Gå til innhold

Hvor ofte skifte kattesand?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har byttet litt frem og tilbake når det gjelder kattesand.

Har hatt katter i mange år, men havner alltid tilbake til Ever Clean. Sanden er dyr, men den er desidert best. Har prøvd alt fra billig butikksand til den dyreste sanden, inkl. katteperler.

Cat Exclusive er grei, men havner i samme kategori som Gresshoppa sin sand. De klumper ikke så veldig bra, samt at babypudderlukta er for kraftig.

Sanden til felleskjøpet, derimot, Easy Clean- er det ikke det den heter? Den synes jeg er grei. Minuset med den er at den støver endel, men den er billig og god.

Tidy Cats er helt OK, men vanskelig for meg å få tak i...så som sagt faller jeg alltid tilbake til EC fordi den er enkel og grei for butikkene å ta inn, og de fleste butikkene har den.

I tillegg kan jeg bruke oppdretterrabatten på sanden, og kjøpe 3 esker og få med 2 gratis, altså 40% avslag på sanden. Det synes jeg er en grei deal.

Beregnet brukpå EC til en innekatt som kun går inne på do, varer en 10 kg eske ca 4-5 uker.

Noen gode råd for at sanden skal vare så lenge er: å fylle opp dokassen med hele esken, slik at det ligger minst et lag på 10-12 cm med sand der. Siden tar man ut klumper daglig, og pass på at alle klumpene blir fjernet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå går kattene mine for det meste på do ute, men har kassen inne likevel, da jeg vil at de skal være inne om natten. Jeg bruker klumpesand, bytter litt mellom Easy Clean fra Felleskjøpet og Ever Clean fra dyrebutikk. Har prøvd Cat Exlusive, men den støvet for mye og luktet ikke noe godt heller.

Jeg fjerner klumpene etter behov, ca to-tre ganger i uken. Litt oftere om vinteren, da de bruker doen mer da, men max en gang om dagen. Fyller på sand når det minker.

Jeg fjerner all sanden når jeg merker den begynner å lukte, kanskje hver 3 måned eller noe sånt. Da vasker jeg kassen samtidig.

Bruker spade og tar klumpene oppi hundeposer, som jeg hiver ut i bosset.

• 4 uker senere...
Skrevet

Vi bruker Tidy Cats, liker den mer enn Easy Clean. Vi brukte Easy Clean før, og da var gulvet på badet fult av hvite flekker.. Har ikke det problemet med Tidy Cats. Her i Oslo er det minst to dyrebutikker som har den, en liten dyrebutikk bak Generius og en på Storo senteret.

Brukte å tømme hele kassa hver måned, men nå har gått lengre enn en måned siden sist, og kattedoen lukter fortsatt ikke. Jeg vil finne ut når den begynner å lukte eller når kattene blir misfornøyde. Så jeg lar den bare stå foreløpig..

Skrevet

Hvor får jeg kjøpt Tidy Cats i Vestfold?

• 1 måned senere...
Gjest Gjest_maren_*
Skrevet

Et tips jeg har er å kjøpe hundeposer som man hiver klumpene oppi med spaden og så i bosset. Funker veldig bra :)

Skrevet
Hvor får jeg kjøpt Tidy Cats i Vestfold?

Tror de har det på Tønsberg Dyreklinikk.

Jeg husker forøvrig ikke hvem sand jeg bruker, men jeg fjerner tisset/basjet hver dag. Skifter ALL sanden annahver uke/en gang i mnd. Har hunder, så skuffer all avføringa oppi hundebæsjeposer, og hiver det i søpla :) Tømmer jeg hele tar jeg alt i en bærepose som jeg hiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...