Gå til innhold

Farge kjole..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kjole i 95% bomull og 5% elastan trooor jeg det var, og den er ca i samme farge som i den Tara-reklamen til høyre her -->

Sånn vinrød-aktig.. og den fargen er fæl til meg, så jeg har lyst til å farge kjolen svart, men jeg lurer på om det går?

Hvordan vil resultatet bli ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Hei!

Du kan fint farge kjole din svart! :)

De fleste dagligvarebutikker selger tekstilfarge, og de aller fleste selger kun for bomull, lin og ull (men går du på en stoffbutikk vil du også finne for div. syntetiske tekstiler) Prisene varierer fra 60-lappen til over hundre, alt etter hvor du kjøper og hvilken type du velger.

Din kjole er i 95% bomull, så ingen problemer med å kjøpe vanlig farge for bomull der altså. De 5% som er elasten er sannsynligvis i sømmene på kjolen din, altså tråden som syr det hele sammen.

Om jeg har rett så vil kjolen din bli svart, men du kan oppleve at sømmene fortsatt er vinrøde (men det vil jo ikke vises godt om rødfargen er mørk) fordi de har syntetisk stoff i seg. (Tråden er sannsynligvis en blanding av bomull og elasten for å gjøre sømmene elastiske)

Det du må gjøre for å få best resultat er å følge bruksanvisningen rett og slett, og du kan helt fint bruke vanlig salt for å fiksere fargen, men når det er syntetisk tekstil med i plagget så bør du kjøpe salt som er beregnet til farging. Pass på å vei kjolen din for å finne ut hvor tung den er -veier den mer enn 500g (eller du skal farge flere klær samtidig) så bør du ha to pakker. Det samme gjelder om du skal farge på 40 grader (1pakke) eller 60grader (2pakker)

Om du hadde farget 1kg tekstil med en pakke beregnet på 500g så ville du fått en grå farge istedet for svart.

Husk også at du må sette på en tom maskin (eller en med mørke klær det ikke er så farlig med) etter at du har farget klærne dine. Det blir nemlig igjen litt farge i trommelen som kan sette stygge flekker på klærne dine neste gang du vasker om du ikke får skylt ut restene.

Prosal er en av de nettbutikkene du kan kjøpe tekstilfarge på -de har også Nitor, som jeg mener er det beste merket. Herdins og Dylon er også bra alternativ! ;) Alle disse får du kjøpt i dagligvare og/eller på stoffbutikk, hobbybutikker osv.!

Håper det hjalp litt? ;)

Endret av Colargol
Skrevet

Tusen takk for svar! Mye nyttig info ^^

Da prøver jeg å farge den.. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...