Gå til innhold

Noen som ønsker å sykle ritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er det noen jenter her inne som sykler ritt. Hvilke klubber kan eventuelt anbefales?

Jeg kunne godt tenke meg å deltatt i ritt, men dessverre kjenner jeg ingen jeg kan sykle sammen med. Så da er vel neste steg å melde seg inn i en klubb, vil jeg tro :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hei,

er det noen jenter her inne som sykler ritt. Hvilke klubber kan eventuelt anbefales?

Jeg kunne godt tenke meg å deltatt i ritt, men dessverre kjenner jeg ingen jeg kan sykle sammen med. Så da er vel neste steg å melde seg inn i en klubb, vil jeg tro :)

Jeg sykler ritt, men jeg er ikke jente, :gjeiper:

Jenter/kvinner som sykler ritt er dessverre mangelvare. I de større rittene som Grenserittet, Vestfold Rundt o.l. er det 5-10% kvinner, i de mindre rittene så hender det omtrent like ofte at det er ingen kvinner som at det er en liten håndfull. I veteran-NM I fjor var det ikke nok kvinnelige deltakere til å kåre offisiell Norgesmester. Jeg håper du ikke blir skremt av dette, men snarere motivert til å hjelpe til å endre dette.

Hvilken klubb som kan anbefales? Det avhenger jo først og fremst av hvor i landet du bor. Bor du på Vestlandet bør du vel satse på en klubb der framfor noen av Østlandsklubbene. I Oslo er det Sporsklubben Rye eller IF Frøy som er hovedalternativene. Bor du langt vest i Oslo kan du vurdere BOC, Bærum og omegn cykelklubb.

For å se oversikt over alle sykkelklubber i Norge, gå på www.sykling.no og klikk på Klubber og kretser.

Der finner du også terminlisten. Nå er det ikke mange sykkelritt igjen for sesongen, og hvis du ikke har fått trent noe særlig sykling i år vil jeg anbefale deg å vente til neste års sesong med å sykle ritt. Meld deg inn i en klubb, vær med på fellestrening og få erfaring med å ligge i felt.

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar!

Jeg burde jo selvfølgelig skrevet at jeg bor i Oslo, da hadde jo anbefaling av klubb vært så mye greiere =)

Da får jeg bare utnytte høsthelger fremover og spinningsykkel utover høsten, så er jeg klar for neste års ritt :)

Skrevet

Eg køyrer ritt, og eg er jente. Diverre er vi ikkje så mange jenter som køyrer ritt, i alle fall ikkje fellesstart. Kva type ritt har du lyst til å køyre? Det er ganske mange jenter som køyrer puljeritt, men i fellesstartritt er det glissent... Er det forresten landeveg du er interessert i, eller snakkar du om terreng?

I Oslo er det som Lance skriv IF Frøy og SK Rye på austsida av byen, BOC på vestsida. Er du student kan OSI Sykkel vere eit bra alternativ. Frikransen er ein stor klubb i Oslo også, men dei er vel meir turryttarar? Lance, correct me if I'm wrong. IK Hero, Torshov SK og Sagene, Frogner og Ullevål er også klubbar i Oslo, men dei er mindre.

Skrevet

Jeg har veldig lyst til å sykle ritt. Men det blir først til neste år, dette er min første sommer både på sykkel og med trening, så formen må bli bedre først.

Jeg er mest glad i terrengsykling.

Klubber vet jeg ingenting om. Jeg bor i Hedmark.

Gjest Gjest_Karen_*
Skrevet

Har også lyst til å sykle ritt - men i tvil om hva slags sykkel som kreves for slikt? Hva koster en ok sykkel for ritt?

Skrevet (endret)
Har også lyst til å sykle ritt - men i tvil om hva slags sykkel som kreves for slikt? Hva koster en ok sykkel for ritt?

OK, noen MTB-anbefalinger:

15k tenker jeg du må spytte i. Den må veie under 11, helst under 10 kg. Kjøp en hardtail, og en standard 26 tommers, ettersom du må spytte i så altfor mange kroner for å få en lett sykkel med 29 tommers og fulldempa.

