Gå til innhold

Fikk avslag på dagpenger fordi jeg ikke vil

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ett barn som går på privat skole fordi det har ett handicap. Etter mye kamp har barnet mitt endelig fått innpass ett sted der hun blir tatt vare på og sett som menneske. Hvordan kan NAV kreve at jeg skal flytte med henne, vekk fra skole, venner og familien som støtter oss her? Flytter vi har vi ikke nettverk og hun vil reagere med stress og adferdsproblematikk. Hun må ha ting strukturert og kjent i faste rutiner. Tar de ikke hensyn til barn? står det ikke i lovene at nav skal bidra til å øke sosial velferd og sikkerhet for norske innbyggere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette høres merkelig ut, men tydeligvis er det veldig ulik praksis fra sted til sted hos NAV :( Jeg var alenemor og trengte ikke krysse av på at jeg var villig til å flytte på meg ettersom vi bodde på samme sted som min familie og jeg ikke hadde annen avlastning. Jeg slapp også karenstide fordi jobben jeg hadde sagt opp var en turnusjobb jeg uansett ikke kunne fortsatt i som alenemor. De har altså lov til å vise skjønn, så her hadde jeg nok klaget til en høyere instans i NAV. Få en lege/eksperterklæring på at barnet ditt ikke bør flyttes på nå om du ikke allerede har det og legg det ved klagen.

Skrevet

Jeg tror de er regelryttere, får bare krysse av at jeg er villig til å flytte, så får vi se.

Skrevet (endret)

Leverte du noen slags attest/dokumentasjon på dette? Om man leverer det skal dette være en smal sak. Min far leverte dette (min lillebror er autist) da han ple permitert og fikk dagpenger for det om.

Endret av IrmaAdele
Skrevet

Svært sjelden at de ber folk flytte, så jeg hadde krysset av, og så evt tatt kampen dersom jeg hadde uflaks.

Skrevet
Svært sjelden at de ber folk flytte, så jeg hadde krysset av, og så evt tatt kampen dersom jeg hadde uflaks.

Dersom du hadde slik uflaks at du fikk jobb, mener du? Med en slik tankegang er det ikke rart samfunnet her går på rævva.

Skrevet
Dersom du hadde slik uflaks at du fikk jobb, mener du? Med en slik tankegang er det ikke rart samfunnet her går på rævva.

Nei det blir jo veldig tyelig når sånne som deg misfosrtår innlegg noe så langt inni granskauen :fnise:

Skrevet

Få bekreftelse fra lege om at flyttting ikke er bra for barnet så får du beholde dagpenger og være lokal arbeidsøker.

Skrevet
Nei det blir jo veldig tyelig når sånne som deg misfosrtår innlegg noe så langt inni granskauen :fnise:

Innlegget er ikke mulig å misforstå, det står klart at hun rekner det som uflaks om man skulle bli tilbidt jobb gjennom NAV. På tide å brette opp ermene og gjøre en innsats for fedrelandet, ikke sitte på ræva og forvente at det offentlige skal betale for alt. I ts tilfelle så skal man selv sagt ikke ha dagpenger når man ikke fyller vilkårene for å være reell arbeidssøker. Man er ikke det når man ikke er villig til å flytte. TS har ikke krav på dagpenger. Men kanskje andre stønader.

Skrevet
TS har ikke krav på dagpenger.

Jo, ts har krav på dagpenger pga. barnet. Vent og se ;)

Skrevet

Jeg tror du har truffet på en regelrytter. Selvfølgelig skal du ikke behøve å flytte på deg når du har barn med spesielle behov. Klag oppover i systemet, så ordner det seg nok.

TS har ikke krav på dagpenger.

Naturligvis har hun det.

Skrevet

Jo, jeg har tjent nok til å ha rett på dagpenger.

Dette handler ikke om at jeg ikke vil bidra, selvfølgelig vil jeg det. Søker og tar alt av arbeid. Hensyn til barnet mitt veier uansett tyngst, hun har nettopp tilpasset seg en ny skole og vi har venner og familie her.

Synes dere virkelig det er urimelig av meg så får dere bare synes det, dere kan umulig ha barn med spesielle behov.

Skrevet

Nå er ikke dette å noe å lage storm i vannglass av. (Ikke ment til deg, TS..)

Det MÅ krysses av i skjema at man er villige til å flytte på seg dersom man blir tilbudt jobb et annet sted. Krysses det ikke av for dette, mister du retten til dagpenger. Sånn er det, og det må alle forholde seg til.

DERETTER leverer du bekreftelse fra lege e.l. angående ditt barn til saksbehandler i NAV, og du vil ikke få tilbud om jobb et annet sted og beholder dagpengene.

Men du MÅ krysse av det punktet, resten er grei skuring :)

Skrevet
Nå er ikke dette å noe å lage storm i vannglass av. (Ikke ment til deg, TS..)

Det MÅ krysses av i skjema at man er villige til å flytte på seg dersom man blir tilbudt jobb et annet sted. Krysses det ikke av for dette, mister du retten til dagpenger. Sånn er det, og det må alle forholde seg til.

DERETTER leverer du bekreftelse fra lege e.l. angående ditt barn til saksbehandler i NAV, og du vil ikke få tilbud om jobb et annet sted og beholder dagpengene.

Men du MÅ krysse av det punktet, resten er grei skuring :)

Ok, da gjør jeg det- og håper jeg får en jobb fortest mulig;)

Takker for svar alle sammen:)

Skrevet

Bare for å krangle bittelitt til slutt ;) Jeg krysset av for at jeg ikke var villig til å flytte hvor som helst, men jeg fikk likevel dagpenger fordi jeg trengte et nettverk rundt meg (og jeg vil påstå at det å være alenemor er dårligere grunn enn å ha et barn med spesielle behov). Endte opp med å flytte på meg likevel, var bare ikke aktuelt å flytte 80 mil unna all slekt og venner (to timer, slik det er nå, går helt fint). Det er forskjell på ikke ville flytte overhode og ikke ville flytte hvor som helst, så jeg skjønner at enkelte kvier seg for å krysse av denne. Er man singel og barnløs bør man kunne bo nesten hvor som helst, men ellers er det ikke så enkelt og bare pakke sammen og dra fra Grimstad til Alta fordi NAV fant en 50% stilling til deg som reingjeter (satt en tanke på spissen ;)).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...