Gjest Z.A Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 En venn skal på aktiv sykemelding senere i høst. Litt usikkert, ettersom jeg forstår. Han er litt engstelig forstår jeg, siden han kan gjøre veldig lite i forhold til hva jobben kreves av en person. (ulykke) Hva forventes av en som er på aktiv sykemelding? Hvordan reagerer kolegaer på de som er på aktiv sykemld? Det er jo ikke enkelt å forstå at en person som klarte alt for 1 år siden, er veldig redusert nå,og makter lite. Han er redd han vil være til bry og heftelser. Vil slike personer påføre andre i bedriften merarbeide? I så tilfelle,så er det betenkelig. jenner ingen som har vert på slik ordning. Har man sykepenger i denne perioden, eller får man lønn?
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Jeg har vært på aktiv sykemelding. Da avtalte jeg med bedriften hvilke dager og hvor mange timer jeg skulle prøve meg på. Fikk ingen av mine gamle arbeidsoppgaver, men ble den første måneden satt til rutinearbeide som var møkk kjedelig. Var det dager jeg ikke orket så ringte jeg bare inn og ga beskjed. Fikk sykepenger som vanlig.
-Ea- Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 Når man er aktiv sykemeldt skal man utføre arbeid tilpasset deg og ikke nødvendigvis dine faste oppgaver. Man avtaler med arb.giver arb. tid og oppgaver. Jeg er selv asm og gjør bare oppgaver som passer formen min. Ingen på jobben som stusser over det siden det er en som er satt inn i min faste stilling til å utføre "min" oppgaver. Det viktigst er at man ikke skal miste kontakten med arb plassen, noe som ofte kan oppleves ved vanlig sm. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #4 Skrevet 10. september 2009 Når man er aktiv sykemeldt skal man utføre arbeid tilpasset deg og ikke nødvendigvis dine faste oppgaver. Man avtaler med arb.giver arb. tid og oppgaver. Jeg er selv asm og gjør bare oppgaver som passer formen min. Ingen på jobben som stusser over det siden det er en som er satt inn i min faste stilling til å utføre "min" oppgaver. Det viktigst er at man ikke skal miste kontakten med arb plassen, noe som ofte kan oppleves ved vanlig sm. Lykke til! Er det slik det fungerer? At det er satt inn en person i din faste jobb? Da forstår jeg,men hvem betaler den som har jobben din? nav eller arb.giver? Går det med as på alle arb.plasser? Eks. 4 mann jobber på et potetlager. Det er å passe bånd,fylle poser,sette på plass. Mye tunge løft uansett. En er sykemeldt,og har en hånd i funksjon,så den vanlige jobben kan ikke utføres. Også pga sikkerheten,da det er mye maskineri der. Eneste jobben man har til en som er på as er å kjøre en rengjøringsmaskin i produksjonshall. Noe som normalt gjøres etter arb.tid,og er gjot på en time. Hva er poengetmd as da? Det er også en del støy i dette lokalet,så de har hørselvern, så å samtale istedenfor jobbing er heller ikke noe. Hva kan man gjøre da?
Cata Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Når man er aktiv sykemeldt skal man utføre arbeid tilpasset deg og ikke nødvendigvis dine faste oppgaver. Man avtaler med arb.giver arb. tid og oppgaver. Faktisk skal man slett ikke utføre sine vanlige oppgaver. Kan man det så skal det i stedet brukes gradert sykemelding. De som er inne på aktiv sykemelding går "utenpå" den ordinære bemanningen så jeg har i allfall aldri opplevd at de er blitt uglesett på noen måte. Tvert om, de bidrar til at man får gjort oppgaver som man kanskje ellers ville prioritert vekk til stadighet. Som Ea sier: det viktigste er at de beholder kontakten med arbeidsplassen og ikke forsvinner ut av miljøet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå