Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Jeg fjerner kablene med en gang jeg ser de, for kan jo ikke drive å skifte hele sanden hver gang katta legger en kabel :gjeiper: men hvor ofte skifter dere andre hele sanda?
Sheenaca Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Det spørs hvilken type kattesand du bruker. Jeg bruker klumpesand, synes det er best og billigst i lengden. Da fjerner man klumpene med urin og avføring daglig, og fyller på med mer sand etterhvert. 4 ganger i året lar jeg det minske med sand til det bare er littegrann igjen i kassa, og kaster så all den brukte sanden og fyller på med ny. Kanskje annenhver eller hver tredje uke legger jeg bare sanden til side for å vaske kassen.
Arkana Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Vi bruker EverClean, som er en klumpesand, så vi fjerner alle klumper hver dag og fyller på med mer sand etterhvert. Bytter sand veldig sjelden, kanskje et par ganger i året. Vaske gjør vi litt tilfeldig alt ettersom vi tenker på det. I begynnelsen brukte vi ikke klumpesand og da byttet i kattesand hver uke. Det var rett og slett et ork, for ikke å snakke om lukten pga alt tisset som samlet seg i bunnen, så vi byttet ganske raskt til klumpesand som gjør alt mye lettere. Tror vi regnet på det også og fant ut at billigsand ikke var billigere, for man brukte jo en hel pose i uken siden alt måtte byttes ut så ofte, med klumpesand bytter man ikke ut noe, bare fyller på etterhvert så det er veldig drøyt.
Troyamin Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Jeg bruker everclean jeg også. Den som er for oss med mange katter. Tar ut klumper nesten hver dag. Etterfyller ved behov. Skifter hele omtrent annenhver mnd.
Gjest emmeline Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Vi bruker EverClean, som er en klumpesand, så vi fjerner alle klumper hver dag og fyller på med mer sand etterhvert. Bytter sand veldig sjelden, kanskje et par ganger i året. Samme her. Våre katter går for det meste på do ute da, har kasse bare for sikkerhets skyld.
Sheenaca Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Jeg ser EverClean er populært. Har dere som bruker EverClean prøvd Cat Exclusive? Det får jeg via Dyrebeskyttelsen her (har krisehjemskatt), så jeg vil tro de har regnet på det og funnet ut at det er billigst. 239 kroner for 15 kg klumpesand, det varer jo en evighet. Omtrent samme kvalitet som EverClean, men man bør kanskje ta ut klumpene littegrann oftere, ellers kan de bli så tørre at de smuldrer. Etter min erfaring går det bra så lenge man ikke lar klumpene ligge særlig lengre enn 24 timer. Jeg har også prøvd EverClean, men synes det ble mer grisete med den pappesken og innbiller meg at det er dyrere per kg. Erfaringer?
Troyamin Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Jeg ser EverClean er populært. Har dere som bruker EverClean prøvd Cat Exclusive? Det får jeg via Dyrebeskyttelsen her (har krisehjemskatt), så jeg vil tro de har regnet på det og funnet ut at det er billigst. 239 kroner for 15 kg klumpesand, det varer jo en evighet. Omtrent samme kvalitet som EverClean, men man bør kanskje ta ut klumpene littegrann oftere, ellers kan de bli så tørre at de smuldrer. Etter min erfaring går det bra så lenge man ikke lar klumpene ligge særlig lengre enn 24 timer. Jeg har også prøvd EverClean, men synes det ble mer grisete med den pappesken og innbiller meg at det er dyrere per kg. Erfaringer? Jeg har prøvd cat exclusive. Den med babypudder (tror jeg). Den er rimeligere, men jeg synes det er vanskelig med den plastposen. Og i tillegg har jeg ikke sett den der jeg handler kattesand på veldig lenge.
Leo Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Jeg gjør omtrent som de andre her; fjerner klumper hver eller annenhver dag, fyller etter med sand og skifter all sanden/vasker kassen omtrent en gang i måneden. (Ville nok ikke ha gjort det så ofte hvis det ikke var for at katten her foreløpig gjør alt sitt fornødne i kassen). En klumpesand jeg er veldig fornøyd med er "Tidy Cats" fra Purina. Den koster 245 kroner for litt i overkant av 18 kg. og 125 for 6,1 kg. Jeg har også prøvd EverClean og Cat Exlusive og var for så vidt godt fornøyd med disse også, men jeg synes de satte seg mer fast på potene enn "Tidy Cats" gjør og avga mer støv. Egentlig merker jeg vel ingen stor forskjell, men "Tidy Cats" i 6,1 kg. pakning kommer i en suverent praktisk plastkanne med skrulokk.
Sheenaca Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 En klumpesand jeg er veldig fornøyd med er "Tidy Cats" fra Purina. Den koster 245 kroner for litt i overkant av 18 kg. og 125 for 6,1 kg. Jeg har også prøvd EverClean og Cat Exlusive og var for så vidt godt fornøyd med disse også, men jeg synes de satte seg mer fast på potene enn "Tidy Cats" gjør og avga mer støv. Egentlig merker jeg vel ingen stor forskjell, men "Tidy Cats" i 6,1 kg. pakning kommer i en suverent praktisk plastkanne med skrulokk. Kanskje man skulle prøve den en gang. Cat Exclusive setter seg ganske godt fast på potene, ja (vi har kattedo i første etasje, og til stadighet kattesand på gulvet i andre etasje...). *notere seg Purina Tidy Cats bak øret* ...skal tro om TS har fått noe ut av denne tråden?
Gjest Troyamin-utlogget Skrevet 10. september 2009 #11 Skrevet 10. september 2009 En klumpesand jeg er veldig fornøyd med er "Tidy Cats" fra Purina. Den koster 245 kroner for litt i overkant av 18 kg. og 125 for 6,1 kg. Jeg har også prøvd EverClean og Cat Exlusive og var for så vidt godt fornøyd med disse også, men jeg synes de satte seg mer fast på potene enn "Tidy Cats" gjør og avga mer støv. Egentlig merker jeg vel ingen stor forskjell, men "Tidy Cats" i 6,1 kg. pakning kommer i en suverent praktisk plastkanne med skrulokk. Noen zoo-kjeder du vet har det?
Leo Skrevet 10. september 2009 #12 Skrevet 10. september 2009 Jeg kjøper Tidy Cats i en lokal dyrebutikk uten kjedetilknytning og jeg vil tro det er størst sjanse for å finne det der de også selger Pro Plan hunde- og kattemat (Som også er et Purina-produkt). Her finnes en side hvor man kan finne nærmeste forhandler ved å legge inn postnummer. Mens jeg lette etter denne siden, fant jeg ut at Tidy Cats faktisk er USA's mest solgte kattesand og at den også kom veldig godt ut i en litt uhøytidelig test av kattesand i Nettavisen i fjor. Kattekassen her er dessuten plassert på en diskret dørmatte av det rimelige slaget (Tror de koster 20 kr. på Europris og tilsvarende fås på IKEA for ca. 10 kr.) som jeg kaster omtrent like ofte som sanden skiftes. Selv om nevnte kattunge nærmest "baser" i sanden er det forbausende lite kattesand og støv rundt omkring! ("Babypudder" høres så delikat ut, men det er ikke fullt så delikat når en katt med klissvåte poter først har vært på kassen for så å ta seg en spasertur over et hvitt laken... ) Hvis det kan hjelpe TS litt mer på vei, så kan jeg vel si at jeg skifter all sanden når jeg begynner å synes at sanden virker skitten. Med en kattunge som gjør alt sitt fornødne inne er det altså ca. en gang i måneden mens da jeg hadde en katt som sjeldnere gjorde fra seg inne var det kanskje hver 3 - 4 måned.
Gjest TS Skrevet 10. september 2009 #13 Skrevet 10. september 2009 Takker og bukker, alle sammen! fikk mye ut av tråden Jeg skal definitivt prøve ut klumpsand! På sekken vi har står det nemlig tydelig "ingen klumper", og dermed farer vel all urin til bunns og det blir ganske fort lukt... Har ikke prøvd klumpsand enda, har ikke tenkt over det. Men høres utvilsomt ut som det mest praktiske
Leo Skrevet 10. september 2009 #14 Skrevet 10. september 2009 Kattungen vår var så liten da vi fikk den at vi ikke kunne bruke klumpesand de første ukene og jeg syntes i alle fall det var ganske slitsomt! Måtte skifte alt hver dag, siden all urin gikk "rett til bunns" som du sier. Til tross for det stinket det til en hver tid og jeg var sjeleglad da vi kunne gå over til klumpesand! Selv om klumpesanden tilsynelatende er dyrere i innkjøp, er jeg temmelig sikker på at den er rimeligere og mer behagelig i bruk på sikt for både katt og eier.
pittie Skrevet 11. september 2009 #15 Skrevet 11. september 2009 Om du har dårlig råd, funker krystall"sand" også. Selges billig på rema 1000. Undres om det var rundt en 50 lapp for en sekk som varer 2-4 måneder. Alt ettersom hvor stor doen er. Den fungerer slik at urinen blir sugd opp og deretter blir det pulver. Lukter ingenting. Når vi hadde innekatter skiftet jeg denne ca 1 gang i måneden. Men annenhver måned er ikke urealistisk dersom man bare har en katt. Sekrementer plukkes ut hver dag. Enkelte katter kan være litt skeptisk til krystallene, og det bråker endel om du har en skikkelig grave katt.
Gjest TS Skrevet 11. september 2009 #16 Skrevet 11. september 2009 Kattungen vår var så liten da vi fikk den at vi ikke kunne bruke klumpesand de første ukene og jeg syntes i alle fall det var ganske slitsomt! Måtte skifte alt hver dag, siden all urin gikk "rett til bunns" som du sier. Til tross for det stinket det til en hver tid og jeg var sjeleglad da vi kunne gå over til klumpesand! Selv om klumpesanden tilsynelatende er dyrere i innkjøp, er jeg temmelig sikker på at den er rimeligere og mer behagelig i bruk på sikt for både katt og eier. Hvorfor går det ikke ann å bruke klumpsand til kattunger? (ja jeg spørr og graver jeg, har aldri brukt klumpsand så vet jo egentlig ikke hva det er )
Gjest krisehjem Skrevet 11. september 2009 #17 Skrevet 11. september 2009 Hvor gjør dere av klumpene med urin og selve kablene? Jeg kaster kablene i do, men følger jo med endel sand, siden jeg bruker vanlig kattesand. Litt engstelig for å tette rørene, men skal bare være krisehjem for katt i noen uker, så satser på at det går.. Men med klumpesand som f.eks EverClean, kastes klumpene i søpla da eller?
Gjest Elfrida Skrevet 11. september 2009 #18 Skrevet 11. september 2009 Jeg har en liten pedalsøppelbøtte med tett lokk ved siden av kattedoen. Alt av klumper går oppi der, og så går jeg ut med posen når den er full. Dette funker godt for meg, fikk tipset av en eller annen her på KG.
Gjest krisehjem Skrevet 11. september 2009 #19 Skrevet 11. september 2009 Jeg har en liten pedalsøppelbøtte med tett lokk ved siden av kattedoen. Alt av klumper går oppi der, og så går jeg ut med posen når den er full. Dette funker godt for meg, fikk tipset av en eller annen her på KG. Ahh, det var praktisk.
Leo Skrevet 11. september 2009 #20 Skrevet 11. september 2009 Hvorfor går det ikke ann å bruke klumpsand til kattunger? Fordi veldig små kattunger kan finne på å smake på sanden og det er ikke så bra med steinharde sandklumper i en bitte liten magesekk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå