Gå til innhold

Lesesal/bibliotek i Oslo

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg studerer på BI i Oslo, men er ikke helt fornøyd med lesesalene (eller mangelen på lesesaler) og åpningstidene der. Er derfor på utkikk etter et rolig sted i byen hvor det går an å lese, enten det måtte være en skole, et bibliotek eller noe annet. Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Fropessor Snurre
Det store, sorte biblioteket på Blindern. Georg Sverdrups hus heter det.

GS er ikke et rolig sted. Altfor åpent og altfor bråkete.

Lesesalen på Fysikkbygningen. Der er det rolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Hva er Deichmans og hvor er Stortorget? :sjenert: (er ny i byen). Har tenkt litt på Blindern, men må man ikke ha nøkkelkort eller noe? Hvor lenge er lesesalene der åpne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen! Hva er Deichmans og hvor er Stortorget? :sjenert: (er ny i byen). Har tenkt litt på Blindern, men må man ikke ha nøkkelkort eller noe? Hvor lenge er lesesalene der åpne?

Nøkkelkort er i helgene. Åpningstidene til lesesalene/bibliotekene varierer fra sted til sted, du gå på UiOs hjemmeside og se på de ulike fakultetene hva åpningstidene er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deichmans ved Stortorget eller på Majorstuen, Biblioteket ved Solli Plass eller stillerom rundt og i BI-bygningen.

Det er ikke stille på deichmann, de ordinære lesesalene er fjernet.

Jeg anbefaler lesesalene på Blindern.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lesesalen på Georg Sverdrup er åpent for alle (offentlig bibliotek). Jeg tror at lesesalene rundt omkring er kun for studenter/ansatte på universitetet. Vet hvertfall at lesesalen på Sophus Bugge er reservert for de som studerer på HF-fakultetet.

Lesesalen på Georg Sverdrup er super, lys og luftig, men husk på ørepropper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det er sånn i eksamensperioden også?

Det tror jeg, da må man være tidlig ute. Står kø utenfor klokken 8 om morgenen, etter kl 10 er det vanskelig å finne ledige plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fropessor Snurre
Vet hvertfall at lesesalen på Sophus Bugge er reservert for de som studerer på HF-fakultetet.

Hmmmnja...reservert og reservert...biblioteket på GS er jo Biblioteket for humaniora og samfunnsvitenskap- og det er jo åpent for alle.

På disse sidene finner du all informasjon om lesesaler og åpningstider:

Lesesaler på Blndrn

Bibliotek og lesesaler

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmmnja...reservert og reservert...biblioteket på GS er jo Biblioteket for humaniora og samfunnsvitenskap- og det er jo åpent for alle.

På disse sidene finner du all informasjon om lesesaler og åpningstider:

Lesesaler på Blndrn

Bibliotek og lesesaler

"Biblioteket er åpent for bachelorstudenter ved Det historisk- filosofiske fakultet. Det kreves kvittering for betalt semesteravgift."

Står på reglementssidene til studentbiblioteket på SB, og da mener de vel at biblioteket er stengt for alle andre, til og med studenter på f.eks. SV-fakultetet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du om det er sånn i eksamensperioden også?

Ikke gå på Blindern i eksamensperioden hvis du ikke er Blindern-student.

Du ødelegger for oss som faktisk går der og har betalt semesteravgiften.

I tillegg blir du særdeles upopulær hvis noen ser bøkene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ikke gå på Blindern i eksamensperioden hvis du ikke er Blindern-student.

Du ødelegger for oss som faktisk går der og har betalt semesteravgiften.

I tillegg blir du særdeles upopulær hvis noen ser bøkene dine.

Enig i denne, selv om jeg ikke er Blindern-student :)

Hva med å klage på lesesalene på BI istedenfor å ta andres plasser? BI er såpass dyrt, du bør ihvertfall kunne forvente skikkelige lesesaler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips! Slapp av, jeg kommer nok ikke til å gå på Blindern i eksamenstiden, til det er jeg altfor glad i å sove lenge om morgenen ;) Har selv gått på Universitetet i Bergen, og der er det sånn at man må bruke studentkortet for å åpne døren til lesesalene, er det samme systemet på Blindern? Rart viss de ikke har noe system for å hindre uvedkommende i å komme inn. For det skal jo i utgangspunktet være et tilbud bare for UiO-studenter? Ellers så skal jeg sjekke ut biblioteket på Solli plass osv.! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Biblioteket er åpent for bachelorstudenter ved Det historisk- filosofiske fakultet. Det kreves kvittering for betalt semesteravgift."

Står på reglementssidene til studentbiblioteket på SB, og da mener de vel at biblioteket er stengt for alle andre, til og med studenter på f.eks. SV-fakultetet?

Nei. Det er ingen som bryr seg om regler på Blindern. Du trenger ikke kort for å komme inn der. Ingen som sjekker om du er student der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...