Gå til innhold

Gjestelisteproblem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lite dilemma, driver og fullfører gjesteliste til bryllupsfesten. Vi ønsker å ha et forholdsvis lite selskap, både med hensyn til trivsel for gjestene (og at vi skal få tid til å ta oss litt av alle sammen), og av økonomiske hensyn.

Foreløpig har vi en gjesteliste på 30 stk, altså 32 ink oss to. Det er et passe antall, etter vår mening.

Men, ved nærmere ettertanke er det noe (noen) vi har glemt - nemlig min manns fettere og kusiner. Med partnere er det snakk om 16 stk - tror jeg (da er barn utelatt). Dette er mennesker han ikke har særlig kontakt med. Selv har jeg kun to kusiner (begge single), som jeg har vokst opp sammen med (nesten-naboer), og hatt veldig god kontakt med i alle år.

Jeg vil føle det veldig rart å ikke invitere mine to kusiner, men skjønner jo samtidig at en del kusiner og fettere på andre siden kan føle seg støtt (og det ønsker vi selvfølgelig ikke).

Videre synes jeg ikke det blir riktig å invitere alle sammen til kaffe, da kusinene mine må reise langveisfra (Danmark og Bergen).

Noen som har gode tips å komme med?

Går det an å invitere fettere og kusiner på hans side til kaffe f.eks.?

Eller vil dette bli tatt ille opp?

Hvordan har dere løst situasjoner hvor den ene siden er større enn den andre?

Takknemlig for innspill!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Heisan

Vi har rett og slett måttet plukke litt når det kom til kusiner og fettere- Jeg har bare tre kusiner og en fetter. De har jeg hatt masse med å gjørse så de blir bedt.

Min kjøre hatr mange flere men har bare to som han virklig har hatt kontakt med . Så da er de to bedt men ikke de andre. Vi har også lesd inn noen kusiner til p drive på kjøkkenet siden vi skal stå for maten selv og disse kusinene har utdannelse til å være ¨på kjøkkenet.

Var også i et bryllup i vår hvor det ble gjort sllik.

Vet at noen syntes man bær be alle enn ingen. Men jeg syntes det er dumt å be folk som vi nesten ikke kjenner .

Skrevet

Vi skal ikke be mange søskenbarn. Det blir to fra min side med partnere, og tre på min kjæres side. Resten har vi nesten ikke sett på lenge så da er det ikke aktuelt å be alle.

Skrevet

Blir det sure miner av slik "utvelgelse"?

Enten fra de utelatte fettere/kusiner, eller fra tanter og onkler og andre slektninger?

Skrevet

Vil ikke tro at det blir sure minner, det spørs vel hvor mye kontakt dere har hatt gjennom tiden. Vi skal f eks ikke be et par tanter og onkler til min kjære fordi han har sett de en gang i livet, og da var han en liten baby. Føler ikke naturlig at disse blir bedt da de ikke har vært med i livet hans.. Bryllup er en fest for de menneskene som du omgåes med, mener jeg da....

Skrevet

be de søskenbarn dere ser på som gode venner og under den kategorien..

Skrevet

Jeg tenker som Cappo jeg da, at har de ikke vært tilstede i livet så blir de ikke bedt, men da vi satte oss ned med gjestelisten og så at vi utelot en tante og onkel måtte vi be dem også. Men det var jo da snakk om 2 mennesker og ikke 16. I tillegg er jo søskenbarn langt ute i familien og jeg ser ikke helt hvorfor man skal bli sur over å ikke bli bedt. Verre om noen blir bedt kanskje, men mine søskenbarn ser jeg jo nesten aldri så det holder med de to som står på gjestelisten.

Skrevet
be de søskenbarn dere ser på som gode venner og under den kategorien..

Det er problemet - vi inviterer ingen venner - kun familie (og forloverne våre).....

Skrevet

Jeg ville heller unnlatt å be slektninger i det hele tatt enn å be dem til kaffe. Jeg føler at det da blir en litt for tydelig rangering av hvem som er viktige gjester og ikke. Vi unnlot å be søskenbarn som vi ikke har hatt kontakt med,og jeg tror ikke noen reagerte på det. I et såpass intimt bryllup bør man vel be gjester man ønsker å ha eller?

Skrevet
Vi skal ikke be mange søskenbarn. Det blir to fra min side med partnere' date=' og tre på min kjæres side. Resten har vi nesten ikke sett på lenge så da er det ikke aktuelt å be alle.[/quote']

Jeg er veldig enig Ca. Hvorfor i all verden skal man be noen man så godt som aldri har kontakt med, bare fordi de er i familie? Synes det bare virker dumt, jeg. Nå skal det sies at min kjære er helt uenig med med i dette. Han mener at et bryllup er en god anledning til å be nettopp de man ikke omgås med ellers. Vi er fryktelig uenige på dette punktet mao. Så jeg vet hvort vanskelig det er :roll: :-? :roll:

Skrevet

Hva synes mannen din da?

Er det viktig for han å ha dem der?

Hvis ikke synes jeg dere skal la det være. Du har jo god kontakt med dine, og han ingen med sine. Naturlig synes jeg....

Selv har jeg ørten kusiner og inviterer alle, selv de jeg har snakket med fire ganger i livet. Så er det opptil dem om de vil reise eller ikke.

For oss blir det en av de få gangene hele familien er samlet så jeg regner vel egentlig med at de aller fleste kommer........

Min mann har bare en kusine så da ble det ikke så vanskelig....

Skrevet
Hva synes mannen din da?

Er det viktig for han å ha dem der?

Vi snakket såvidt om det i går, og han er mer av den oppfatning at de må behandles likt, iom at de er fettere og kusiner alle sammen. Altså må enten alle inviteres til middag, eller alle til kaffe, eller ingen i det hele tatt.

