Gjest luring Skrevet 11. september 2009 #1 Del Skrevet 11. september 2009 Har søkt om ikea-kort og har for første gang i mitt liv fått avslag på kreditt. Har fast jobb, ingen større lån, ingen betalingsanmerkninger. Men har fire kredkort fra før. To av dem bruker jeg ikke, men har fått som en del av bankavtale, og ett annet fikk jeg da jeg kjøpte noe med utsatt betalingsfrist på elkjøp. Altså er ett kort i bruk. kan det være dette som gjør at jeg ikke var kredittverdig? Er ganske æsj, for vi skal flytte og trenger da en del nye ting som blir litt dyrere enn to lønninger takler rett opp mot jul... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #2 Del Skrevet 11. september 2009 Fikk dere noen begrunnelse for avslaget? Kanskje dere søkte om for høy kreditt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_Tari_* Skrevet 11. september 2009 #3 Del Skrevet 11. september 2009 Kan dere ikke bruke et av de andre kortene da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_luringen_* Skrevet 12. september 2009 #4 Del Skrevet 12. september 2009 Fikk dere noen begrunnelse for avslaget? Kanskje dere søkte om for høy kreditt? Sto bare at avslag ofte kom av ustabil inntek, mindreårig eller betalingsanmerkninger. Har ingen av delene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luring Skrevet 12. september 2009 #5 Del Skrevet 12. september 2009 Kan dere ikke bruke et av de andre kortene da? Kan for såvidt det, men det var ikke saken her... Uansett kjekt med at de har seks måneders betalingsutsettelse på kortet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #6 Del Skrevet 14. september 2009 Jeg søkte en gang om lån i et kredittselskap, men fikk avslag fordi lånet jeg søkte om var for lite til at de tjente no på det... De begrunnet det selvfølgelig ikke med dette, men når jeg ringte og forhørte meg sa kundekontakten at dette sannsylig var grunnen til avslaget... Ring og spør, evt søk i mannens navn... Mulig det har blitt gjort en feil også... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #7 Del Skrevet 14. september 2009 Litt utenfor tema, altså, men vi fikk oss et slikt Ikea-kort da vi skulle flytte for et par år siden, og trengte mange møbler i en fei. Vi oppdaget at det slett ikke var gratis, slik det var reklamert med. Husker ikke helt hva slags utgifter som kom på i tillegg (om det var en slags rente de ikke sa noe om i reklamen, eller om det var et fast innbetalingsgebyr hver gang det kom regning), men det var i allefall slik at jeg heller skulle ha brukt mastercardet som jeg har, og betalt inn der litt etter litt hver måned. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2009 #8 Del Skrevet 14. september 2009 Ønsker du betalingsutsettelse? Handler du for over 2.500 kroner kan du utsette betalingen din i 6 måneder. I disse 6 månedene vil det ikke påløpe renter, kun et utsettelsesgebyr på kr 280,- Effektiv rente ihht. Kredittkjøpsloven. Summen av rente og gebyr gir effektiv rente ETTER rentfri periode: SUM: 1.000,- 10.000,- og 20.000,- gir følgende EFFEKTIV RENTE: 20,70 %, 26,10 % og 23,40 % Ønsker du faktura tilsendt? Vi sender deg faktura månedlig som du enten kan velge å betale i sin helhet, eller dele opp. Første måned er rentefri – du kan derfor benytte IKEA Kortet som en fakturaløsning når du handler på IKEA. Ved saldo over kr 1.000 er fakturagebyret kr 45,-. Fant dette på hjemmesidene, vet ikke om dere betalte alt innen 6 måneder eller ikke da men selv om man gjør det kommer det gebyr Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yummy_Mummy Skrevet 15. september 2009 #9 Del Skrevet 15. september 2009 280 kroner er jo litt i "renter" det også. Dersom du kan betale ned over et par lønninger kan det være at det lønner seg å bruke vanlig kredittkort - også bør dere jo selvsagt spare masse fremover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august 2023 #10 Del Skrevet 22. august 2023 Dette er veldig sent svar, men jeg tenker kanskje noen andre også synes at tråden er relevant, så jeg skriver det her likevel i tilfelle. Bare gi beskjed om det er imot reglementet her, så fjerner jeg kommentaren. Jeg fikk også avslag på IKEA kort fra IKANO BANK. Ringte dem for å få en begrunnelse, fordi jeg, likesom deg, tilfredsstilte alle kravene de skriver at finnes for å få kortet. På forsiden deres så reklamerer de for at man kan få kortet om man har 1) stabil inntekt, 2) er over 18 og 3) ikke har betalingsanmerkninger. De skriver ingenting om at det finnes ekstra kriterier enn dette eller at det uansett kan gis avslag basert på en fullstendig uspesifikk 'helhetsvurdering'. De svarte bare at avslaget var pga en 'helhetsvurdering', men kunne virkelig ikke si en eneste ting nærmere om hva denne helhetsvurderingen kunne bestått av. De bare sa at jeg kunne søke på nytt om 6 måneder. Jeg går ut ifra at de har en saklig grunn, da det er usannsynlig at de bedriver med diskriminering av usaklige årsaker (selv om det selvfølgelig kan skje). Jeg har ikke en høy inntekt, så går ut ifra at det er det eller at jeg ba om for lav kredittgrense. Jeg har også har et kort hos dem for 15 år siden som jeg trolig betalte ned noe forsinket med purringer (ikke nok forsinket til at det gikk til inkasso), så det er kanskje også tatt med i beregningen. De bør ikke drive markedsføring for kortet med feil eller misvisende opplysninger. Det er ikke et stort tap for meg egentlig. Prøver i utgangspunktet å ikke bruke kreditt. Anonymkode: c6703...730 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå