Gjest Lurer Skrevet 11. august 2003 #1 Del Skrevet 11. august 2003 De fleste bør vel være avvendt når de begynner på skolen men hvor går liksom din grense, er det ved 1 års alder, når barnet begynner i barnhagen, når barnet slutter med bleie osv.? Hva syns du er den absolutt øvre grensen for at det er greit at et barn får pupp? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Scampi Skrevet 11. august 2003 #2 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg synes vi begynner å nærme oss grensa nå, og lillemor blir 1 år om 2 uker. Ikke like gøy å amme med en liten nyskjerrig propell som sliter og drar i puppen mens tenna gnisser imot.... Hva som er sosialt akseptert er en annen sak. Min mor reagerte faktisk her om dagen da mi lillemor slapp puppen, snudde seg mot henne og sa "hei". Hun ammet aldri så lenge at ungene kunne prate . Personlig synes jeg ikke det ser behagelig ut for mor når ungen kommer og drar opp genseren og vil ha pupp. Synes det er greit å avslutte før den tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nile Skrevet 11. august 2003 #3 Del Skrevet 11. august 2003 Synes i utgangspunktet at man skal amme så lenge ungen vil, men ser jo at det kan bli pinligheter i klasserommet etterhvert...... 1 1/2 - 2 år synes jeg er helt greit, og min erfaring er at ungene ikke orker så mye amming etterhvert, kanskje bare litt kos på morra og kveld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mayamor Skrevet 11. august 2003 #4 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg føler at til barnet er 1 - 1,5 år er greit for min del... Mayamor Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Britt Skrevet 11. august 2003 #5 Del Skrevet 11. august 2003 For meg går grensen ved 1 1/2 år ca. Vi var i Danmark i sommer, leide feriehus der og kom i god kontakt med en dansk familie. Yngste mann i familien der var nettopp fyldt 5 år og fikk fortsatt pupp før han la seg om kvelden. Han var heller ikke tørr tørr om natten enda, ikke at det er noe galt i det i den alderen, men det var jammen spesielt å se en så stor gutt få på seg bleie for natten for så å bli ammet en halvtimes tid 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 11. august 2003 #6 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg reagerer litt når barna kan løpe, og rett etterpå sitter på fanget og suger. Men vet jo at folk har forskjellige meninger, synes derfor ikke det er ekkelt, men ville kanskej ikke gort det selv (har jo ikke barn, så jeg aner ikke). Kjenner noen som ammet barna til de var over 2 år. Moren syntes det var ganske ubehagelig når hun da fikk ny baby. Sinna 3-åring som kom og også ville ha pupp for babyen fikk. I selskap kunne hun komme bort og dra opp genseren til mor, rive og slite i bh og være skikkelig trassete når mor sa nei. Det hendte mor ga seg. Så da satt hun med en baby, og en 3 åring som STOD og sugde bryst, mens hun(3-åringen) pratet, tøyset og lo... Da er man definitivt for stor i mine øyne. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trebarnsmor Skrevet 11. august 2003 #7 Del Skrevet 11. august 2003 Når ungen er ca 9 mnd gammel .Når unger begynner å gå så burde de bruke kopp synes jeg. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2003 #8 Del Skrevet 11. august 2003 Jeg synes det får bli valget til hver enkelt, men når barna kommer å finner fram puppen selv, begynner det å bli usmakelig synes jeg. Jeg sluttet med ammingen da barna var ca 1 år, og da orket verken jeg eller barna puppen lengre.... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 11. august 2003 #9 Del Skrevet 11. august 2003 En gutt på 5 som blir ammet, er totalt unormalt, enig Britt?, tror jeg hadde snudd meg vekk i vemmelse rett og slett, rundt 1 år skulle holde plenty spør du meg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Seraphine Skrevet 11. august 2003 #10 Del Skrevet 11. august 2003 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vimsevips Skrevet 11. august 2003 #11 Del Skrevet 11. august 2003 Er uenig med en del av dere jeg. Før jeg selv fikk barn sa jeg alltid at barn som fant frem puppen selv, ikke burde ammes. Så fikk vi Vesla, og da ho var 9mnd fant ho den. Følte allikevel at det var litt tidlig å slutte, sikkert også fordi ho ble fullamma til 6 mnd, og spiste så godt som ingenting frem til 10 mnd. Neste uke er ho 13 mnd, ho får fortsatt pupp, men kun morgen og ettermiddag/kveld, om ho ber om det. Og det blir stadig sjeldnere. Nå synes jeg det er usmakelig med unger som får pupp etter 1 1/2-2 års alderen.