Gå til innhold

Er dette for mange kalorier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg spiser nå cirka 1500 kalorier 5 dager i uka, 1600 en dag i uka og 2000 kalorier en dag i uka.

Jeg trener to timer gym/breddeidrett/volleyball mandag, tirsdag, torsdag og annenhver fredag. Løper også 1-2 ganger i uka. Treningen varierer litt, da det er gjennom skolen, slik at det hender jeg også bare trener 3 ganger i uka.

Høres dette ut som for mange kalorier hvis jeg vil ned i vekt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres heller litt lite ut, siden det blir et gjennomsnitt på ca 1580 kcal pr dag, noe som mest sannsynlig er enten like under eller rett over basalforbrenningen siden du er såpass aktiv.

Du sier du går på skole, og dermed er du fremdeles i utvikling, noe som også øker energibehovet... legg på et par hundre, så du kommer opp på et gjennomsnitt på 1800, da tenker jeg du vil ligge på et energiunderskudd på 400-500 kcal pr dag. noe som vil gi en sunn vektreduksjon (hvis du virkelig behøver det)

Skrevet

Jeg vil med andre ord kunne gå ned i vekt med den kalorimengden? Har prøvd å spise mer, og jeg la på meg 5 kilo, så det er uaktuelt. Jeg har fått høre av legen at jeg er ferdig utvokst.

Skrevet

Ja, det er mulig å gå ned på et slikt energiinntak.

Ditt basalbehov er mellom 1500-1600 kcal pr dag, det er det kroppen din trenger for å fungere ordentlig. Med et mindre inntak enn det settes forbrenningen ned!

I tillegg trener du ganske mye, og har sikkert en delvis aktiv hverdag utover trening... på det grunnlaget beregner jeg at du har et kaloribehov på 2200 kcal pr dag...

Hvis du da inntar 1800 kcal pr dag i snitt, vil du være 400kcal i minus hver dag, noe som tilsvarer ca 0,4 kg vektreduksjon i uken, ca 1,5 kg i mnd.

Det er en sunn og fin vektreduksjon.

Skrevet
Snart 18

Ok. Bare pass på at du ikke spiser for lite, du er ung og trener næring om du ønsker å prestere på treningene dine!!

Skrevet

Nå viser det seg at jeg ikke har tid til å trene mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, annenhver fredag, og én gang i helga. Derfor lurte jeg på hvordan denne treningsplanen høres ut i forhold til kaloriinntaket (første tråden) hvis jeg vil gå ned litt?

Mandag: breddeidrett

Tirsdag: breddeidrett

Onsdag: fri eller gå en tur

Torsdag: breddeidrett

Annenhver fredag: breddeidrett

En dag i helga: gå en tur

Breddeidrett er et fag jeg har på skolen, og er alt i fra volleyball til håndball, fotball etc.

Skrevet
Nå viser det seg at jeg ikke har tid til å trene mandag, tirsdag, onsdag, torsdag, annenhver fredag, og én gang i helga. Derfor lurte jeg på hvordan denne treningsplanen høres ut i forhold til kaloriinntaket (første tråden) hvis jeg vil gå ned litt?

Så lenge du inntar mindre enn du bruker går en ned, det er vanskelig å si om akkurat det du gjør er riktig for at du skal gå ned eller ikke, men prøv å se.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...