Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg prøver å finne ut mobildekningen i div.havområder. Eks.hvor langt ut man får dekning osv.

Noen havstrekninger har jo linker fra rigger,så det går an å få inn mobilen,men finner ikke info om det på nettet.

Tenker da på Nordsjøen,norskehavet,barentshavet..stort sett alle hav..

Hvem opratør osv.

noen som kan hjelpe?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, operatørene. Og muligens DX-ere blandt radioamatørene.

Skrevet

Telenors kart, inkludert dekning fra rigger.

Netcoms kart.

Jeg lurer på om ikke begge kartene er en smule optimistiske på rekkevidde ut fra land, 900 MHz og bittesmå innebygde tøyseantenner er ikke oppskriften på god rekkevidde, jeg kan tenke meg dekningskartet er laget med en ekstern, høy antenne. 1800 MHz og de enda høyere frekvensene for 3G kan du nok bare glemme.

Barentshavet er det neppe håp for, den nordligste plattformen jeg finner er i Norskehavet, er vel det som heter Heidrunfeltet.

Skal du ha pålitelig kommunikasjon må du over på HF eller satelitt.

Skrevet
Telenors kart, inkludert dekning fra rigger.

Netcoms kart.

Jeg lurer på om ikke begge kartene er en smule optimistiske på rekkevidde ut fra land, 900 MHz og bittesmå innebygde tøyseantenner er ikke oppskriften på god rekkevidde, jeg kan tenke meg dekningskartet er laget med en ekstern, høy antenne. 1800 MHz og de enda høyere frekvensene for 3G kan du nok bare glemme.

Barentshavet er det neppe håp for, den nordligste plattformen jeg finner er i Norskehavet, er vel det som heter Heidrunfeltet.

Skal du ha pålitelig kommunikasjon må du over på HF eller satelitt.

Takk for informativt svar. Fikk svar på ang nordsjøen i dag. God dekning,om du er i nærheten eller ser en rigg ikke langt unna.

Passeer du Ekosfisk ute i havet er det god dekning et godt stykke fikk jeg vite.

bare lurer på siste du skrev....heidrunfeltet, det ligger da utfor Mørekysten? Det må da være dekning fra Møre og oppover til finnmark,selv om du erute i havet?

Skrevet
bare lurer på siste du skrev....heidrunfeltet, det ligger da utfor Mørekysten? Det må da være dekning fra Møre og oppover til finnmark,selv om du erute i havet?

Dekningen er i et sirkulært område rundt Heidrunplattformen, når du kommer oppover til Trøndelag er du igjen begrenset til hva du får fra fastlandet.

Det fine med hav er at det er flatt, så med mobilmast høyt oppe på en plattform og mobilantenne høyt på en båt får man en rekkevidde og signalkvalitet man bare kan drømme om på land, men samtidig blir det smått når man tar i betraktning de store avstandene som er involvert på sjøen.

Det er gode grunner til at mobiltelefon ikke er et særlig utbredt kommunikasjonsmiddel hos oss som ferdes på sjøen, vi som må ha noe som virker bruker heller HF og satelitt på større avstander, eller VHF når vi er innenfor synsvidde av samtalepartneren, men ikke har mobilmast i nærheten.

Jeg blir nesten litt nervøs av spørsmålene dine, for jeg begynner å lure på om du eller noen du kjenner har tenkt å basere seg på mobiltelefon som sikkerhetsutstyr på sjøen, og det er det overhode ikke egnet til!

Skrevet
Dekningen er i et sirkulært område rundt Heidrunplattformen, når du kommer oppover til Trøndelag er du igjen begrenset til hva du får fra fastlandet.

Det fine med hav er at det er flatt, så med mobilmast høyt oppe på en plattform og mobilantenne høyt på en båt får man en rekkevidde og signalkvalitet man bare kan drømme om på land, men samtidig blir det smått når man tar i betraktning de store avstandene som er involvert på sjøen.

Det er gode grunner til at mobiltelefon ikke er et særlig utbredt kommunikasjonsmiddel hos oss som ferdes på sjøen, vi som må ha noe som virker bruker heller HF og satelitt på større avstander, eller VHF når vi er innenfor synsvidde av samtalepartneren, men ikke har mobilmast i nærheten.

Jeg blir nesten litt nervøs av spørsmålene dine, for jeg begynner å lure på om du eller noen du kjenner har tenkt å basere seg på mobiltelefon som sikkerhetsutstyr på sjøen, og det er det overhode ikke egnet til!

Ingen grunn til din nervøsitet.....har bedre båtvett enn som så.

Du skjønner vel at de havområder jeg spør,så drar man ikke ut i båt med kun mobil...?

Det er andre grunner til je spør. men, du skal ha takk for informativt svar.

ha god helg.

Skrevet
Du skjønner vel at de havområder jeg spør,så drar man ikke ut i båt med kun mobil...?

Altfor mange folk gjør dessverre det, og jeg har gjennom jobben vært med på å fiske opp slike når det går galt, hele spekteret fra tørr, rosa, hysterisk til våt, blå, stille. Nordmenn elsker å mobbe tyske fiskere som står i joller, men på meg virker det som at mange nordmenn overlever på at de har større, tryggere båt, ikke at de har mer peiling.

God helg ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...