Gjest gjest1 Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Jeg begynner snart i ny jobb, og fikk derfor utbetalt feriepengene for 2010 på denne lønningen. Men dt var trukket skatt av dem. Er dette noe jeg vil få igjen senere eller hva? man skal jo ikke skatte av feriepengene vel? Skjønte ikke helt dette, jeg....
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Jeg begynner snart i ny jobb, og fikk derfor utbetalt feriepengene for 2010 på denne lønningen. Men dt var trukket skatt av dem. Er dette noe jeg vil få igjen senere eller hva? man skal jo ikke skatte av feriepengene vel? Skjønte ikke helt dette, jeg.... Det blir alltid trukket skatt av feriepenger. Dersom du får de utbetalt samme år de er inntjent - trekkes det direkte (slik som for deg nå). Får du de utbetalt året etter - trekkes det skatt på resten av inntekten for å jevne det ut. Selv ba jeg om å få utbetalt feriepengene i januar neste år når jeg byttet jobb. Da fikk jeg ikke skattetrekket direkte - men det jevnet seg utover resten av månedene.. Skattefritt er det uansett ikke :-)
Glitnir Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 Det blir alltid trukket skatt av feriepenger når de utbetales i opptjeningsåret. Dersom de utbetales året etter, trekkes det ikke skatt. Men uavhengig av om det trekkes skatt eller ikke så betaler du skatt av dem. Det vil si at om du samlet har betalt for mye eller for lite (som følge av trekk/ikke trekk på feriepenger eller av andre grunner), så får du det uansett tilbake/evt må betale ekstra, på skatteoppgjøret. Grunnen til at det trekkes når det utbetales i opptjeningsåret er at dette er en utbetaling som egentlig ikke var beregnet på ditt skattekort for i år, slik at trekket på din resterende lønn ville blitt for lavt til å dekke opp skatten på feriepengene om du ikke hadde blitt trukket på dem også.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 10. september 2009 #4 Skrevet 10. september 2009 Når du får de utbetalt i løpet av året de tjenes, så skal du uansett skatte av dem. Fikk utbetalt mine i dag jeg og, pga skifte av jobb, og jeg og har skattet.
Gjest gjest1 Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Hei, Takker for raske svar! Vil dette si at jeg kan sette ned inntekten på skattekortet for 2010 med 35000.- (det jeg fikk i feriepenger før skattetrekket - for perioden januar-september 2009). Blir dette riktig? For å jevne ut rett og slett! Dette selvsagt som et alternativ til å få igjen på skatten. Eller tenker jeg helt feil nå?
Renesmee Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 Du betaler jo ikke mer i skatt uansett, det du betaler for mye får du igjen neste år Jeg ville ikke endret skattetrekket mitt, men latt det stå slik som det gjør rett og slett. Jeg fikk mine feriepenger utbetalt året etter jeg sluttet , og på grunn av dette fikk jeg baksmell året etter det igjen. Da jeg begynte som lærling fikk jeg også feriepengene fra jobben året før utbetalt etter nyttår, og endte med å tjene 10.000 for mye det året som jeg måtte betale tilbake til lånekassen. Neste gang jeg skal skifte jobb vil jeg ha feriepengene utbetalt samme år , og skatte av de (skatte gjør du jo uansett) Så kan jeg sette pengene på sparekonto så jeg har de til neste ferie
Gjest Fugl Fønix Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Siden feriepengene ikke akkurat er regnet som en inntekt, så ville jeg ikke tatt sjansen på det. Veldig surt dersom du ender opp med baksmell pga noe sånt.
Glitnir Skrevet 10. september 2009 #8 Skrevet 10. september 2009 Du betaler jo ikke mer i skatt uansett, det du betaler for mye får du igjen neste år Jeg ville ikke endret skattetrekket mitt, men latt det stå slik som det gjør rett og slett. Jeg fikk mine feriepenger utbetalt året etter jeg sluttet , og på grunn av dette fikk jeg baksmell året etter det igjen. Da jeg begynte som lærling fikk jeg også feriepengene fra jobben året før utbetalt etter nyttår, og endte med å tjene 10.000 for mye det året som jeg måtte betale tilbake til lånekassen. Neste gang jeg skal skifte jobb vil jeg ha feriepengene utbetalt samme år , og skatte av de (skatte gjør du jo uansett) Så kan jeg sette pengene på sparekonto så jeg har de til neste ferie Såfremt lønnen din (og skattetrykket) er konstant, så går det opp i opp å vente til neste år. Men du får jo rentene da, så for de som klarer å spare pengene er det jo ikke noe problem. Dersom man regner med å tjene mye mer neste år enn i år, kan det lønne seg å få feriepengene utbetalt når man slutter (for eksempel om man ellers ville komme over toppskattnivå). Siden feriepengene ikke akkurat er regnet som en inntekt, så ville jeg ikke tatt sjansen på det. Veldig surt dersom du ender opp med baksmell pga noe sånt. ? Det er klart feriepengene er inntekt (lønn). De beskattes likt med annen lønnsinntekt.
Gjest Fugl Fønix Skrevet 11. september 2009 #9 Skrevet 11. september 2009 ? Det er klart feriepengene er inntekt (lønn). De beskattes likt med annen lønnsinntekt. Jeg trodde ble holdt utenfor, jeg... Men nå er ikke jeg den beste på dette her heller da så jeg regner med at du har rett
Renesmee Skrevet 11. september 2009 #10 Skrevet 11. september 2009 Neida, feriepengene holdes ikke utenfor inntekten
aline Skrevet 11. september 2009 #11 Skrevet 11. september 2009 Hei, Takker for raske svar! Vil dette si at jeg kan sette ned inntekten på skattekortet for 2010 med 35000.- (det jeg fikk i feriepenger før skattetrekket - for perioden januar-september 2009). Blir dette riktig? For å jevne ut rett og slett! Dette selvsagt som et alternativ til å få igjen på skatten. Eller tenker jeg helt feil nå? Du skatter på feriepenger uansett, eneste forskjellen for deg nå, er at du ble trukket all skatten samtidig, fremfor at skatten på feriepengene ellers ville blitt trukket jevnt litt på hver måned. Av feriepengene skal det altså uansett trekkes en sum i skatt, siden du fikk pengene nå i opptjeningsåret, blir hele denne summen trukket på en gang, derfor merker du den. Samme summen ville blitt trukket fra din lønn uansett, forskjellen er bare at dersom den blir trukket jevnt igjennom hele året, slik den gjør om du får den utbetalt året etter opptjening, så MERKER du det ikke på samme måte. Så det at du har blitt trukket i skatt, er ikke penger du vil få tilbake, så fremt de ikke har trukket deg for mye i skatt i forhold til hva de skal.
Gjest ts Skrevet 12. september 2009 #12 Skrevet 12. september 2009 Det blir vel riktig om jeg setter ned inntekten med 39000.- (som tilsvarer det jeg fikk i feriepenger for jan-september-09) i 2010? Så kan jeg heller spare opp det jeg da kan skatte mindre i 2010 til sommeren-10. Blir ikke dette riktig da? For slik det et nå, får jeg jo 10000.- mindre i juni 2010 på grunn av ett stort skattetrekk. Eller?
Renesmee Skrevet 12. september 2009 #13 Skrevet 12. september 2009 ett stort skattetrekk i Juni? Hæ? Du har fått "ett stort skattetrekk" nå, siden du fikk feriepenger opptjent i år utbetalt samme år som de ble opptjent. Neste Juni får du mindre feriepenger fordi du ikke har rukket å tjene opp fullt feriepengegrunnlag i den nye jobben din (dvs at de feriepengene du tjener opp ikke er nok til å dekke 5 uker ferie med lønn) Da er det fint å ha spart noe av de feriepengene du fikk utbetalt nå til Juni neste år, så du tilsammen har råd til å ta ferie med lønn.
Gjest ts Skrevet 12. september 2009 #14 Skrevet 12. september 2009 ett stort skattetrekk i Juni? Hæ? Du har fått "ett stort skattetrekk" nå, siden du fikk feriepenger opptjent i år utbetalt samme år som de ble opptjent. Neste Juni får du mindre feriepenger fordi du ikke har rukket å tjene opp fullt feriepengegrunnlag i den nye jobben din (dvs at de feriepengene du tjener opp ikke er nok til å dekke 5 uker ferie med lønn) Da er det fint å ha spart noe av de feriepengene du fikk utbetalt nå til Juni neste år, så du tilsammen har råd til å ta ferie med lønn. Jeg skriver ikke "ett stort skattetrekk i juni", men at jeg på grunn av skattetrekket på feriepengene nå i september, vil jeg få om lag 10 000.- mindre i feriepenger til neste sommer. For å være dette litt i forkant, tenkte jeg at jeg kunne sette ned skatten i 2010, fordi jeg faktisk vil få 39000.- mindre i inntekt enn forventet, siden jeg har fått disse 39.000.- nå i 2009 i stedet. Tanken min er derfor; Jeg setter ned inntekten min i 2010, og får dermed ett lavere skattetrekk. Noe som muliggjør at jeg kan legge unna en 1000-lapp i måneden fram til neste sommer, slik at jeg dermed kan ta ut full ferie som planlagt. See? Spørsmålet mitt er om jeg tenker helt "feil", eller om dette faktisk er mulig....
Renesmee Skrevet 12. september 2009 #15 Skrevet 12. september 2009 Du har jo de feriepengene du har tatt ut nå som du kan bruke til å ta ferie med neste år, i tillegg til de pengene du får fra din nye arbeidsgiver. Jeg ville ikke tatt sjangsen på å sette ned skattetrekket mitt på den måten der, utrolig surt å plutselig bli skyldig, noe du ikke vil få vite før om 1,5 år , lenge etter at pengene du har lagt av på grunn av lavere skattetrekk er brukt opp
Gjest ts Skrevet 12. september 2009 #16 Skrevet 12. september 2009 Det er vel ikke noen risiko å sette ned inntekten på skattekortet for 2010, så sant dette er den korrekte inntekten og selvsagt at alle de andre opplysningene stemmer (som rentefradrag osv.)? Har sjekket på skatteberegningskalkulatoren på skatteetaten.no, og det viser seg at jeg ved å sette ned inntekten med 39000.- i 2010, vil betale 17000.- mindre i skatt i løpet av ett år. Dette er jo penger som kan brukes som feriepenger i 2010.....
Renesmee Skrevet 12. september 2009 #17 Skrevet 12. september 2009 Hvis du regner med at lønnen din holder seg stabil så kan du alltids prøve. Om det blir feil vil du ikke vite før om 1,5 år. Jeg bruker å gå opp i lønn hvert år, så den utregninga ville ikke fungert på meg. Etter å ha hatt baksmell 2 år på rad betaler jeg nå heller mer i skatt enn det tabellen tilsier at jeg skal betale, og så får jeg pengene tilbake heller hvis jeg har betalt for mye. DET kan jeg bruke som "feriepenger" neste år
Gjest ts Skrevet 12. september 2009 #18 Skrevet 12. september 2009 Hvis du regner med at lønnen din holder seg stabil så kan du alltids prøve. Om det blir feil vil du ikke vite før om 1,5 år. Jeg bruker å gå opp i lønn hvert år, så den utregninga ville ikke fungert på meg. Etter å ha hatt baksmell 2 år på rad betaler jeg nå heller mer i skatt enn det tabellen tilsier at jeg skal betale, og så får jeg pengene tilbake heller hvis jeg har betalt for mye. DET kan jeg bruke som "feriepenger" neste år Selvsagt forutsetter denne "planen" min at jeg til en hver tid passer på å oppgi riktig inntekt til beregning av skattekortet!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå