Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2003 #1 Skrevet 11. august 2003 Denne irriterer meg. Å avkrefte et rykte!!! Det heter dementere goddamnit!!! Avkreftet er noen man blir hvis man er syk og ikke får i seg nok næring..... grrrrrrrrrrrrrrrrr Er det noen som har flere slike irriterende språkblemmer og dele med oss andre?
Kaktus Skrevet 11. august 2003 #2 Skrevet 11. august 2003 Å spørre et spørsmål... Det heter å STILLE et spørsmål!
Mathias Skrevet 11. august 2003 #3 Skrevet 11. august 2003 fant dette i ordboka jeg... avkrefte v1 (av kraft) 1 svekke sykdommen a-t henne / adj i pf pt: han var blek og a-t 2 avsanne, dementere a- en påstand, et argument, et rykte
Ingeborg Skrevet 11. august 2003 #4 Skrevet 11. august 2003 å stille spørsmålstegn - man SETTER spørsmålstegn, man stiller spørsmål
Anglofil Skrevet 11. august 2003 #5 Skrevet 11. august 2003 Jaja,jeg bryr i grunn ikke så mye,bare overser det når folk prater eller skriver....Duh... Klemz fra:
ragnalina Skrevet 11. august 2003 #6 Skrevet 11. august 2003 kan irritere meg grönn på feil deling av ord! (når man deler ordene inn i mindre enheter, slik at for eksempel diskusjonsforum blir diskusjons forum)
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2003 #7 Skrevet 11. august 2003 fant dette i ordboka jeg... avkrefte v1 (av kraft) 1 svekke sykdommen a-t henne / adj i pf pt: han var blek og a-t 2 avsanne, dementere a- en påstand, et argument, et rykte Er ordboken din veldig ny? Jeg tror i såfall at dette grusomme ordet bare har sneket seg inn i dagligtalen for deretter å ta skrittet inn i ordboken også.... men det irriterer meg ennå - det er stygt ord! Men det er vel sånn språket utvikler seg, det står vel snart schjøtt og schjole også i ordboken tenker jeg....
Ingeborg Skrevet 11. august 2003 #8 Skrevet 11. august 2003 kan irritere meg grönn på feil deling av ord! (når man deler ordene inn i mindre enheter, slik at for eksempel diskusjonsforum blir diskusjons forum) Fullstendig enig!
Gjest gjest1 Skrevet 11. august 2003 #9 Skrevet 11. august 2003 kan irritere meg grönn på feil deling av ord! (når man deler ordene inn i mindre enheter, slik at for eksempel diskusjonsforum blir diskusjons forum) Ja - er det ikke fryktelig? Man hører da om et ord er ett eller to ord liksom? Fotball bane, tennis ball, ungdom skole, mini skjørt....aaaaargh :evil: Hva kommer det av at nordmenn ikke kan norsk lenger?
Crazee Skrevet 11. august 2003 #10 Skrevet 11. august 2003 Vel, ord delings syken skuldest nok at fleire trur me skal bruka engelsk grammatikk i norsk språk...
Labella Skrevet 11. august 2003 #11 Skrevet 11. august 2003 Orddeling irriterer meg noe sinnsykt :evil: Oppfordrer dere andre som irriterer dere til å bli medlem i Astronomer mot orddeling :D
Tusenfryd Skrevet 11. august 2003 #12 Skrevet 11. august 2003 Ojjess... er 3hundreogetellerannet sjef. Vært medlem i flere år.
MarianneE Skrevet 12. august 2003 #14 Skrevet 12. august 2003 Jeg blir så provisert..... Sjøl så gir jeg f***, kommer sikkert med disse tabbene sjøl......
Gjest gurimalla Skrevet 12. august 2003 #15 Skrevet 12. august 2003 På blir brukt alt for mye i det norske språket, eks; "Å ha rett på" - det heter å ha rett til. Jeg synes også det er helt idiotisk å si "jeg har tenkt til å...... til hører ikke hjemme her. Jeg blir kanskje ikke så irritert over disse feilene, men jeg blir ikke imponert over de som har for mange av dem.
Mathias Skrevet 12. august 2003 #16 Skrevet 12. august 2003 Samtidig er veldig mange dialekter smekkfulle av grammatiske feil... så hva man skriver og sier er to forskjellige ting!... Skriftspråket har jo i bunn og grunn lite med de fleste talemål å gjøre...
Gjest the imp Skrevet 12. august 2003 #17 Skrevet 12. august 2003 feil bruk av å er også irriterende når det skjer hele tiden. Fort gjort å skrive det feil en gang i blant i tvilstilfeller. Sakset fra sidene til norsk språkråd: Hovedregel: "Å" står bare foran verb i infinitiv, mens "og" forbinder (står mellom) sideordnede ord eller ordgrupper av ymse slag, også infinitiver. et lite eksempel: Å prøve å lære å lese og skrive swahili tar tid.
Klips Skrevet 12. august 2003 #18 Skrevet 12. august 2003 Jeg prøver å ikke bry meg så mye med slikt, men i det siste har alle begynt å bruke "de" hele tiden også der det er korrekt med "dem", og det høres ut som om de er så livredde for å høres østkant ut. Ingen gjør jo feil med vi-oss eller på engelsk they-them så hvorfor er de-dem plutselig blitt så innmari vanskelig?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå