Gjest Gjest_Mortil2_* Skrevet 11. september 2009 #1 Skrevet 11. september 2009 ser så mangen kupp på ebay og har så lyst å shoppe hehehe, men alle skal ha paypal. er det noen snille mennesker her inne som kan forklare meg hva paypal er, hvordan det fungerer, hvor og hvordan jeg oppretter det og hvor sikkert det er ????
Gjest Gjest Skrevet 11. september 2009 #2 Skrevet 11. september 2009 ser så mangen kupp på ebay og har så lyst å shoppe hehehe, men alle skal ha paypal. er det noen snille mennesker her inne som kan forklare meg hva paypal er, hvordan det fungerer, hvor og hvordan jeg oppretter det og hvor sikkert det er ???? Kort sagt er Paypal en måte for å overføre penger via Internett. Du oppretter en konto, link finner du via siden til Ebay tror jeg, og så overfører du penger fra kreditkortet ditt når du skal kjøpe noe, og så overføres pengene derfra til selgeren. Tjenesten eies av Ebay, og jeg regner den som seriøs og pålitelig, og har brukt den når jeg har handlet via Ebay, selv om ingen måter å overføre penger på gjennom Internett er 200 % sikre. Du kan lese nærmere på Wikipedia, den engelske er mest fyldig. I den norske Wikipedia-utgaven står det en del unøyaktigheter, bl.a. står det at du skal overføre penger fra bankkontoen din. Gjør for all del ikke det, bruk et visa- eller masterkort som ikke er linket opp mot lønnskontoen din. Gjør alltid det når du handler på nettet, da kan du stoppe betalingen hvis du skulle bli utsatt for svindel. Norsk Wikipedia skriver også at noen brukere beskyler Paypal for å stjele penger. Akkurat det tror jeg du trygt kan se bort fra. Men jeg har opplevd å få mail der jeg blir bedt om å klikke en link for å oppdatere enten ebay- eller Paypalkontoen min. Og det har rett og slett vært spam fra helt andre enn disse to firmaene, sannsynligvis sendt i hytt og pine i håp om at mottakeren har en konto og går på. Så vær litt kritisk hvis du får slike. Det finnes helt sikkert falske nettsider som gir seg ut for å være Paypal også, så av den grunn kan det kan være greit å logge på Paypal direkte fra ebay.
Jade Skrevet 13. september 2009 #3 Skrevet 13. september 2009 (endret) Det finnes helt sikkert falske nettsider som gir seg ut for å være Paypal også, så av den grunn kan det kan være greit å logge på Paypal direkte fra ebay. Logg på paypal fra ditt eget nettleser-bokmerke/-favoritt, aldri fra en link, enten det er i en mail, på en ebay-side eller et annet sted! Det er lett å kamuflere linker. F.eks. http://www.paypal.com <- trykk eller registrere domener og lage nettadresser som som ligner. Endret 13. september 2009 av Jade
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #4 Skrevet 13. september 2009 Logg på paypal fra ditt eget nettleser-bokmerke/-favoritt, aldri fra en link, enten det er i en mail, på en ebay-side eller et annet sted! Det er lett å kamuflere linker. F.eks. http://www.paypal.com <- trykk eller registrere domener og lage nettadresser som som ligner. Takk Jade, jeg gir meg. Det var jeg som skrev rådet om å logge på fra Ebay, jeg regnet med at ettersom Ebay eier Paypal må vel linker fra den ekte Ebay-sida være ekte, men så enkelt var det altså ikke tydeligvis. Jeg tenkte mer på at hvis en søker opp Paypal i en søkemotor så kan det finne falske linker der, og hvis en taster inn direkte i nettleseren så kan en taste feil: peypal eller paypall etc. Og det å lage kjeltringnettsteder med navn som er en skrivefeil av de ekte er veldig utbredt. Lurt tror jeg i alle fall det er å installere et program som varsler om nettsteder som driver phising mv. F.eks. siteadvisor eller en annen (selv om disse sikkert heller ikke er idiotsikre).
Jade Skrevet 13. september 2009 #5 Skrevet 13. september 2009 Jeg er ikke så inne i ebay-greiene enda (oppdaget det for fullt i går, og har ikke fått orden på paypal-kontoen enda). Det er sikkert trygt å logge inn derfra. Jeg tenkte bare at tenk hvis noen av selgerne legger ut en falsk link til paypal el.l. i beskrivelsen, så er det lett å bli forvirret.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #6 Skrevet 13. september 2009 Jeg er ikke så inne i ebay-greiene enda (oppdaget det for fullt i går, og har ikke fått orden på paypal-kontoen enda). Det er sikkert trygt å logge inn derfra. Jeg tenkte bare at tenk hvis noen av selgerne legger ut en falsk link til paypal el.l. i beskrivelsen, så er det lett å bli forvirret. Ja, og det var akkrurat det jeg ikke hadde tenkt på. Nå er det en stund siden jeg har handlet på ebay, men jeg mener å huske at en loses videre til betaling gjennom en standard vei, på samme måte som når en handler på en valig webshop, og jeg tror ikke den kan være falsk, men jeg får understreke at jeg tror. I alle fall er det slik at kjøperne oppfordres til å tildele selgerne karakter etter at handelen er gjennomført (og vice versa). Jeg prøver å unngå å handle fra noen som ikke har en viss positiv historikk, og dermed føler jeg meg litt tryggere. Men det kan jo være fristende å handle fra en ny, hvis en ser det kuppet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå