Gå til innhold

Hvordan dele på kjøreutgifter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og ei venninne skal kjøre langt på en helgetur, til sammen regner vi med å kjøre 130-140 mil på en helg med min bil.

Hvordan er det mest fair å dele på bensin-utgiftene? F.eks Hun betaler all bensin siden jeg står for bilen og utgiftene for all kjøring vil jo tilkomme før eller siden. Eller er det smålig og vi bør dele bensin halvt om halvt?

Tenkte å spørre henne snart, men greit å høre hvordan andre ville gjort det.

Jeg var på samme tur med en annen venninne i fjor, da var det hennes bil, da betalte jeg etter min forslag all bensin, hun sto for bil og bomutgifter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm, er jo mange måter å gjøre det på. Men siden dere allerede har tatt varianten med at den som ikke eier bilen betaler bensin, på en tilsvarende tur, så ville jeg vel tenkt at det var naturlig å gjøre det samme igjen når de samme personene skal på tur med den andres bil.

Ellers så tror jeg den vanligste måten er at alle direkte utgifter (bensin, bompenger, ferger) deles på antall personer, også bileieren. Men det er klart at om man regner med driftsutgifter, så blir jo bileieren taperen da. Dog går det vel uansett opp i opp om dette er folk som jevnlig sitter på med hverandre og gjør det på den måten.

Skrevet

Korreksjon:

Så først nå at det var en annen venninne du hadde vært på tur med sist. Så da får dere nesten bare bli enige om noe begge synes er greit/rettferdig.

Gjest Gjest_Gunnar_*
Skrevet

Dere kan eventuelt ta antall kilometer, og gange med statens satser for bilkjøring. dette skal jo også dekke det man ikke "ser" som slitasje, olje + + +

også dele dette på to.

på den måten dekker man jo også bileiers kostnader utenom bensin..

Skrevet
Jeg og ei venninne skal kjøre langt på en helgetur, til sammen regner vi med å kjøre 130-140 mil på en helg med min bil.

Hvordan er det mest fair å dele på bensin-utgiftene? F.eks Hun betaler all bensin siden jeg står for bilen og utgiftene for all kjøring vil jo tilkomme før eller siden. Eller er det smålig og vi bør dele bensin halvt om halvt?

Jeg var på samme tur med en annen venninne i fjor, da var det hennes bil, da betalte jeg etter min forslag all bensin, hun sto for bil og bomutgifter.

Husk at bomutgifter kan bli ganske store, avhengig av hvor man kjører!

Skrevet

Jeg ville delt på bensin og bomutgifter dersom en venninne skulle sitte på med meg i min bil.

Synes det blir for smålig å kreve at hun betaler all bensinen bare fordi det er min bil

Skrevet

Når dere faktisk kjøre så langt så vil dette også ha betydning for driftsutgifter/slitasje/forsikring mm. Altså bør hun betale mer enn halvparten av bensinutgiftene. Synes det ikke hørtes dumt ut det med at hun betaler bensin og du alt annet.

Skrevet

Statens satser pr km (ca 3 kr), også deler man dette i to.

Skrevet

3,5 kroner per km er satsen for kilometergodtgjørelse...

Skrevet

Det er en venninne det er snakk om, så jeg vil si det blir svært formelt å begynne å dra inn statens bilsatser :)

Jeg ville delt alt på to, bensin/bomavgifter/andre utgifter.

Men dersom hun hadde tilbudt seg å betale noe utover dette, hadde jeg neppe takket nei :)

Skrevet

Jeg ville delt bensinutgiftene (+ eventuelle bompenger og ferger) på to.

Jeg har ofte med meg venner på tur, og det har aldri falt meg inn å ta betalt for slitasje osv.

Riktignok, hvis en langtur med en venninne gjør at jeg må øke forsikringen fra 12.000 km i året til 16.000 km i året f.eks. så ville jeg muligens ha bedt om et lite vederlag, men en tur på 130 km vil nok i svært få tilfeller gjøre at man må øke km-grensen i forhold til forsikringen.

Å ta betaling for olje, slitasje osv. synes jeg rett og slett er smålig og hvis jeg satt på med noen som krevde dette hadde jeg selvsagt betalt, men hadde ristet på hodet for meg selv.

Skrevet

"Det er en venninne det er snakk om, så jeg vil si det blir svært formelt å begynne å dra inn statens bilsatser :)"

Enig, man deler da bare på to! :)

Skrevet
men en tur på 130 km vil nok i svært få tilfeller gjøre at man må øke km-grensen i forhold til forsikringen.

Det stod da vitterlig 130 mil.

Skrevet

Jeg ville slengt ut litt sånn tilfeldig: "Ja, du forresten, åssen gjør vi det med bilutgifter på turen da? Når jeg tok den turen med xx i fjor ble vi enige om at jeg tok bensinutgiften, mot slitasje på bilen o.l., men det finnes jo flere måter å gjør det på da..." :) Da får du ganske fort følelsen av om hun syns det er greit eller ikke... Du bør dog bestemme deg for hva du syns er rettferdig først, samt regne ut ca hvor mye det ble i bensin i fjor...

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet
Det stod da vitterlig 130 mil.

Sorry, leste riktig og skrev feil. Fikk med meg at det var snakk om mil ja.

Fordelt utover et helt år er det uansett ikke så mye, så trolig ikke alene nok til å sprekke forsikringsgrensen.

Jeg står fortsatt for det jeg skrev om at det er smålig å kreve kompenasjon for slitasje osv.

Skrevet

Når dere planlegger helgetur,så syns jeg dere skal dele på det.

At en skal betale bensin kan slå ut på en rar måte. En venn har en bil som bruker 2 liter på mila, skulle han kjørt,så kunne hun reist billigere kollektivt.

Del på bensin,bompenger og ferger om det eraktuelt. Dere skal vel kose dere, ikke på noe regnskapstur

Skrevet
Det er en venninne det er snakk om, så jeg vil si det blir svært formelt å begynne å dra inn statens bilsatser :)

Jeg ville delt alt på to, bensin/bomavgifter/andre utgifter.

Men dersom hun hadde tilbudt seg å betale noe utover dette, hadde jeg neppe takket nei :)

Jeg er helt enig!

Når det er venninne deler man bensinutgifter (og eventuell bom/ferge) på 2!

Skrevet

Trådstarter her:

Takk for mange svar!

Grunnen til at jeg og en annen venninne delte slik vi gjorde i fjor, var at det sto en artikkel et eller annet sted på nettet rett før vi reiste. Og da følte jeg at det var riktig å gjøre det slik.

Det er ikke noe alternativ at hun har bil, vi har to biler mens de bare en. Og da blir det feil at resten av familien hennes må være billøs i fire dager.

Venneløs blir jeg nok ikke uansett hva jeg foreslår, men vil ikke virke grådig heller. Men siden det nok blir min bil vi kommer til å bruke omtrent hver gang vi reiser noe sted, så synes jeg det er greit å få noe kompensasjon for det. Ja vi må faktisk utvide kjørelengden på forsikringen pga denne turen, men føler ikke hun må være med å betale for det. Kanskje måtte vi gjort det uansett.

Jeg lurte litt på å foreslå at hun betalte 2/3 av bensinen, og jeg resten + bilen og bommer (det er kanskje 100 kr i bom og jeg har autopass brikke). Vi har nokså ny bil så den sluker ikke bensin.

Skrevet

TS igjen

Og kollektiv transport er ingen alternativ, da vi skal handle mye på Ikea :)

Skrevet

Redd det vil bli sett på som litt smålig om du krever at hun betaler all bensin, i følge motor sine bil budjsett er ofte bensin under 1/3 av de totale kostandene med en bil. så det er ikke urimelig.

synes du skal si det som du mener det bør være av prinsipp, selv om det egentlig er dumt å risikere sureminer for små penger. veldig mange blir sure om de må betale for seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...