Gjest gjest- silje Skrevet 10. september 2009 #1 Skrevet 10. september 2009 Jeg har gitt min nabo beskjed om å ikke gi min hund noe som helst uten min tillatelse. Men idag gitt, så ville hun gi ham sjokolade, så sa jeg nei (prøvde å forklare at hunder kan reagere på sjokolade og at det ikke er bra for dem). Og jeg trodde hun respekterte dette. Men neida! Når jeg ikke ser så gir hun ham to ruter med melkesjokolade! Så ble jeg litt sur og spurte hvor mye han hadde fått, neida det var da bare to "ussle" ruter. Prøvde å si at det kan være at bikkja mi blir syk nå, men jeg vet jo ikke siden han aldrig har vært i nærheten av sjokolade. Hvordan kan hunder reagere på sjokolade? Jeg vet ikke så mye om det, for det har bare vært en selvfølge at hunder ikke skal ha dette. Nå har det da gått over en halvtime, og hunden virker fin. Men kan det skje noe senere? Ellers så tror jeg ikke voffsen får være så mye ute igården uten meg, da jeg ikke vet hva naboen finner på å slenge inn til ham..
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #2 Skrevet 10. september 2009 Sjokolade er giftig for hunder, og kan være farlig selv i små mengder. Dette er helt uakseptabelt av naboen din. Er vedkommende stokk dum? Har du sagt at sjokolade er farlig for hunden, så skal han faen meg ikke gi det til dyret. Jeg ville spurt ham hvordan han ville likt det om du ga ungen hans nøtter etter at han hadde sagt ifra at ungen var hyperallergisk.
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #3 Skrevet 10. september 2009 http://jeger.tbt.no/sjokolade_dreper_hunden_din.htm Hvor gammel er egentlig naboen din? Og hvordan kunne hun gi han sjokolade uten at du viste om det?
Troyamin Skrevet 10. september 2009 #4 Skrevet 10. september 2009 Jeg var nettopp en tur til veterinæren da min bc stjal mørk sjokolade fra bordet. Sambo så det ikke, men fant ho stående over det tomme papiret. Fikk beskjed om å komme rett inn, da en 16 kgs bc og 70 gram mørk sjokolade kunne være livsfarlig! Fikk brekkmiddel, men det kom ingen sjokolade opp. Sambo hadde tatt med feil hund! (Sambo var alene hjemme med bikkjene, så han var ganske hysterisk...) Heldigvis veier bl.hunden min 30 kg, så hun var mest sannsynlig ute av livsfaren, men reaksjonen kunne likevel komme. Fikk beskjed om å følge med på henne utover natten. Hun skalv litt og virket litt dårlig, men ellers gikk det bra. Nå tar vi bort sjokolade og annet godis fra bordet før vi tar en fem minutters tur ut... Håper du får forklart naboen din hvor farlig sjokolade, rosiner, druer osv er for hunden.
Gjest gjest- silje Skrevet 10. september 2009 #5 Skrevet 10. september 2009 Sjokolade er giftig for hunder, og kan være farlig selv i små mengder. Dette er helt uakseptabelt av naboen din. Er vedkommende stokk dum? Har du sagt at sjokolade er farlig for hunden, så skal han faen meg ikke gi det til dyret. Jeg ville spurt ham hvordan han ville likt det om du ga ungen hans nøtter etter at han hadde sagt ifra at ungen var hyperallergisk. Ja jeg lurer litt på om naboen har helt vettet i behold.. Jeg sa at skulle det skje noe med bikkja mi så kom jeg til å sende henne eventuell dyrlege regning.. http://jeger.tbt.no/sjokolade_dreper_hunden_din.htm Hvor gammel er egentlig naboen din? Og hvordan kunne hun gi han sjokolade uten at du viste om det? Bikkja stod i gården og naboen kan fint kaste ned "godbiter" fra terassen sin, da vi bor i rekkehus, når jeg sa nei, så var jeg ute med ham, og gikk inn for å hente vann. Det var når jeg kom ut igjen jeg så han hadde noe som han gumlet på.. Så jeg vurderer om jeg kan ha han ute i det hele tatt alene nå, noe som er dumt da han elsker å ligge å sole seg.. Naboen er over 40år... Jeg var nettopp en tur til veterinæren da min bc stjal mørk sjokolade fra bordet. Sambo så det ikke, men fant ho stående over det tomme papiret. Fikk beskjed om å komme rett inn, da en 16 kgs bc og 70 gram mørk sjokolade kunne være livsfarlig! Fikk brekkmiddel, men det kom ingen sjokolade opp. Sambo hadde tatt med feil hund! (Sambo var alene hjemme med bikkjene, så han var ganske hysterisk...) Heldigvis veier bl.hunden min 30 kg, så hun var mest sannsynlig ute av livsfaren, men reaksjonen kunne likevel komme. Fikk beskjed om å følge med på henne utover natten. Hun skalv litt og virket litt dårlig, men ellers gikk det bra. Nå tar vi bort sjokolade og annet godis fra bordet før vi tar en fem minutters tur ut... Håper du får forklart naboen din hvor farlig sjokolade, rosiner, druer osv er for hunden. Vel prøvde jo å si at jeg har hørt at hunder har blitt veldig syke, og noen har mistet livet pga sjokolade, dette er det jeg har hørt da.. Har ikke hatt så mye info om akkurat dette. Vi har vært på besøk etter dette idag, tok han med meg i tilfelle slik at jeg kunne følge med på ham, men han har ikke reagert noe ennå.. Dette skjedde jo en halvtime før jeg la ut denne tråden, men kan han få noen reksjoner på dette senere i natt? Eller i morgen?
Sheenaca Skrevet 10. september 2009 #6 Skrevet 10. september 2009 Som jeg har forstått det er sjokolade farlig med en gang, men rosiner og slikt er farlig på lang sikt. Altså, når hunden spiser SMÅ mengder sjokolade, følg med den et døgn, og har det gått bra så lenge så blir den sannsynligvis ikke syk, og vil ikke få noen langtidsvirkninger. Med større mengder sjokolade bør man komme seg til veterinær og få brekningsmiddel uansett (mengde avhengig av størrelse på hunden). Jo mørkere sjokoladen er, jo farligere, så to melkesjokoladeruter til en middels til stor hund burde jo gå bra (nå vet jeg ikke hvor stor hunden din er). Spiser hunden derimot rosiner eller lignende er det straka vegen til veterinæren med en gang, for det kan de få varige nyreskader av, og dø av langtidsvirkningene.
Leo Skrevet 10. september 2009 #7 Skrevet 10. september 2009 Det er ikke sjokolade i seg selv som er farlig for hunder, men kakaoen som finnes i sjokolade. Tradisjonell norsk melkesjokolade inneholder lite kakao og skal derfor inntas i relativt store mengder før det utgjør noen umiddelbar fare for selv en liten hunds liv og helse. Mørk sjokolade derimot kan ha høyt kakaoinnhold og være giftig selv i ganske små mengder.
Gjest gjest- silje Skrevet 11. september 2009 #8 Skrevet 11. september 2009 Takk for svar! Ja det har da gått veldig bra med hunden i natt.. Var oppe og så om ham flere ganger, men han er helt fin i formen. Han veier 16kg, og det var vanlig melkesjokolade. Hadde jeg hatt bedre peiling, så hadde jeg nok ringt dyrlegen med en gang igår, for å være sikker. Jeg trodde plommer var farligere enn rosiner? men det har da lite å si, bikkja mi skal ikke innta noe annet enn det jeg gir ham og det er bare for, og hundesnacks kjøpt på dyrebutikken.
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. september 2009 #9 Skrevet 11. september 2009 Det er vel greit å være litt forsiktig med sjokolade når det gjelder hunder, men litt vanlig melkesjokolade er ikke farlig for en hund, hvis den da ikke har noen allergier eller lignende som kan gjøre at den reagerer på det. Her i huset har da hundene helt fra dem var små fått snoket til seg litt sjokolade av og til, og de lever i beste velgående, friske og raske:)
Gjest gul3 Skrevet 11. september 2009 #10 Skrevet 11. september 2009 Hunder kan faktisk bli blinde av mindre doser med sjokolade og i verste fall kan den dø. Man må ALDRI gi hund sjokolade, og TS: gi nabokjerringa ein på tryne (eller hold bikkja unna om du ikkje tør/vil klapse til ho) om ho ikkje gir faen i å gi hunden din ting som kan ta livet av den. Dør bikkja pga det, er det jo hennes feil. Hadde noen gitt bikkjene mine sjokolade, spesielt etter at eg har gitt beskjed om at det er farlig for bikkjene, og hunden hadde blitt syk... Ååååh... Ja, eg vil ikkje si ka eg hadde gjort med den personen som hadde gitt hunden min sjokoladen. Hadde bikkja dødd som følge av forgiftning pga sjokoladen, hadde personen faen kommet veldig veldig veldig nær å ryke samme veien.
Gjest Gjest_Marianne_* Skrevet 11. september 2009 #11 Skrevet 11. september 2009 Det er vel greit å være litt forsiktig med sjokolade når det gjelder hunder, men litt vanlig melkesjokolade er ikke farlig for en hund, hvis den da ikke har noen allergier eller lignende som kan gjøre at den reagerer på det. Her i huset har da hundene helt fra dem var små fått snoket til seg litt sjokolade av og til, og de lever i beste velgående, friske og raske:) Eller så kan man bare LA VÆR å gi dem det, selv om de overlever små doser, av den enkle grunn at det er ting i sjokoladen som er gift for hunder... Etter hva jeg har hørt så funker det stoffet sånn at det hoper seg opp i leveren fordi kroppen til hunden ikke greier å skille det ut. Så for alt du vet kan det hope seg opp mer og mer gjennom årene som til slutt fører til at hunden dør... Forsåvidt greit at hunder spiser alt de kan få tak i, og det pleier å gå bra, men man trenger ikke GI hunden giftige ting, selv om de "overlever", og FREMMEDE (som det egentlig handla om her) skal IVERTFALL ikke gi hunden ting du ikke gir tillatelse om. Til TS: Jeg vet ikke hva du sa til naboen, men det kan jo hende at hvis du hadde sagt klart i fra at det var giftig for hunder så hadde hun ikke gitt det til hunden. Skjønner at du ikke visste det, men sier du det nå, så kan det jo hende hun ikke gjør det igjen. (hvis ikke hun VIL ta livet av hunden da;)For fakta er jo at en del hunder dør av det...
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #12 Skrevet 13. september 2009 Tror jeg hadde tatt en alvorsprat med den naboen, og det kanske raskt, om jeg var TS. Giftig eller ei, dette er et sterkt overtramp. Selv om det i dette tilfellet handlet om sjokolade, som jo er giftig for hunder, så er det aldri greit å gi andres dyr noe uten eiers samtykke. Det kan være mange årsaker til at et dyr ikke skal ha noe. Har vært dyreier i mange år og jeg ser det er ganske så typisk når vi har besøk, at besøkende skal snike til dyret "god-biter" under bordet. Muligens fordi de synes det er så koselig, eller fordi de vil gjøre seg til venn med dyret og vinne tillit raskt. Dette skjer til tross for at jeg til alle som kommer, gir beskjed om å ikke gi dyrene noe. Ikke bare fordi det er mye av det vi spiser de ikke skal gi, men fordi jeg ikke vil de skal vennes til tigging. Det skal sies at dyrene ikke tigger på forhånd, men at de blir lokket bort med godbiter. En katt jeg har, har store problemer med maten. Hun har vært hjemløs og var nesten ihjelsultet når vi fikk henne. Dette resulterer i at hun nå er desperat når det er mat i nærheten og hun er redd for å ikke få noe. Selv om hun alltid har full matskål og vann tilgjengelig og kan ha spist seg mett på forhånd. Vi har brukt masse tid og innsats for å få henne til å kutte ut tiggingen til en viss grad og få henne til å ikke bry seg særlig om at vi har mat på bordet ved måltider/kaffebesøk. Ett besøk av noen som ikke respekterer matingsforbudet, til tross for at vi har forklart hvor veldig viktig det er og hvorfor, og vi er nesten tilbake til scrach og vi må avvenne katten igjen med at det ikke automatisk er noe å få for henne selv om vi holder på med mat. Hun får jo godbiter hun også, som er trygt for henne. Men aldri om hun tigger. Da legger vi i skåla hennes når hun ikke er tilstede og blir ropt på. Så godbiter er en hyggelig overraskelse, ikke noe man tigger seg til her i huset.
Gjest Gjest Skrevet 13. september 2009 #13 Skrevet 13. september 2009 Ja, sjokolade kan være farlig for hunder. Men ikke i de mengdene der... Kakaoen i sjokoladen innholder theobromin, som hunder ikke metaboliserer like effektivt som oss mennesker. Det kan gi skader på sentralnervesystemet, nyrer og hjerte. Mengden theobromine som kan være dødelig er min. 100 mg pr kg hund. Dvs en hund på 10 kg, må spise 1000 mg theobromid. Når det gjelder mengden theobromin i sjokolade, varierer det med kakaoinnholdet selvfølgelig, og kan vanskelig beregnes helt nøyaktig. Vanlig melkesjokolade innholder ca 64 mg pr 30 g sjokolade. Dvs at en hund på 10 kg må spise nærmere 500 g sjokolade. Men for all del, ikke lurt å ha svære sjokoladeposer stående på bordet over natten.... Kakao inneholder forøvrig også koffein, som heller ikke er særlig bra for hunder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå