Gå til innhold

hvor mye kan jeg blande meg når barnet har begynt på vgs?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, det lurer jeg på.

Datteren har begynt på vgs og har allerede fravær... Ikke lett når man er skolelei, men så lenge vi ikke har et annet alternativ og jenta sjøl vil fortsette, så..

Det var tapt anrop fra skolenpå tlf i dag. Det frister å dra innom skolen i morra for å ta en prat med rådgiver el.l. Jenta tar ikke fullt ansvar for seg selv, som å skaffe bøker, levere oppgaver osv. Jeg vetta søren hvordan jeg skal gripe dette an. :(

På en måte vil jeg hun skal lære "the hard way", men på den annen side tenker jeg at hun kanskje trenger meg mye nå og at jeg må hjelpe henne, så hun klarer å dra i land dette.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bland deg, bland deg, bland deg!

15-åringer trenger å bli tatt tak i - selv om hun ikke innser det selv nå, vil hun senere være takknemlig for at du "blandet deg inn"!

Gjest Gjest_Jenny_*
Skrevet

Snakk med skolen for å høre hva dere kan gjøre sammen for at det ikke skal skli ut. Ikke fokuser på hvor lite motivasjon jenta har men på det hun er god på på skolen. I begynnelsen hadde jeg prøvd å oppmuntre henne positivt. Det er dessverre mange som faller fra skolen. Jeg mener det fokuseres mye på hva barna er dårlige på. Det hjelper hvertfall ikke. Allikevel må man ha realisme også. Snakk med skolen om dette!

Vanskelig situasjon. Lykke til:-)

Skrevet

Bland deg!! Hun er ikke myndig før hun er 18 og selv DA kan du blande deg om hun fortsatt bor hjemme.

Skrevet

Jeg mener du bør blande deg. Så lenge barnet er under 18 år er det foreldre/verger som bestemmer. Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med skolen. De har garantert vært borti skolelei ungdom tidligere og kan gi deg råd.

Skrevet
Jepp, det lurer jeg på.

Datteren har begynt på vgs og har allerede fravær... Ikke lett når man er skolelei, men så lenge vi ikke har et annet alternativ og jenta sjøl vil fortsette, så..

Det var tapt anrop fra skolenpå tlf i dag. Det frister å dra innom skolen i morra for å ta en prat med rådgiver el.l. Jenta tar ikke fullt ansvar for seg selv, som å skaffe bøker, levere oppgaver osv. Jeg vetta søren hvordan jeg skal gripe dette an. :(

På en måte vil jeg hun skal lære "the hard way", men på den annen side tenker jeg at hun kanskje trenger meg mye nå og at jeg må hjelpe henne, så hun klarer å dra i land dette.

<t kontakt med skolen. Hvis ikke blir hun taperen...utn jobb...navklient i lang tid

Skrevet

Klart du skal blande deg. Hun er ikke myndig,hun bor under ditt tak, det er du som forsørger henne.

Mange videregående skoler har blitt flinkere nå til å fange opp de som står i faresonen for å droppe ut. De kan kanskje hjelpe deg i motiveringen av datteren din.

Skrevet (endret)

Enig med alle over her. Bland deg!

Det er ikke meningen at du skal klare alt dette alene, det er derfor man har "sosiallærere" og pedagoger på skolene rundt omkring. Ta kontakt og få dem til å hjelpe deg med en strategi. Hvis det til syvende og sist skulle vise seg å ikke virke, ja, da har du i alle fall prøvd.

Lykke til. Femtenåringer er en håndfull iblant.

:)

Endret av Sentrum
Skrevet

Klart du skal trå til her. Ta et møte med rådgiver og ta ting derfra. Fortell datteren din at dette gjør du fordi du bryr deg om henne.

Jeg har ringt kontaktlærer, rådgiver osv. Jeg har stilt på møter med tenåringen min. Jeg har VIST at jeg bryr meg om. Da tenåringen ble 18-år og jeg mistet oversikten så fikk jeg tenåringen til å være villig til at jeg hadde kontakt med skolen og fikk info. Sammen så klarte vi å trå til og videregående ble fullført.

Skrevet

Takk for svar alle!

Da blir det fortsatt blandings fra min side.

:)

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Det er din plikt å blande deg, en 15 åring trenger veiledning . Noen mer enn andre. Gjør som det sies her, innvolver fagfolk - men viktigst er at du prøver å komme i dialog med ditt barn å finn ut hvorfor hun er umotivert.

Er det noen fag hun sliter mye i som gjør at hun holder seg unna? Har hun problemer med venner, kjæreste eller lærere - eller andre problemer som overskygger skolen? Prater hun i mobil eller sitter på nett utover natten slik at hun for utslitt til å følge med på skolen? Har hun umotiverte venner så ta kontakt med foreldrene til disse og prøv å samarbeid.

Du sier at hun ikke tar ansvar for seg selv, da er det din plikt å hjelpe henne - bli med henne å skaff henne bøker og nødvendig materiell, skaff deg timeplan og oversikt over innleveringer - og la henne vise deg når lekser er gjort, ta kontakt med lærer og få vedkommede til å hjelpe deg å følge opp skolearbeid. Hvis du skal la henne lære på den harde måten som du sier, da kan hun tolke det som at du ikke bryr deg og som at du aksepterer at hun skulker og lar være å gjøre lekser.

Det kommer til å bli hardt i begynnelsen, hun vil sikkert protestere vilt, men du må tåle å stå i det og stå for de valg du tar, du er voksen, du bestemmer.

Jeg har hatt en umotivert 15 åring og gjorde som jeg beskriver ovenfor, for å "bøte" på alle kravene jeg plutselig stilte til henne - så laget jeg frokost, og brettet klærne hennes og vasket rommet hennes og fritok henne fra alle plikter i en periode. På den måten gav jeg også litt, og viste på en måte at jeg skjønte at dette var en tung tid for henne:)

Lykke til

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...