Gå til innhold

mye støv på rommet, skjønner ikke hvorfor?

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

hei

jeg har merket at det er utrolig mye støv på student hybelen min. Den er ikke så stor, ca 10m2, men jeg vasker jo ca 1 gang i uka Kan ikke fatte hvor all den støven kommer fra. Hvis sola skinner inn i rommet, så er det usedvanlige mye partikler i lufa, helt tett i tett!? Kan vell ikke være normalt dette?

Jeg tror kanskje jeg er litt allergisk mot støv, siden jeg slitter med litt kløe i lufveine og tørrhoste. Så dette er et problem som jeg ønsker å "løse"

Det er ikke teppegulv på rommet, og det er heller ikke noe annet som jeg kan tenke meg som produsere all den støven, utenom meg selv selvfølgelig=) Det merkelig er at når jeg er hjemme om sommeren, så er jeg plaget av tørrhoste betydelig mindre og jeg kan aldri husket å sett så mange støvpartikler hjemme når sola har skinnet inn i rommet!?

Noen som vet hva som kan være årsaken til all det støvet? Kan det rett og slett være at jeg selv produserer mere støv(døde hudceller) når jeg er på hybelen min? Jeg trener en god del mere når jeg er her oppe i trondheim, så kanskje det er årsaken? Kanskje man produserer mere døde hudceller når man trener...bare spekulerer her nå?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
hei

jeg har merket at det er utrolig mye støv på student hybelen min. Den er ikke så stor, ca 10m2, men jeg vasker jo ca 1 gang i uka Kan ikke fatte hvor all den støven kommer fra. Hvis sola skinner inn i rommet, så er det usedvanlige mye partikler i lufa, helt tett i tett!? Kan vell ikke være normalt dette?

Jeg tror kanskje jeg er litt allergisk mot støv, siden jeg slitter med litt kløe i lufveine og tørrhoste. Så dette er et problem som jeg ønsker å "løse"

Det er ikke teppegulv på rommet, og det er heller ikke noe annet som jeg kan tenke meg som produsere all den støven, utenom meg selv selvfølgelig=) Det merkelig er at når jeg er hjemme om sommeren, så er jeg plaget av tørrhoste betydelig mindre og jeg kan aldri husket å sett så mange støvpartikler hjemme når sola har skinnet inn i rommet!?

Noen som vet hva som kan være årsaken til all det støvet? Kan det rett og slett være at jeg selv produserer mere støv(døde hudceller) når jeg er på hybelen min? Jeg trener en god del mere når jeg er her oppe i trondheim, så kanskje det er årsaken? Kanskje man produserer mere døde hudceller når man trener...bare spekulerer her nå?

Det siste du spør om, vet jeg ingenting om.

Du skriver at du vasker ca. en gang i uken. Det skal holde, men bruker du støvsuger på møbler og gardiner for eksempel? Støv blir dannet hele tiden, kommer inn utenfra gjennom mikroskopiske sprekker rundt vinduer etc.

Gjest Sandbekken
Skrevet

Støv kommer også fra klær og slikt, jeg har endel klær ute av kleskapet i et kurvstativ, etter jeg begynte med det har støvet forverret seg :/

Skrevet

Tørker du tøy der? Er det mye tekstiler som gardiner, sengetepper, puter, sengetøy, osv? Er støvsuger/støvsugerpose gammel og blåser støvet ut igjen i rommet i andre enden av støvsugeren? Er du mye i rommet, lages og virvles det opp mer støv enn hjemmesoverommet hvor man bare er når man sover.

Skrevet

Støvet kommer nok også fra deg selv. Du mister hudceller og hår hver eneste dag.

Skrevet

Det blir ikke mer støv pga. sola, det bare vises bedre. Døde hudceller, hår, klær, papir, ALT lager støv. Det meste støvet kommer faktisk fra deg selv, men du produserer mest sannsynlig ikke mer død hud.

Hvis du bruker pc på rommet, lager den også masse støv. Andre elektriske artikler tiltrekker seg også støv. Ta laderen ut av kontakten når du ikke lader, f.eks.

Luft dyna godt når du vasker. Re opp på nytt før du vasker, slik at du får tatt unna støvet. Ikke re opp med en gang du står opp, men la dyna få ligge åpen, slik unngår du en del midd. (Lærte utrolig mye på mikrofiberseminar i vår!). Det kommer også an på hva du vasker med. Støvsuger skaper en del mikrostøv, derfor tørrmopper jeg først og våtmopper etterpå istedet.

Kommer an på hvor du bor i Trondheim, men på min forrige hybel i Trondheim var det desidert mer støv fordi den lå nærme en fabrikk og en hovedvei. Dette påvirker.

Er dette din første hybel? Det kan hende at du faktisk bare ikke er vant til å se støvet så godt fordi du er vant til større arealer. Mindre plass betyr mer synlig støv.

Skrevet

Hei!

I små leiligheter blir støvet naturligvis mer konsentrert enn det blir i større.

Men MER støv blir det ikke, det bare virker sånn.

Du støver, klær støver, sengetøy støver masse -alt har du inne i ett lite rom.

Kjedelig, men du må nok bare holde ut til du kommer deg inn i noe større.

Klem meg

Skrevet

Hadde det slik da jeg bodde i en kjeller for noen år siden. Fikk også verre hoste enn tidligere, også er jeg sikker på at det var fuktskader/sopp der som gjorde meg dårlig oftere. Var ikke noe morsomt.

Men ting som jeg har tenkt i ettertid som sikkert forverret problemene, er kanskje at jeg hengte opp nyvasket klær i stua. Da blir lufta tett og fuktig.

Når man bor slik må man lufte ut ofte! Sjekk nøye om det er fuktskader i taket eller andre steder, hvis du får mye hodepine og blir slapp. Få vaktmesteren til å ta en grundig soppsjekk, eller kjøp sterke middel mot det.

Om man bor lite samler det seg ofte støv så det er lite man kan gjøre med det. Men noe kan man faktisk gjøre for å få noe av det bort. Spesielt i kjeller/gamle bygg. Sjekk om det kommer noe luft inn til deg fra sprekker, vegg, dørkarmer osv. Prøv å tette det med noe. (malingsteip f.eks)

Og støvsuging er mer effektivt mot støv enn vasking. Tørk støv fra tv, ledninger med tørrklut eller fiberklut.

Men det aller beste er å ikke tørke klær så ofte i samme rom som du sover og oppholder deg i, og lufte ut ofte.

Skrevet

I rom hvor man sover og rom med mye tre/papir (bøker o.l.) blir det fort mye støv. For å hjelpe plagene dine kan du skaffe deg en luftfukter eller bare ha en beholder med vann stående for å gi fukt. Evt. kan du prøve å sette inn en grønn plante som renser lufta.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...