kosing. Og fugler skal få fly. Hvis man attpåtil ser hvem som har innekatter, så er det folk som bor i trange leiligheter i bygårer. De har valgt innekatter enten fordi de har så liten plass eller fordi det ikke er lov til å ha utekatter. Altså trange leiligheter. Her skal altså kattene måtte gå hele livet uten såvidt å få snuse inn frisk luft. Det mener jeg er dyreplageri. Selv kaninene våre har det bedre - de får være ute i naturen.
Milly:) Skrevet 12. august 2003 #11 Skrevet 12. august 2003 Synes du skal få deg en ny utekatt fra samme moren jeg Husk at selv om vi "eier" et dyr, så lever de ikke for vår del, og de har rett til å ha et naturlig liv. For katter er det altså naturlig å få være ute. Risikoen for å bli påkjørt er størst for små kattunger, men også eldre katter kan være uheldige. Når kattene er små reagerer de ikke på lyd og bevegelse på samme måte som voksne katter. Håper det går bedre med den nye katten din.
Nitha Skrevet 12. august 2003 #12 Skrevet 12. august 2003 Hvis man attpåtil ser hvem som har innekatter, så er det folk som bor i trange leiligheter i bygårer. De har valgt innekatter enten fordi de har så liten plass eller fordi det ikke er lov til å ha utekatter. Altså trange leiligheter. Det var da voldsomt så kategorisk! Selvsagt er det ikke slik for alle. Leiligheten vår er for eksempel 120 kvadrat og ligger i et fint grøntområde. Og det er både katte- og hundeeiere blant de som bor i lavere etasjer. Eneste grunn til at pus ikke får være ute er at det er en dør hun ikke kan komme forbi før en kommer fram til utgangsdøren vår. Vi ville ikke hørt henne når hun ville inn. Kanskje er vi noen store dumme egoister som ikke skjønner at hun umulig kan trives, men hvis hun hadde vist tegn på å mistrives har vi faktisk en adoptivfamilie klar. Fru Nitha
Gjest Zirine Skrevet 12. august 2003 #13 Skrevet 12. august 2003 Trange leiligheter, store leiligheter - jeg mener det er dyreplageri uansett.
Englepusen Skrevet 12. august 2003 #14 Skrevet 12. august 2003 Hvis det er mulig å slippe katten ut ville jeg gjort det. En katt kan klare seg fint inne, men det beste er om den har mulighet for å være ute...mener jeg. Selvsagt er det trist når dyr vi er glad i dør, men vi kan ikke beskytte dem mot alt heller. Den kan tross alt bli syk og dø som innekatt også. Alle skal vi dø av noe vet du. Det er massevis av utekatter som lever lenge og aldri blir påkjørt. Katten jeg vokste opp med ble 16 år faktisk. Og den var veldig glad for å få være ute.
Gjest Matmor Skrevet 15. august 2003 #15 Skrevet 15. august 2003 Vil bare fortelle litt om vår katt. Den er en såkalt innekatt men vi bor i rekkehus og har en terasse med en liten hage utenfor. Fra den var liten hadde vi på den halsbånd m/en passe lang tråd. Den har et rolig lynne og trives godt med å være ute i båndet sitt og ligge under buskene og lukte på busker og snappe etter insekter. Som sagt er den vant fra deg fra den var kattunge. Jeg syns det er dyreplageri hvis utekatter blir omplassert til å være innekatter!
Petruska Skrevet 15. august 2003 #16 Skrevet 15. august 2003 Føler meg veldig enig i det Milly86 skriver.
Gjest Kira Skrevet 15. august 2003 #17 Skrevet 15. august 2003 Kommer vel an på bosituasjon og slikt, mener nå jeg. Har bare hatt innekatter, men de likte ikke å gå ute heller. De var ikke vandt til det. Søsteren min bodde i en leilighet, og hadde katt. Var en "nedeetasje", så hun slapp den ut, så klort den på døren når den ville inn igjen, var forsåvidt greit. Men så flyttet hun i en annen leilighet, der kunne hun ikke slippe ut katten, og katten ville jo ut, og hoppet over verandaen. Og han forsvant ned til der de bodde før, og ville rett og slett ikke være der i det nye innboet. Hun flyttet, i et stort hus, langt utpå landet, og der kunne endelig pusen stikke ut igjen. Men nå er det tilbake til blokk igjen, midt i byn, og der kunne ikke pusen gå ut. Men pusen fikk et hjem på landet, der søsteren min bodde, i det huset, sammen med de nye menneskene. Søsteren min tenkte på kattens beste.
Gjest Trulselinemor Skrevet 15. august 2003 #18 Skrevet 15. august 2003 Det kommer helt an på bosituasjonen. Vi har to innekatter og det går kjempe bra. De har aldri vært utekatter, så det var ikke noe problem å la de bli innekatter. Vi bor i en tomannsbolig. De har eget rom som de oppholder seg når vi er borte og om natten. Der har de mat, drikke og toalett. De har litt skaper de kan ligge opp på og det er vindu i det rommet. Når vi er hjemme og våken så er de i lag med oss. Tror dette går så bra så lenge de er to.
'Lilly' Skrevet 16. august 2003 #19 Skrevet 16. august 2003 Vi har to katter som begge er utekatter. Vi er av den oppfatningen at hvis vi har mulighet til å ha kattene ute, så skal vi det. Kattene er rovdyr og trives godt ute. Blir de overkjørt så får det heller være - selvfølgelig blir det evt utrolig trist....., men jeg klarer ikke å ta fra dem den gleden av å være ute. Kattene våre elsker å være ute, og de er sååååå koselige og "blide" når de kommer inn for å få mat og kos. MEN..... Hvis man vil ha innekatt, bør man passe på ulike ting. Man bør helst ha to katter som kan aktivisere hverandre. Hvis ikke bør det investeres i ulike "hjelpemidler" som kan aktivisere katten. Katten må ALDRI oppleve å gå fritt ute. Man kan ikke ta en kattunge som er vant til å leke ute inn for å få den til å bli innekatt. Da vil den alltid ha en lengsel ut. Pass på å velge en katt som har levd inne hele tiden. Ikke overfòr katten. Innekatter kan faktisk lett utvikle diabetes hvis de får for mye mat og lite mosjon. Det er mye mer arbeid med innekatter, men behandler man dem ordentlig og er nøye på foring, aktivisering etc, vil jeg ikke kalle det dyreplageri. Men de som bare har katten inne, og ikke gjør noe mer fra eller til for katten, bør nok tenke seg om. Er det til kattens eller eierens beste????? Jeg personlig kunne ikke tenke meg å ha innekatt, da jeg ser hvor fornøyde kattene våre er når de kan kose seg ute, vaske seg i skyggen, rulle seg i sola på veranda'n, jakte på gresshopper og sommerfugler, klatre i trær, bruke alle sansene: høre på alle de forskjellige spennende lydene, lukte andre dyr? andre katter, kanskje?? Se på alt som beveger seg ute, løpe fritt omkring, for så å komme inn å få mat, klapp og kos..... Det klarer jeg ikke å ta fra dem....
ringblomst Skrevet 17. august 2003 #20 Skrevet 17. august 2003 En jeg kjenner har hatt flere innekatter. Jeg synes det er dyreplageri å plassere utekatten inne, og tvinge innekatter ut. Ikke alle katter passer å være inne, noe min venn fikk erfare; hun har avlivet en katt på grunn av dette. Etter som bosituasjonen hennes ikke tillater det, kunne hun ikke slippe den ut; og ingen hadde mulighet til å ta den over :cry:.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå