Gå til innhold

Spørsmål til dere som eier/driver med hest

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er vanlig kg.pris på høy?

Kan høy kjøpes når som helst på året, eller er det spesielle sesonger for når det selges?

Hvordan lagrer man høy, hvis man ikke har tilgang på låve? Og hvor lenge kan høy holde seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Høy kan kjøpes hele året ja, men kvaliteten varierer. Pris varierer med kvalitet, men du kan regne med 3-5 kr per kilo. En høyballe kan veie alt fra 10 til 25 kilo... Høy bør lagres tørt og luftig for å holde seg godt lengst mulig. Hvor lenge du kan lagre, kommer an på lagringssforhold og kvalitet på høyet.. i utgangspunktet skal høy holdes seg vinteren gjennom, men som sagt, det varierer. Litt vanskelig å svare uten å vite noe om hvilke lagringsmuligheter du har og hvor mange hester du skal lagre til :)

Endret av Xtra_lilje
Skrevet
Høy kan kjøpes hele året ja, men kvaliteten varierer. Pris varierer med kvalitet, men du kan regne med 3-5 kr per kilo.

I de store byene er prisen ofte mye høyere. Det var ikke uvanlig at jeg betalt mellom 7 og 10 kr kg. i Bergen.

Skrevet

Prøv å gjøre en avtale med en som selger høy at du kan komme innimellom å hente ved behov siden du ikke har en god lagringsplass.

Det er ikke enkelt å holde høyet bra uten en ok plass å ha det.

Be også om en analyse av næringsinnholdet av høyet før du kjøper.

Pris varierer fra år til år ettersom hvordan avlingen har vært.

Skrevet
I de store byene er prisen ofte mye høyere. Det var ikke uvanlig at jeg betalt mellom 7 og 10 kr kg. i Bergen.

Ja, det var dyrt. Hadde hest i Bergen selv, men noen år siden det nå.

• 2 uker senere...
Gjest Gjest_trådstarter_*
Skrevet

Takk for svar, dere! :)

Høyet skal være til to shetlandsponnier.

Den eneste formen for stall vi har er et tresiders skjul (ponniene skal gå på utegang, og vil ha dette skjulet tilgjengelig døgnet rundt).

Det mest aktuelle lagringsstedet for høy vil derfor bli et lite påbygg på dette skjulet. Så det blir svært liten plass med andre ord.

Noen som vet sånn ca hvor mye høy to små shetlandsponnier spiser pr dag i vinterhalvåret?

Og hvordan bør jeg bygge høylageret, slik at det blir så tørt som mulig?

Gjest Gjest_zero_*
Skrevet

har du to shetlandsponnier på utegang bør de ha fri tilgang på grovfor.

Høyet må ligge tørrt og luftig. Blir det fuktig muggler det, og hestene blir syke.

Har du sjekket mulighetene for å fore med rundballe?

Gjest hestejente
Skrevet

Rundballforing til to shettiser er en dårlig ide. De spiser jo nesten ingenting, så rundballen blir ødelagt lenge før de har spist halvparten.

Gjest Gjest_zero_*
Skrevet

det finnes rundballer i flere størrelser, finnes noen som er små, firkantige, veier vel cirka 1oo kilo...

rundballer holder ganske lenge åpnet, om det er kaldt og det er tørrt.

Gjest hestedame
Skrevet
det finnes rundballer i flere størrelser, finnes noen som er små, firkantige, veier vel cirka 1oo kilo...

rundballer holder ganske lenge åpnet, om det er kaldt og det er tørrt.

En 100kg rundball vil jo vare en stund for et par shettiser, dessuten er de rimelig dyre. Shettiser på utegang har jo en tendens til å bli feite, så det gjelder å begrense forinntaket litt. Jeg mener at man minst bør ha fem hester på en rundball, slik at den blir spist på under en uke. Er ikke begeistret for rundballforing, heller. Iallfall ikke slik mange gjør; slenger ut et rundballe i en gjørmete luftegård uten engang å fjerne plasten! Det syns jeg er veldig dårlig hestehold!! Nå sier jeg ikke at ts vil ha det slik, men det er dessverre mer vanlig enn godt er..

Gjest Gjest_zero_*
Skrevet

kan jeg spørre hvorfor du ikke liker rundballeforing?

det har mange fordeler mener jeg.

Gjest hestedame
Skrevet

Hovedgrunnen til at jeg ikke er særlig begeistret for rundballeforing er, som jeg skrev før, at mange slenger en rundball med plastikken på, ut i en gjørmete luftegård. De sjekker ikke kvaliteten på foret, det er ofte for få eller for mange hester på rundballen. Kvaliteten på rundballen varierer også mye, og mange driter faktisk i det også.

Men, når det er sagt, så finnes det mange som er flinke til å fore på rundballer også, som gidder å ta av plasten, som sjekker kvaliteten på foret, som har forhekk slik at ballen ikke ligger rett i gjørma. Det som mange innbiller seg, er at rundballforing er så lettvindt i forhold til individuell grovfortildeling, men skal man gjøre det skikkelig, så ligger det endel arbeid i denne foringen også.

Jeg har foressten 6 hester på utegang og rundballforing selv:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...