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Britt Skrevet 11. august 2003 #12 Del Skrevet 11. august 2003 En gutt på 5 som blir ammet, er totalt unormalt, enig Britt?, tror jeg hadde snudd meg vekk i vemmelse rett og slett, rundt 1 år skulle holde plenty spør du meg... Jo vist er det unormalt, der er vi helt enige gjest. Jeg ble vel så overrasket av den store gutten som lå i fanget iført t-skjorte og bleie, mens han sugde pupp at jeg nærmest satt som paralysert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 11. august 2003 #13 Del Skrevet 11. august 2003 Syns 1 år er nok. Syns det er ubehagelig å se barn over ca halvannet bli ammet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest celine Skrevet 11. august 2003 #14 Del Skrevet 11. august 2003 WHO anbefaler amming frem til fylte to år, men gjerne også lenger. Har ammet to barn frem til denne alder, ikke på grunn av anbefalingene, men på grunn av at det føltes helt greit for oss begge. Siste året har det kun vært amming innenfor soverommets fire vegger rett før sengetid. Har aldri vært plaget med at barnet skulle ha pupp andre steder enn dette. Fra barnet begynte med annen mat, har det heller aldri vært ammet offentlig, syns ikke det var nødvendig da.. Men hver sin smak...så lenge det føles greit og riktig :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tamara Skrevet 13. august 2003 #15 Del Skrevet 13. august 2003 Det finnes Så utrolig mye forskning på dette området som konkluderer med at amming er nyttig (på mange plan) for barn som er langt eldre enn 1 år. At noen mennesker synes det er usmakelig å se et barn på 14-16 måneder amme, det finner JEG usmakelig. Personlig er jeg "tilhenger" av å amme så lenge både barn og mor har gjensidig glede og nytte av det. Om barnet er 1 år eller 3 år, det er meg revnende lkegyldig. Hadde det vært medisink mulig for meg å amme, så hadde jeg i teorien ønsket å amme lengst mulig. Det er synd hvis noen mennesker legger noe seksuelt/perverst i amming, som er noe av det mest naturlige som finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 13. august 2003 #16 Del Skrevet 13. august 2003 Jeg synes ikke at barn skal huske hvordan det er å suge på puppen til mamma. Det sier vel litt om alder også. Tenk hvilke bilder guttene kan ha i hodet når de skal til i tenårene med jenter.. Litt spøk, men for å ta i litt så synes jeg grensen skal dras hardt og brutalt ved 2 aller senest. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2003 #17 Del Skrevet 13. august 2003 De fleste bør vel være avvendt når de begynner på skolen men hvor går liksom din grense, er det ved 1 års alder, når barnet begynner i barnhagen, når barnet slutter med bleie osv.? Hva syns du er den absolutt øvre grensen for at det er greit at et barn får pupp? I forbindelse med en barnefordelingssak ammet moren til mitt barn konsekvent (barnet var 2.5 år) til saken kom opp. I rettspapirene som ble oversendt fra hennes advokat var et av argumentene fra mors advokat (for at barnet skulle ha minst mulig kontakt med far) at barnet fremdeles ble ammet. Jeg tror de fleste blir ammet til er rundt 1 år med +/- på noen måneder. Da ser jeg bort i fra mødre som har problemer med kunne amme. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amber Skrevet 14. august 2003 #18 Del Skrevet 14. august 2003 Syns 1 år er nok. Syns det er ubehagelig å se barn over ca halvannet bli ammet. ENIG!! isj Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 14. august 2003 #19 Del Skrevet 14. august 2003 Jeg syns året, eller litt over er toppen. Det verste jeg ser er unger som går bort til mamma og drar opp genser'n for så å forsyne seg sjøl *grøss* Suzy :-? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 14. august 2003 #20 Del Skrevet 14. august 2003 da min sønn var fire mnd fikk vi en gang besøk av min svigerinne og hennes tre og et halvt åring. Da jeg satte meg for å amme min sønn, klatret hennes sønn opp på hennes fang og fant frem puppen hennes og begynte å suge. Jeg trodde et øyeblikk de tullet, men jammen ammet hun ham ennå.... Direkte motbydelig, synes jeg!! Ble kvalm der jeg satt... ikke kunne jeg gå noe sted heller......blæh!! det er opptil hver enkelt hvor lenge en skal amme, men jeg synes at skal du amme barn på mer enn halvannet bør det skje på privaten..... Mine fikk holde på så lenge de ville, og ga seg ved ett års alder begge to. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå