Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

GRATULERE TIL ALLE SOM ER FØDT MELLOM 1940-1986 Denne ble lagt ut av en nettvenn .Jeg syntes at jeg måtte bringe den vidre :-)))

For det første overlevde vi å bli født av mødre som røkte og/ eller drakk mens de var gravid med oss og levde i hus fulle av asbestmateriale. De brukte aspirin, spiste muggost, rå egg-produkter, mengder av bacon og fet mat for ikke å snakke om mat tilsatt alskens farge og tilsetningsstoffer, tunfisk rett ut av boksen og ble ikke testet for diabetes eller alvorlige kreftsykdommer.

Etter det marerittet ble barnesengene og trillevognene dekket med alskens blyholdige stoffer i pastellfarger Det fantes ingen barnesikringer på medisinboksene eller på farlige vaskemidler, ingen barnelås på skap og skuffer. Når vi syklet på syklene våre hadde vi ingen hjelm eller sykkelsko på. For ikke å snakke om den risikoen vi tok ved all haikingen med fremmede.

Som barn, satt vi i biler uten sikkerhetsbelter eller airbag. Vi drakk vann fra hageslangen og IKKE fra flasker kjøpt på butikken. Take away food var begrenset til pølse & chips, eller pølse og brød. Ingen Pizza Hut, McDonalds, Tacos, Baguetter eller Kebab.

Enda butikkene stengte klokka 5 på ettermiddagen og var stengt i helgene.. På en eller annen måte var det ingen som sultet ihjel på grunn av det.

Vi delte ofte en flaske brus med våre venner og alle sammen drakk fra samme flaska uten at noen egentlig ble dødssyk av det. Vi kunne finne på å samle inn tomflasker å veksle dem inn på butikken på hjørnet for å få nok penger til å kjøpe karameller og tyggegummi eller kinaputter som vi smalt av inn i yttergangene til folk etter å ha ringt på døra.

Vi spiste smørkaker, loff med ekte smør på, U-pasteurisert helmelk, brus med sukker i og vi var ikke overvektige fordi

VI VAR ALLTID UT OG LEKTE !! Vi kunne gå ut om morgenen og ikke komme hjem igjen før etter at gatelysene ble tent om kvelden Ingen kunne få tak i oss i løpet av hele dagen. Og vi var OK. Vi kunne bruke timer på å bygge en Olabil av gamle planker og vognhjul og sette utfor en kjempebakke bare for å oppdage at vi hadde glemt å lage bremser . Vi bygde trehytter og demninger, lekte ved elvebredden / sjøkanten med selvlagde korkbåter eller lekebiler i sanden

Vi hadde ikke Playstasion, Nintendo Wii, X-Box. Ingen dataspill i det hele tatt, ingen TV med 999 kanaler å velge i, ingen video eller DVD filmer. Ingen mobiltelefon, ingen bærbar datamaskin, ikke internett, blogg eller Chat-room på nettet.. VI HADDE VENNER og vi gikk ut og traff dem !!!

Vi falt ned fra trær, Skar oss på tollkniver, Brakk bein og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøkning etter slike skader

Bare jentene hadde hull i ørene

Vi spiste mark og leirekaker laget av søle, og marken levde ikke i oss i evig tid

Til jul og påske malte og lagde vi pynten selv. Vi fikk luftgevær og lagde sprettert i 10 års alderen, vi syklet eller gikk til våre venners hus og banket eller ringte på døra, eller bare ropte på dem.

Mor trengte ikke å gå på jobb for at endene skulle møtes. Fotball eller slåball-lagene hadde lag-utvelgelse og ikke alle fikk være med på laget. De som ikke fikk være med måtte lære seg å takle det selv. Tenk deg det!!! Å komme seg på laget krevde dyktighet eller ry Lærerne brukte å gi oss en lusing og bøllene på skolen regjerte i friminuttene på skolen.

Tanken på at foreldrene skulle hente oss hvis politiet hadde tatt oss i å gjøre noe ulovlig var utenkelig. De sto faktisk på politiets side

Våre foreldre fant ikke på idiotiske navn på barna sine som vi hører i dag. Vi hadde Frihet, Feiling, Suksess og Ansvar og vi lærte Å TAKLE DET Og DU er en av dem.

GRATULERER!

Kanskje du vil dele denne med andre som har vært så heldig og vokse opp som barn før advokater og regjering regulerer livene våre for vårt eget beste for godt. Nå du først er i gang send det til dine barn slik at de får vite hvor tøff og modig deres foreldre var. PS: De store bokstavene er fordi øynene dine er ikke så bra som de engang var .

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vi delte ofte en flaske brus med våre venner og alle sammen drakk fra samme flaska uten at noen egentlig ble dødssyk av det. Vi kunne finne på å samle inn tomflasker å veksle dem inn på butikken på hjørnet for å få nok penger til å kjøpe karameller og tyggegummi eller kinaputter som vi smalt av inn i yttergangene til folk etter å ha ringt på døra.

Vi falt ned fra trær, Skar oss på tollkniver, Brakk bein og tenner og det var ingen anmeldelser eller saksøkning etter slike skader

For det første så har jeg og venninene mine ALLTID delt brusflasker og andre drikkeflasker. Vi er venner, vi kan drikke fra hvarandres flasker. Det har ikke forandret seg ;) Foresten så er vi født i 1994.

Og vi har ALLTID samle tomflasker for å få råd til kjærlighet på pinne. Eller andre ting. Ikke forandret seg det heller ;)

Jeg hu ene vennina mi går i skogen og klatrer i trær, vi faller og slår oss mange ganger også, men bryr vi oss? nei. Mange ganger er vi ute hele dagen i skogen. Vi finner på masse gøy UTE! Forresten så rule vi oss i gresset også :D

Skrevet

Alltid fornøyelig å lese, selv om det er en smuuule satt på spissen! Men det er jo det som er morro da.

Hilsen '76-modell. Med en datter som bare er fem år yngre en overnevnte Caylee. Det fikk meg til å føle meg mye mer gammel, hehe!

Skrevet

:ler:

Ja den der er morsom - og jeg er født i 71 og har en datter som er to år eldre enn Caylee!!!

Gjest Melchizedek
Skrevet

Vel vi hadde TV spill men vi spilte det ikke så mye som dagens unger.

Gjest Gjest_laila_*
Skrevet

For et bra innlegg! :jepp: Satt litt på spissen, ja. Men det er mye som har forandret seg siden jeg var barn, det er sikkert og visst. Jeg ble født på 70-tallet, og har dermed opplevd å få være et barn som kunne utfolde meg uten at det ble sett på som farlig. Underlig nok, siden min mor egentlig var og er av det engstelige slaget. Men likevel fikk jeg klatre i trær-og falle ned, spikke med skarpe kniver, sykle uten hjelm, pluss alle de andre tingene som ts nevner. Og det UTEN at barnevernet ble koblet inn. Vi var ute hele dagen, og kom bare inn til middag. Etter middag var det ut igjen, og var ute til sola gikk ned, eller til barne-tv begynte.

Ja, barne tv er har også forandret seg i takt med tiden. Nå er barne tv sprekkfull av politisk korrekte innslag, og det er minst en innvandrer med i hvert program.

Min mor var hjemmeværende, og var alltid der når jeg kom fra skolen. Hun var riktignok ofte travelt opptatt med safting og sylting, matlaging og husarbeid- men hun VAR der i allefall. Når far kom fra jobb kl 16, gikk jeg alltid for å møte ham nede i veien, slik at jeg kunne få sitte på i bilen tilbake. Det var stas, kan jeg huske. Gode minner...sukk!

Min barndomstid hadde nok sine minussider, og alt var nok ikke rosenrødt hele tiden. Men foreldrene mine VAR der, de stresset ikke slik som foreldre gjør i dag. Nå for tiden, har folk det alltid travelt, til tross for at vi aldri har hatt så mange hjelpemidler som nå. Ting og tang som skal gjøre at vi sparer tid, og gjør det enklere for oss. Likevel stresser folk. Sannheten er vel at folk aldri har hatt mer tid enn nå. Jeg tror folk lager seg mye unødvendig stress for å kunne få råd til å skaffe seg matrielle ting som "alle andre" har. Men det er jo ikke hele grunnen, for samfunnet har lagt det opp slik, og vi blir alle på sett og vis tvunget til å henge med på denne karusellen.

Da jeg var barn, gjorde vi hyss. Men det var stort sett uskyldige ting, som f.eks å ringe på døra til naboen og stikke av. Noen ganger dro vi det litt lengre, men ble det oppdaget, måtte vi stå skolerett og be "ofrene" om unskyldning. Nå har jeg inntrykk av at barn er enten eller. Enten er det slik at de helt mangler fantasi til å finne på ting- eller så er det slik at de begår alvorlige overtramp f.eks ved å nesten slå hverandre ihjel, prøve dop eller plage dyr. Eller så sitter de på pc'n og chatter med en eller annen gammel gris.

Mange mennesker i dag er en gjeng med bortskjemte sutrekopper som har hatt det for enkelt. Selvdyrking har blitt et must, mens måtehold og felleskap er en saga blott. Selvsagt er ikke alle slik, det finnes fortsatt fantastiske mennesker rundt oss. Men egoismen går likevel som en rød tråd gjennom samfunnet.

Skrevet

Vi overlevde, ja. Men ikke alle gjorde det.

Har du sett statistikken for barneulykker fra 50-tallet og til idag? Der kan man snakke om stupende kurve.

Gjest Gjest_laila_*
Skrevet

Har du sett statistikken for barneulykker fra 50-tallet og til idag? Der kan man snakke om stupende kurve.

Ingen overlever, til syvende og sist. :fnise:

Barneulykker kan være så mangt, ikke bare fysiske. Ser man på dagens statistikk over psykiske plager, vil man få en stigende kurve oppover. I dag sliter mange flere barn og unge med psykiske problemer enn før, og DET er bekymringsfullt.

Skrevet

Nåja, min sønn på snart tre har nå knærne fulle av skrubbsår og blåmerker, slik som meg. Han utfolder seg, han også. Han leker masse ute og er en aktiv unge.

Synes det blir litt vel nostalgisk å lengte tilbake til unger som ikke er sikret i bil, asbest og andre morsomheter. Jeg er nå glad verden går fremover på enkelte områder. Ellers tror jeg nå barn alltid vil være barn. Nyskjerrige, søkende og viltre - da som nå!

Skrevet

Jeg skulle også av og til ønske at det var slik det var "da jeg var ung".

Nå har ikke barna lov til å leke i naturen. "Bort med trærne, her skal det opp et offentlig godkjent lekestativ, med offentlig godkjent sand under, i en offentlig godkjent avgrenset ramme". Jeg tror barn som ikke får lov til å slå seg blir skeptiske og tilbakeholdne.

Og vi lagde avtaler med vennene da vi gikk fra skolen om å møtes der og der, og når vi dro hjemmefra fikk vi beskjed om å være hjemme da og da. Vi trengte ikke egen mobiltelefon med kamera, 3g, internett, mp4spiller og 50Gb minnekort.

Joda, jeg vet at den er satt litt på spissen, og at en del forandringer er til det bedre, spesielt med tanke på sikkerhet og helse, men det er sannelig mye jeg savner også. Jeg mener faktisk kostholdet var mye bedre før. Til og med godteriet var mer naturlig før, og vi klarte oss med 1 brus i uka. Vi kunne gå i de klærne vi ville, ikke Miss Kitty eller sosialt selvmord liksom. Og barne-TV... "hvor er alle helter hen?"

Skrevet

Uff ja, jeg er født i 1990 og oppveksten min har vært såååå ille :(

*kutte*

Vann kjøpt i butikken, huff.. :(

Nei men seriøst, hva er poenget med dette???

Det er ikke sånn at man kan bestemme selv når man vil bli født.

Og man kan ikke bare droppe ut av samfunnet selv om man misliker all teknologien osv heller.

Så det eneste dere får ut av dette er å få de som er født senere enn 1986 til å føle seg ille.

Så nei, jeg skjønner ikke poenget med å skrive dette.

Skrevet
Uff ja, jeg er født i 1990 og oppveksten min har vært såååå ille :(

*kutte*

Vann kjøpt i butikken, huff.. :(

Nei men seriøst, hva er poenget med dette???

Det er ikke sånn at man kan bestemme selv når man vil bli født.

Og man kan ikke bare droppe ut av samfunnet selv om man misliker all teknologien osv heller.

Så det eneste dere får ut av dette er å få de som er født senere enn 1986 til å føle seg ille.

Så nei, jeg skjønner ikke poenget med å skrive dette.

Innlegget er humoristisk ment slik jeg har oppfattet det. Ikke blodig alvor...

Skrevet

Fantastisk=) Alt var bedre før ja, hehe... uten EU-godkjent sand under huskene og en ekte skog å leke i! Jeg er født helt på tampen av denne epoken så jeg hadde faktisk dataspill og nintendo...men kjenner likevel igjen mye av innlegget:)

Til j19, dette var mange gode poenger satt på spissen antagelig skrevet av og for de som er født mellom 1940 og 1986.

Skriv gjerne et innlegg om oppveksten fra 1990, så har den sikkert masse gode poenger som vi ikke skjønner... :O)

Gjest Gjest_Ellen_*
Skrevet
Ingen overlever, til syvende og sist. :fnise:

Barneulykker kan være så mangt, ikke bare fysiske. Ser man på dagens statistikk over psykiske plager, vil man få en stigende kurve oppover. I dag sliter mange flere barn og unge med psykiske problemer enn før, og DET er bekymringsfullt.

Det er så sant det du sier her ... økning av psykiske lidelser hos barn og unge er formidabel .. DET er langt mer skremmende. Hva er det som skjer med samfunnet?

Skrevet
Til j19, dette var mange gode poenger satt på spissen antagelig skrevet av og for de som er født mellom 1940 og 1986.

Skriv gjerne et innlegg om oppveksten fra 1990, så har den sikkert masse gode poenger som vi ikke skjønner... :O)

Joda, men det er bare så unødvendig.. Og skrytete, blærete.

Jeg orker ikke å bruke energi på å skrive alt det gode med oppveksten som min generasjon hadde, men vi hadde det ikke noe verre enn dere hvertfall.

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jammen, litt svinn måtte man regne med! Det er jo så morsomt å lage nye!

Skrevet

Jeg orker ikke å bruke energi på å skrive alt det gode med oppveksten som min generasjon hadde, men vi hadde det ikke noe verre enn dere hvertfall.

Slapp av, det er vel ingen som prøver å si at din oppvekst har vært elendig! Men la nå oss gamlinger få mimre i fred. Det vil du også gjøre om 10-20 år. ;)

Gjest Gjest_laila_*
Skrevet
Slapp av, det er vel ingen som prøver å si at din oppvekst har vært elendig! Men la nå oss gamlinger få mimre i fred. Det vil du også gjøre om 10-20 år. ;)

:ler: Rart det der.

Skrevet

Ja, de som IKKE overlevde kan jo ikke si noe. :P

Men hvem var det som ga oss tven, spillene, brusen, den dårlige maten og hugget ned alle de bra klartretrærne? Var den ungene det kanskje, som ordnet dette på egen hånd?

Nei det var de som vokste opp "før i tiden" det.

Barn blir jo ikke late og dumme på egenhånd. Det må et par foreldre til det gitt. Og hvis de foreldrene gjorde en dårlig jobb, da må jo foreldrene deres ha gjort en dårlig jobb? :P

Å klage på generasjonen man har skapt blir som å henge opp et bilde man har malt selv og så klage til alle om hvor stygt det er.

Skrevet

Nei, klart dere ikke hadde det. Dere har jo blitt behandlet som porselensdukker, av mennesker iført silkehansker. Ikke fordi dere har ønsket, men fordi samfunnet er blitt formet slik. Og, man må ha vokst opp før i tiden for å forstå hva jeg mener.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...