Gå til innhold

Hva er fordelene med et gjeldsbrev?

Lille85

Anbefalte innlegg

Jeg har da fått en restskatt, som jeg ikke er i stand til å betale.. Og jeg har ikke fått det delt opp mer enn de 2 gangene som er vanlig.. Det jeg nå må gjøre, er å krype til min kjære stefar, å prøve å få et privatlån av han..

Så har jeg lastet ned et gjeldsbrev, som det bare er å fylle ut.. Jeg ser på det som et must!

Og av ren nysgjerrighet, så lurer jeg på hva det er godt for...?

Etter å ha googlet en del, så har jeg skjønt det sånn at man kan verken sende inkasso eller noe, selv om man har dette gjeldsbrevet!

Er ikke det litt teit i grunn? :-/ Det burde vært fullt mulig!

Noen som har peiling?? =)

På forhånd, tusen takk for svar!! =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom det er et såkalt eksigibelt gjeldsbrev, altså der du spesifikt har godkjent at kreditor (din stefar) kan gå til tvangsinndrivelse av kravet uten forutgående dom, kan kreditor gå rett til namsmyndighetene og få utlegg i lønn, bil, eiendom eller hva du måtte ha.

Edit: Leif

Endret av Glitnir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest namsmannen
Dersom det er et såkalt eksigibelt gjeldsbrev, altså der du spesifikt har godkjent at kreditor (din stefar) kan gå til tvangsinndrivelse av kravet uten forutgående dom, kan kreditor gå rett til namsmyndighetene og få utlegg i lønn, bil, eiendom eller hva du måtte ha.

For at dette skal være riktig, må gjeldsbrevet i tillegg være undertegnet av to vitner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at dette skal være riktig, må gjeldsbrevet i tillegg være undertegnet av to vitner.

Selvsagt. Jeg forutsetter da at det faktisk er et korrekt utfylt eksigibelt gjeldsbrev det er snakk om...

Endret av Glitnir
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest namsmannen

Joa, men siden du kun spesifiserte inndrivelsesklausulen tenkte jeg det var lurt å nevne vitnesignaturen også.

Men det gjelder jo ikke for dere i Glitnir, så du tenkte sikkert ikke på det :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joa, men siden du kun spesifiserte inndrivelsesklausulen tenkte jeg det var lurt å nevne vitnesignaturen også.

Men det gjelder jo ikke for dere i Glitnir, så du tenkte sikkert ikke på det :lur:

Hvilken namsfogd arbeider du hos namsmannen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:kjefte:

:gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...