Jeg er forsåvidt enig i logikken hans, men ser at det blir veldig upraktisk. Jeg kunne sikkert med letthet ha plusset på 20 slektninger til fra min side som jeg ikke har mye kontakt med, men det er ikke spesielt interessant egentlig - vi ønsker oss jo et lite selskap.

Hvis ikke synes jeg dere skal la det være. Du har jo god kontakt med dine, og han ingen med sine. Naturlig synes jeg....

Jeg synes også at kontaktnivå bør spille inn.

Kunne det ha vært en løsning å invitere bare noen av de, kanskje? Er ikke helt sikker på om jeg synes det er noen _bra_ løsning, men det er vel fordeler og ulemper med alle mulige løsninger her :-?

Pokker da, at sånne ting skal bli så vanskelig.

Vi tar nok en prat sammen om det i kveld eller noe sånt, men jeg synes det er greit å vite hvordan dere andre har gjort det.

Skrevet

Vi kommer til å plukke.

Har to kusiner jeg ber om å spille, i tillegg til at vi har hatt mye med hverandre å gjøre, så de får komme.

Så er det noen i USA (2) som blir invitert fordi det er en passende anledning å ta turen (og de regner med å bli invitert). De er alle nokså jevngamle med meg.

De andre (som er skrekkelig mye eldre og som jeg ser kanskje en gang i året eller sjeldnere) blir ikke invitert.

På hans side inviterer vi 2. Resten er ikke ferdig på barneskolen enda, så det var lett.

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi inviterer de vi har kontakt med, og har fortalt til familien vår at det er ingen ide å komme med forslag ol, for det er vår dag.

hva er det som gjør at en alltid skal ta hensyn til alle i familien?

Jeg har kontakt med av mine tanter, og det er hun som har blitt invitert til vår dag, resten ser jeg ikke noen vits i å invitere, for vi har ikke noe med dem å gjøre.

Har du god kontakt med dine to kusiner inviter dem, og ikke tenk på hva alle andre vil synes og mene.

Det du også kan om du må ta hensyn til familien er å invitere to fra hans side, siden du har to fra din side, da blir det vel rettferdig?

Husk at det er deres dag og det er dere som bestemmer hvem dere vil feire dagen med

Ønsker dere lykke til med videre planlegging

Skrevet

På hans side inviterer vi alle søskenbarna - de fleste er yngre og bor hjemme, og de har alltid hatt mye kontakt. På min side har jeg bare kontakt med fire (en er forlover), så da er det naturlig at de blir invitert. De andre er relativt mye eldre enn meg, så da nøyer vi oss med å invitere onkler og tanter.

Skrevet

Fra min side inviterte vi de kusinene m/partner som lå rundt meg i alder (farssiden). De yngste (under 20) ble ikke invitert. Min ene fetter fra morssiden var en selvfølge. Han ser vi ofte.

Fra min manns side inviterte vi tre fettere (brødre) som jeg hadde møtt et par anledninger (morssiden) og to fetter fra farssiden som jeg aldri hadde møtt, men som var de eneste på den siden. (Mannen min hadde ikke sett dem på svært mange år).

Mine "små" kusiner var nok skuffet, men jeg hadde sagt til tante min at vi måtte begrense, slik at alder var avgjørende. (Dessuten inviterte jeg ikke tanter/onkler fra farssiden, da heller ikke faren min var der. Så kusinene var for at farmor ikke skulle føle seg "ensom".)

Vi fikk høre at det var noen fettere av mannen min som hadde vært "skuffet". Men da ble jeg sint. (Tenk å si det til oss en uke før bryllupet. Det kom fra svigerfar, som hadde hørt det fra en eller annen.) Det var ikke noe slektsstevne, men bryllupet vårt.

Skrevet

Selv skal vi invitere alle søskenbarna, men når de har giftet seg selv har det vært mange løsninger:

~ be kun den eldste/yngste i hver familie

~ be alle søskenbarn til kaffe

~ be kun de nærmeste søskenbarna til middag, resten til kaffe evt ingen innbydelse til resten

~ be ingen av søskenbarna, evt bare de som blir regnet som gode venner og hadde blitt invitert uansett til tross for slektskap

Aldri vært noen sure miner her i gården :).

Skrevet

Vi sliter også med gjestelistene hvor søskenbarn har vært en del av problematikken. Han har nesten 40 søskenbarn, jeg har 4. Han har 10 tanter/onkler med partner, jeg har 1 tante og 1 onkel uten partner. Vi ber 2 av mine søskenbarn med partnere + tanten og onkelen min. De 2 andre søskenbarna har jeg ikke kontakt med, og han har ikke kontakt med noen av sine. Vi har valgt å velge gjester fra de vi ønsker å dele dagen med, og derfor er det mange venner som er invitert, og få slektninger vi har lite eller ingen kontakt med.

Vanskelig å si hva dere skal gjøre, men jeg er enig med deg i at det blir litt drøyt å be gjester som kommer langveis fra kun til kaffe. Sånn sett synes jeg at både kontakt og geografi bør ha innvirkning hvis man er nødt til å velge.

Lykke til :D

Gjest LoisLane
Skrevet

jeg har få søskenbarn og har bedt alle. Han har en hel haug, men har ikke bedt noen, siden de ikke står hverandre spesielt nær. Det hadde vært mer unaturlig å be dem - han har knapt snakket med enkelte av dem.

Skrevet

Da har det blitt diskutert litt i heimen her, og det ser ut til å bli alle eller ingen.

Blir nok med andre ord et vesentlig større selskap enn vi regnet med.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...