Gå til innhold

Sengevæter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei dere som har erfaring med barn som ikke er tørre på natta! Jeg har en gutt som blir fem straks, han var tørr også på natta hele det første året etter at vi sluttet med bleier på dagtid. Han våknet og ropte på meg en gang hver natt og så fulgte jeg ham på do.

Plutselig begynte han å tisse på seg i senga istedet. Vi har styra fælt for å finne ut hvorfor, og har landet på at han har endret sovemønster (sover tyngre) At han faktisk våkner av at han må tisse, men ikke er våken NOK til å reagere. Samt at det er en kombinasjon av dårlig kontakt mellom hjerne og blære; kjenner rett og slett ikke at han må tisse. Men blir urolig fordi det oppstår en kombinasjon av smerte fordi han MÅ tisse, nattlig ereksjon som er med på å hindre tissefølelsen, han får ereksjon fordi han MÅ så veldig tisse. (Dette har ikke noe med sex å gjøre for de som tror det, jeg tror heller ikke at det er noe bevisst onani med i bildet) Vond sirkel altså.

Resultatet er at han holder seg og er urolig på natta (jeg går inn og ber ham gå på do, ofte nekter han og påstår at han ikke må. Når han omsider går så er det nesten han ikke kan bevege beina engang!) Og så blir blæra så full til slutt at den tømmer seg automatisk.

Vi har tenkt å ta ham med til kiropraktor, men vil gjerne ha råd på hvordan hjelpe ham å trene opp kontakten mellom hjerne/blære. Altså gjøre ham oppmerksom på at han må tisse og følgelig reagere. Vi bruker belønninger i form av klistremerker og denslags for tørre netter. Med vekslende hell. Han er rask og smart og lar seg ikke forføre av enkle ting lenge av gangen...

Han er tørr på dagtid og har ikke uhell oftere enn andre barn, men kan drøye i det lengste før han går når han må tisse. Eller så er det ofte slik at han ikke reagerer før han har sånn hastverk at beina går i alle retninger...*sukker*

Idèer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville hørt med helsestasjonen hvilke råd de har. De skal være komkpetente til dette.

Det vanlige er ofte at man får en elektrisk tissematte som reagerer med å pipe med en gang han tisser litt, slik at han våkner skikkelig. Dette skal lære hjernen å kjenne når han må tisse og lære hjernen å vekke ham når han kjenner at blæren er full. Belønning kan videre brukes når han våkner og klarer å komme seg på do selv i første omgang. Etter hvert kan belønningen brukes for tørre netter. Dette er ikke snakk om noe som brukes som å kjøpe hans velvilje men som kan være med på å være en ekstra motivasjon for ham til å komme seg på do når han våkner av alarmen. Dette vil igjen gjøre læringsprosessen lettere for hjerne og kropp.

Dette er ofte den vanlige første løsningen man prøver før man går mer medisinsk til verks.

Skrevet

Men han ER våken når han tisser... at det piper tror jeg ikke gjør noe forskjell. Og når det først kommer så kan han uansett ikke stanse det fordi blæra selv bare slipper, den er for full.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...