Gå til innhold

Investere i eiendom


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Vi er et ungt par i midten av 20årene som har lyst til å begynne å investere i eiendom. Vi har ca 1 mill i egenkapital som vi kan bruke på dette. Er dette for lite? Vi har funnet en del billige hus som trenger full oppussing, og kunne tenke oss å drive med dette. Burde vi gjøre det som privatpersoner eller registrere et firma? Som sagt, dette er noe vi vil drive med. I USA for eksempel er dette big business, det blir kalt å "flip houses" eller noe sånt.

Jeg mener det er en god tid nå å kjøpe eiendom, og siden vi har mulighet til å pusse opp husene selv, så tror jeg vi kan tjene en god del på det.

Men, spørsmålene er altså:

- Har vi for lite egenkapital til å begynne? (Vi vil ikke låne noe særlig)

- Burde vi gjøre det som privatpersoner eller firma?

- Hvordan er det med skatter og avgifter?

- Vi lurer også på å leie ut leiligheter.. hvordan er det med skatt av leieinntekt?

- Vi har også tenkt litt på å gå sammen med en som har litt ekstra kapital til overs.. Han vil da stille med pengene, mens vi gjør jobben. Men da må gevinsten deles likt mellom oss og han. Lønner det seg?

Vet ikke om det er noe dere kan hjelpe oss med, men det er ofte kjekt å høre ulike synspunkter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her er det mange vurderinger.

Jeg regner med det er boliger dere tenker på og ikke næringseiendom (da trenger man mye mer enn 1 mill). Næringseiendom kan lønne seg å eie via AS, siden mange næringsdrivende heller vil kjøpe aksjer enn eiendom. Ved salg av aksjer påløper heller ikke dokumentavgift (2,5%).

Når det gjelder beskatning kan dette skje som kapitalinntekt eller næringsinntekt. Kapitalinntekt beskattes med 28%, mens næringsinntekt beskattes med opptil 51% (enkeltpersonforetak) eller 48,16% (aksjeselskap med utbyttebeskatning). Som du ser lønner det seg å få dette som kapitalinntekt. Betingelsen er at det ikke er så stort omfang at det regnes som næring. Hovedregelen er jo 5 boliger, men dette er ikke uten unntak og likningskontoret vil vurdere omfanget totalt sett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange vurderinger.

Jeg regner med det er boliger dere tenker på og ikke næringseiendom (da trenger man mye mer enn 1 mill). Næringseiendom kan lønne seg å eie via AS, siden mange næringsdrivende heller vil kjøpe aksjer enn eiendom. Ved salg av aksjer påløper heller ikke dokumentavgift (2,5%).

Når det gjelder beskatning kan dette skje som kapitalinntekt eller næringsinntekt. Kapitalinntekt beskattes med 28%, mens næringsinntekt beskattes med opptil 51% (enkeltpersonforetak) eller 48,16% (aksjeselskap med utbyttebeskatning). Som du ser lønner det seg å få dette som kapitalinntekt. Betingelsen er at det ikke er så stort omfang at det regnes som næring. Hovedregelen er jo 5 boliger, men dette er ikke uten unntak og likningskontoret vil vurdere omfanget totalt sett.

Takk for svar! Men hva mener du med at hovedregelen er 5 boliger? At man kan kjøpe og selge opptil 5 boliger i løpet av et år?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan eie tre boliger til sammen, hvis man eier flere enn dette må man starte firma.

1 million er ikke så mye, dere kan sikkert få kjøpt et nedfalls hus for det, men husk at dere må ha penger til å pusse opp også. Så et ekstra lån kan nok være lurt.

Hvis dere starter firma tror jeg dere kan få en del matriale billigere enn hva dere kan som privatpersoner, noe som kan være lurt når dere skal drive med oppussingen.

Det er viktig at dere vet hva dere begir dere ut på, det er ikke bare, bare å pusse opp et hus! Jeg liker ideen deres veldig godt, så sant dere har kunnskaper til det!

Dere kan jo også ta kontakt med et nettsted som er laget for selvstendig næringsdrivende. Kanskje de kan gi dere noen råd?

Selv driver jeg med utleie av leiligheter. Jeg har ikke kompetanse til å pusse opp og selge videre, så jeg kjøper og leier ut. Selger etter en stund og kjøper nytt og leier ut. Så langt har jeg bare vært heldig og tjent på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan eie tre boliger til sammen, hvis man eier flere enn dette må man starte firma.

1 million er ikke så mye, dere kan sikkert få kjøpt et nedfalls hus for det, men husk at dere må ha penger til å pusse opp også. Så et ekstra lån kan nok være lurt.

Hvis dere starter firma tror jeg dere kan få en del matriale billigere enn hva dere kan som privatpersoner, noe som kan være lurt når dere skal drive med oppussingen.

Det er viktig at dere vet hva dere begir dere ut på, det er ikke bare, bare å pusse opp et hus! Jeg liker ideen deres veldig godt, så sant dere har kunnskaper til det!

Dere kan jo også ta kontakt med et nettsted som er laget for selvstendig næringsdrivende. Kanskje de kan gi dere noen råd?

Selv driver jeg med utleie av leiligheter. Jeg har ikke kompetanse til å pusse opp og selge videre, så jeg kjøper og leier ut. Selger etter en stund og kjøper nytt og leier ut. Så langt har jeg bare vært heldig og tjent på dette :)

Ok.. så, så lenge man ikke har 3 boliger av gangen så går det fint?

Vi driver firma fra før av, som vi kan skrive av materialer og sånt på... Så hvis det er eneste grunn til at det er lurt å starte firma for å drive med investering i eiendom så trenger vi ikke det.. Og vi driver selvstendig fra før av, så vi trenger heller ikke noen råd fra noe nettsted.. Det eneste vi trenger råd angående er de spørsmålene jeg har stilt i innlegget ovenfor.

Så heldig du har vært:) Å leie ut leiligheter er jo heller ikke dumt! Vi har også tenkt på å gjøre det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Kan helt klart anbefale å leie ut. Men vær sikker på at boligen er såpass god kvalitet at man ikke hele tiden må gjøre små reparasjoner og vedlikehold.

Jeg vet også om husprosjekter i utlandet hvor kostnaden med å kjøpe eiendom og bygge hus er mye lavere en her. Gevinsten er at huset kan selges til kjøper etter ca.5 -7 mnd byggetid. Fordeler er at norsk firma styrer prosjektet, landet har husbankfinansiering og huskjøpere står i "kø". Dette er i en verdens beste markeder i dag, med hensyn på utvikling og stabilitet. (I tillegg til godt utbygd industri så har de nå også funnet store oljeressurser (sammenlign med Norge for 40 år siden). Fordelen er at du investerer under 1/10 av prisen av å bygge hus i Norge, firma tar seg av alt og du høster profit etter ca. 6 måneder.

Ved interesse send mail til: Socialprojectinvest(a)gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er et ungt par i midten av 20årene som har lyst til å begynne å investere i eiendom. Vi har ca 1 mill i egenkapital som vi kan bruke på dette. Er dette for lite? Vi har funnet en del billige hus som trenger full oppussing, og kunne tenke oss å drive med dette. Burde vi gjøre det som privatpersoner eller registrere et firma? Som sagt, dette er noe vi vil drive med. I USA for eksempel er dette big business, det blir kalt å "flip houses" eller noe sånt.

Jeg mener det er en god tid nå å kjøpe eiendom, og siden vi har mulighet til å pusse opp husene selv, så tror jeg vi kan tjene en god del på det.

Men, spørsmålene er altså:

- Har vi for lite egenkapital til å begynne? (Vi vil ikke låne noe særlig)

- Burde vi gjøre det som privatpersoner eller firma?

- Hvordan er det med skatter og avgifter?

- Vi lurer også på å leie ut leiligheter.. hvordan er det med skatt av leieinntekt?

- Vi har også tenkt litt på å gå sammen med en som har litt ekstra kapital til overs.. Han vil da stille med pengene, mens vi gjør jobben. Men da må gevinsten deles likt mellom oss og han. Lønner det seg?

Vet ikke om det er noe dere kan hjelpe oss med, men det er ofte kjekt å høre ulike synspunkter!

Siden du nevner USA, statistikken fra USA viser at de fleste taper penger på å "flipping houses". Da er tiden brukt heller ikke medregnet.

I Norge har vi også statistikk på at oppussing ikke lønner seg. Oppussingen koster mer enn det boligverdien stiger pga oppussing. Vi har også statistikk på at boliger som krever oppussing generelt ikke er verdt å pusse opp, en skulle jo tro at boligens pris + oppussingskostnader - en liten slant pga oppussing er noe herk = prisen for en tilsvarende bolig, men slik er det altså ikke. Folk betaler ekstra for å få lov til å forme hele huset etter eget ønske (altså pusse opp).

Noen klarer det, men ut ifra det du skriver her, virker det lite gjennomtenkt.

Jeg brukte 1 min på å søke etter statistikken, men på iphonen blir det vanskelig. Men jeg regner med at det går greit, du gjør vel slikt grunnarbeid før en så stor investering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...