Dersom du ikke er merkefrelst, og må ha et bestemt merke på ramma, har bådde sykkeldelisk og sportslageret i Oslo gode tilbud på konkurransesyklene de får produsert i taiwan et sted. (Gekko og Everest) Disse rammene lages ofte på samme fabrikker som de dyrere merkenes sykler. Rammevekta på aluminiumsrammene er da sånn ca rundt 1600 gram. De beste karbonrammene har en vekt på under 1kg. Om du kan leve med 600gram ekstra på sykkelen, og ikke vil spytte i mellom 30 og 40 tusen, så er disse syklene noe av det beste du kan få kjøpt.

En annen mulighet er å kjøpe brukt, men da må du regne med å kjøpe nytt kjede og kassett, og kanskje drev foran på kranken. I tillegg trenger du da en service på dempegaffelen.

Ellers kan det være verdt å merke seg at det er totalt uinteressant hvilke gir som sitter på sykkelen. Det er ramme, dempegaffel og hjul (og skiver) som er interessant, og når du kommer litt oppover i prisklassen, også hva sykkelen er spec'a med ellers. En sykkel blir ikke bra, om du slenger på et bakgir hvor det står XT istedenfor Deore, eller Sram X.0 istedenfor 5.5.

www.mtbr.com har reviews av masse sykler fra de kjente produsentene, og også av deler, slik at du kan sjekke opp.

Jeg ville ikke kjøpt en sykkel til under 10 lapper, ettersom det da som regel er for mye tungt skrot på syklene. Mellom 10-18 lapper er prissegmentet hvor du kan gjøre skikkelig røverkjøp om du lusker rundt fra sykkelbutikk til sykkelbutikk.

Jeg personlig ville sjekka ut de hvite Gekkoene til delisk/anton. De tok inn ganske mange av disse, og det betyr nok at du kan prute litt på prisen, selv om de allerede er satt ned, om du godsnakker litt.

For landevei:

Det samme gjelder for landevei som for mtb, bortsett fra at det er mindre fokus på gaffel, som ofte kommer fra produsenten selv, og veldig mye fokus på hjul. En landeveissykkel bør veie ned mot 6 kg, ettersom det er vektgrensa til det internasjonale sykkelforbundet. I tillegg bør en ha stive og aerodynamiske hjul. Lightweight obermayer tenker jeg er minimumskravet for en nybegynner (bare tuller.. :biggrin:) Men fra spøk til halvor, hjulsettet må nok ligge på under 1600g for å være konkurransedyktig, og sykkelen minst under 7. Ellers er det utstyrshierarkiet fra topp: sram red = campa record = dura-ace > campa chorus > ultegra = sram rival > shimano 105. Tiagra drit kan du glemme, du drasser ikke på et anker om du skal sykle ritt. Du kan også finne svinebra tilbud på landeveissykler, men sats på noe over 10k.

Sykkel er kjempegøy, da jeg rett og slett er for bred over baken til å bli god til å løpe. Det er også fine stier i oslo-området, selv om barnevognsmafiaen og nikkersadelen står på for å gruse igjen det som er.

Det gis også veldig gode tips på terrengsykkel.no

Endret av Relativista
Skrevet

Østmarkas venner har en jentegruppe for sykkel. Kjenner instruktøren og tror det virker bra :-)

Gjest strykebrett
Skrevet
OK, noen MTB-anbefalinger:

Dumt spørsmål sikkert, men hva er mtb?

Jeg tenker på missil torpedo båt, slik som de har i marinen, men det er jo selvsagt ikke det som menes her :)

Skrevet
En landeveissykkel bør veie ned mot 6 kg, ettersom det er vektgrensa til det internasjonale sykkelforbundet. Men fra spøk til halvor, hjulsettet må nok ligge på under 1600g for å være konkurransedyktig, og sykkelen minst under 7.

Tja, i Noreg er minimumskravet til vekt på ein sykkel 6,8kg, så å seie at sykkelen MÅ vere under 7kg, det synest eg blir å ta litt vel hardt i...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...