Gjest Gjest_Oliven_* Skrevet 11. september 2009 #1 Del Skrevet 11. september 2009 Vannet er forurenset her sier kommunen og ber innbyggerne koke vannet, men de sier ikke hvor lenge. Jeg har kokt vannet i cirka ti minutter, men da jeg kokte egg, skylte jeg de i kaldt vann fra krana og fikk kramper i magen og skikkelig vondt dagen etterpå. Så nå vet ikke jeg hva jeg skal og ikke skal gjøre. Skal jeg koke tannbørsten også? Jeg føler meg ikke bra, stadig kvalme som kommer og går, hadde oppkast for to dager siden, hodepine og trett og uten konsentrasjon. Det er kanskje et dyr som har druknet i vannet, men de vet ikke ennå. Jeg føler meg ikke bra, men kanskje det er noe annet. Hva skal jeg gjøre, dvs hvilke tiltak kan jeg selv sette i gang når kommunen ikke sier hvor lenge vannet skal kokes engang, og når jeg koker vannet blir kassreollene fylt av ett hvitt belegg innvendig. Æsj, jeg klarer snart ikke mer. Jeg tenker at når jeg fyller vann i en kopp og lar det stå en time uten å drikke alt, formerer bakteriene seg. Og hva med å bruke kaffetrakteren, som jeg ikke har brukt etter varselet. Er jeg hysterisk? Men jeg har hatt feber på nesten 39, og kramper, diare, oppkast, hodepine, og uten muskelsmerter tror jeg ikke det er infulensa og uten noen forkjølelsessymptomer, da må det være vannet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Castor Skrevet 12. september 2009 #2 Del Skrevet 12. september 2009 Hei Poenget er å ikke få mye vann inn i kroppen. Tallerkner og bestikk kan vaskes som normalt i vaskemaskin eller for hånd, bare du er ekstra påpasselig til å tørke av. Du kan, dersom du er veldig sensitiv for bakterier (dårlig immunforsvar) også bruke antibaktriell på filla og gni over tallerkner og bestikk, og deretter tørke over dette igjen med en annen fille. Du trenger ikke å koke tannbørsten dersom den ikke har vært i kontakt med vannet etter at varselet kom ut. Dersom den har det, eller du er usikker så kok den, evnt bytt tannbørste (de koster vel 20 kr eller noe?) Kok i hvert fall vannet som du skal benytte deg av til tannpussen. Mat skal heller ikke skyldes i vann etter at det er kokt (f.eks egg). 10 minutter koking er mer enn tilstrekkelig (3-4 minutter tar knekken på de fleste bakterier). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 12. september 2009 #3 Del Skrevet 12. september 2009 Takk for gode råd her Jeg tror ikke jeg har nedsatt immunforsvar, men likevel har jeg blitt syk. Nå har jeg fått 2 x 30 liter rent vann i hus, så jeg skal bare drikke det. Naboene har ikke blitt syke etter at de fikk vite om vannkvaliteten og begynte å koke vannet. Før varslet kom, fikk alle kramper og smerter og kvalmebølger. Jeg får kaste tannbørsten og ta frem en av gjestetannbørstene som er ny. Jeg har ikke drukket kaffe på en stund nå, men har gått over til te. Men hva gjør jeg med kaffetrakteren som sikkert også er forurenset? Noen har gitt meg råd om at det ikke skader å pusse tennene i drikkevannet, fordi det gjør de når de er utenlands. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 12. september 2009 #4 Del Skrevet 12. september 2009 Noen har gitt meg råd om at det ikke skader å pusse tennene i drikkevannet, fordi det gjør de når de er utenlands. Det er helt avhenging av bakteriefloraen i vannet og om man eventuelt svelger noe ved en tannpuss (og det gjør man nok). I enkelte land bruker jeg vann fra flaske ved tannpuss. Vannet koster omtrent ingenting der så jeg har tatt meg den friheten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. september 2009 #5 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg ville: Kjøpt alt drikkevann som skal serveres kaldt og også pusset tenner i dette. Kokt alt vann som skal brukes i matlaging og på kjørler og bestikk som skal spises mat av. Dvs. at vannkokeren må til når man skal vaske opp. Hvis du har oppvaskmaskin sørger denne for at det blir varmt nok på de varmeste programmene. Du trenger ikke koke vannet i 10 minutter. Du trenger kun å koke opp vannet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cata Skrevet 12. september 2009 #6 Del Skrevet 12. september 2009 Hvis du har oppvaskmaskin sørger denne for at det blir varmt nok på de varmeste programmene. Ja, men bruker den varmt vann når den skyller også :klø:? (Men den blir jo varm i tørkesekvensen så mulig eventuelle bakterier fra skyllingen "dampes" da?) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. september 2009 #7 Del Skrevet 12. september 2009 Ja, men bruker den varmt vann når den skyller også :klø:? (Men den blir jo varm i tørkesekvensen så mulig eventuelle bakterier fra skyllingen "dampes" da?) Det var dette som ble sagt da vi i ukesvis måtte koke/kjøpe vann i Bergen under Giardia epedemien i 2004. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ts Skrevet 12. september 2009 #8 Del Skrevet 12. september 2009 Formen går litt opp og ned, men er det vanlig å få vondt i hodet dvs føle seg varm i hodet, ubehagelig, slapp, svette...i tillegg til magetrøbbel? (Ikke les videre hvis du spiser nå...) Nå sies det her at vannet er friskmeldt igjen, men jeg stoler ikke på det før jeg leser det. Det er funnet flere døde dyr i en del av drikkevannet, ved utløpet eller demningen, er usikker, blant annet funnet en del døde smådyr så nå spekulerer folk på om noen med vilje har dumpet døde mus og rotter der. ...Jeg må spy snart. Jeg klarer ikke å bruke vannet og føler at kjøkkenbenken er skitten fordi jeg har tørket den med varmt vann fra varmtvannstanken. Jeg får bruke klorin hvis det hjelper da. Kan mus gå samlet i en flokk i vannet? Jeg er ikke sikker på om ryktene er sanne, at de har funnet rotter i vannet og en flokk med døde mus. Det høres usannsynlig ut, særlig det med rotter. Jeg vet at lemen kan gå i flokk ut i et vann og drukne, men aldri hørt om mus eller rotter som gjør det. Men hvis det er sant så sprer vel mus osv en del bakterier og virus? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 12. september 2009 #9 Del Skrevet 12. september 2009 Jeg ville følt det på samme måte som deg - og som sagt her i Bergen var dette en veldig aktuell problemstilling i ukesvis i 2004. Løsningen for oss ble å koke og kjøpe vann og vaske disker og sånt med enten kjøpe eller avkjølt kokevann. Tilliten til det som kom ut av springen gikk det en stund før jeg fikk tilbake. Det gikk kort fra vannet ble friskmeldt til jeg vasket disker og pusset tenner i vannet fra springen, men å putte ukokt vann i munnen var en helt annen sak. Jeg hadde flaskevann i noen måneder etterpå. Hos oss var symptomene helt akkutt mage syke som kom begge veier, ledsaget av en helt vanvittig svimmelhet og mangel på balanse. Det var helt uvirkelig og veldig intenst (jeg var syk i 4 dager der bare det å ligge flatt i sengen føltes som å være på sjøen i storm). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå