Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Høsten er virkelig på vei, og jeg må si jeg gleder meg litt til pledd, stearinlys og gode bøker i sofakroken :) Trenger litt inspirasjon til bøker som skal leses, så vil gjerne høre hva dere skal lese! :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Shady Lady
Skrevet

Eg held på å ta eit årsstudium i engelsk, og er nødt å lese cirka 10 bøker per semester. Eg kjem difor sikkert til å lese pensumlista og ikkje noko anna. Men det er heilt greit, sidan de er veldig gode bøker som er satt opp.

No har eg akkurat lest "Anne of Green Gables" og syns den var utrulig koselig. Artig bok! "Anne frå Bjørkely" trur eg den heiter på norsk. Anbefalast :)

Skrevet

På svensk heter boka: Nattfåk, av Johan Theorin. veøldig spennende og litt skummel og litt trist.

Skrevet

Tja - høsten er kommet på godt og vondt - det vonde er at det blir kaldere, det gode at det blir bedre lesevær!

I høst skal jeg lese Terry Pratchett fordi da blir jeg i så godt humør.

Jeg skal lese Dean Koontz: Your heart belongs to me, som ligger og venter på meg.

Jeg skal lese neste bok i Ildfuglen som kommer 21. september og et par til i samme serie som kommer før jul ...

God høst! :popcorn:

Skrevet

Jeg har den nye boken til Karin Fossum som venter på meg på biblioteket :hoppe:

Skrevet

Det er ikke lenge til Jo Nesbø's Panserhjerte kommer! Den er i alle fall høstens høydepunkt for min del :Nikke: Gleder meg stort!

Ja, det vil jo selvfølgelig vise seg om den blir et høydepunkt, men forventningene er i alle fall høye :fnise:

Skrevet

Jeg også gleder meg til å lese Panserhjerter. Ellers har jeg ingen store planer. Men det er snart tid for loppemarkeder igjen, tenkte kanskje å saumfare noen etter noe norsk krim. Leste nettopp ei bok av Jan Mehlum og likte den veldig godt, lyst til å lese mer av ham.

Andre kan jeg anbefale og lese Shantaram. Boka som er skrevet av den australske banditten Gregory David Roberts og som bygger på hans liv på rømmen i Bombay. En av de beste bøkene jeg noen gang har lest. Anbefales på det varmeste!

Skrevet

Tja, selvom jeg studerer og har masse pensum som skal leses så tar jeg tid til å lese en "vanlig" bok inni mellom.

Jeg har planer om å lese ferdig bøkene fra Twilight serien. Holder på med bok nr 2 nå. Den vil jeg helst ha lest ferdig før filmen kommer på kino i november.

Skrevet (endret)

Min foreløpige leseliste for høsten (ja- jeg leser myyyye, fort og gjerne parallellt)

Når løken skrelles- Günter Grass (snart ferdig)

Mengele Zoo- Nygårdshaug (godt i gang)

Imperiet- Ryszard Kapuscinski (har såvidt startet)

Sult- Hamsun

Cornelis Vreeswijk- Klas Gustafson

Castro- Ignacio Ramonet

Vidunderbarn- Roy Jacobsen

Klokkemakeren- Nygårdshaug

Idioten- Dostojevskij

Spilleren- Dostojevskij

Brødrene Karamasov- Dostojevskij

Kjærlighet i koleraens tid- Marques

Hellemyrsfolket- Amalie Skram

Dumper sikkert inn flere bøker også etterhvert, avhengig av anbefalinger, loppemarkeder og hva vi får inn fra forlagene til gjennomlesning på jobb.

Også har vi barneboklisten da (høytlesning):

Heksene- Roald Dahl (et kapittel igjen)

SVK- Roald Dahl

Danny og den store fasanjakten

Dagen som forsvant- Tormod haugen

Endret av Reveal
Skrevet

Disse bøkene vil jeg gjerne få lest:

* L.A. Candy - Lauren fra The Hills

* Djeveljente - Mina Bai

* A walk to remember - Nicholas Sparks

* The notebook - Nicholas Sparks

* Whispering to witches - Anna Dale

* The Thirtheenth Tale - Diane Setterfield

* Veronika vil dø - Paulo Coehlo

* Iskaldt bedrag - Ian Brown

Nå må jeg bare få meg selv til kjøpe dem ;)

Skrevet

Jeg anbefaler også Shantaram, som nevnt over her! En av de beste bøkene jeg også har lest.

Og hvis du ikke har lest Kvinnen som kledte seg naken for sin elskede av Jan Wiese bør du definitivt lese den.

Det er den vakreste boken jeg noensinne har lest! :)

Skrevet
Det er ikke lenge til Jo Nesbø's Panserhjerte kommer! Den er i alle fall høstens høydepunkt for min del :Nikke: Gleder meg stort!

Ja, det vil jo selvfølgelig vise seg om den blir et høydepunkt, men forventningene er i alle fall høye :fnise:

:Nikke:

Samme her! Gleder meg ihjel!!!

Skrevet (endret)

Leseliste for 2009, er godt i gang jeg.

HAR LEST:

1. Vinterbyen av Arnaldur Indridason (rakk den ikke i 2008...)

2. En plass i solen av Liza Marklund

3. Labyrinten av Kate Mosse

4. Fuglemannen av Mo Hayder

5. Det svakeste ledd av Ingrid Berglund

6. Lykkeformelen av Ingrid Berglund

7. Fredagsstrikkeklubben av Kate Jacobs

8. En shopoholiker med baby av Sophie Kinsella

9. Saman er ein mindre aleine av Anna Gavalda

10. Løsningen på Madonna-gåten av Knut Nærum m.fl.

11. Veronika vil dø av Paulo Coelho

12. Fjellet av Arnaldur Indridason

13. Senõr Peregrino av Cecilia Samartin

14. Tokyo av Mo Hayder

15. Mine drømmers land av Merice Briffa

16. Kineseren av Henning Mankell

17. Shantaram av Gregory David Roberts

18. Boktyven av Markus Zusak

19. Evighetens kyss av Stephenie Meyer (første bok i twilight-serien)

20. Øya av Victoria Hislop

21. Under en ny måne av Stephenie Meyer (andre bok i twilight-serien)

LESES NÅ:

SKAL LESE:

Utvalgte emner i kvantefysikk (ikke heelt sikker på tittelen...)

I den skogen av Harlan Coben

Mørkemannen av Unni Lindell

Inès, jeg elsker deg av Isabel Allende

Kalde hjerter av Gunnar Staalesen

Hun som ingen unnslipper av Ingrid Berglund

Vindens skygge av Carlos Ruiz Zafón

Engelens spill av Carlos Ruiz Zafón

Bisettelsen av Lars Sabye Christensen

Elleve minutter av Paulo Coelho

Den siste vinteren av Åke Edwardson

Berettelse om herr Roos av Håkan Nesser

Kuren av Mo Hayder

Ut og stjæle hester av Per Pettersen

Granateplene av Sue Monk Kidd

Til din vrede går over av Åsa Larsson

Panserhjerte av Jo Nesbø

Endret av pondusa
Gjest Gjest_j19_*
Skrevet

Sult - Knut Hamsun

Naked lunch - William Burroughs

Rum diary - Hunter S. Thompson

Den guddommelige komedie - Dante Alighieri

On the road - Jack Kerouac

Anarchy, state and utopia - Robert Nozick

Nine stories - J.D. Salinger

Myten om Sisyfos - Albert Camus

Pesten - Albert Camus

Skrevet

Den nyeste boka om Jarle Klepp har jo nettopp kommet; "Pixley Mapogo", så hvis du ikke har lest disse bøkene av Tore Renberg før, anbefaler jeg de på det sterkeste.

I rekkefølge:

- Mannen som elsket Yngve

- Kompani Orheim

- Charlotte Isabel Hansen

- Pixley Mapogo

Og selvfølgelig vil jeg anbefale yndlingsforfatteren min (som jeg pusher i alle tråder); John Irving. "The world according to Garp" er den beste, synes jeg!

• 2 uker senere...
Skrevet

Hvis du ikke allerede har lest den vil jeg på det sterkeste anbefale 1984 av George Orwell. Skulle ønske jeg fikk mulighet til å lese den for første gang en gang til =) Anbefaler forøvrig å lese den på engelsk hvis du er stødig i språket - den norske oversettelsen er veldig merkelig og ganske slitsom til tider.

I tillegg må jo Animal Farm nevnes, den er litt lettere enn 1984, men fortsatt ganske så obligatorisk :)

Og hvis du ikke har lest The Shining av Stephen King er den helt optimal i følge med et stort ullteppe og en kopp kakao :)

Leselista mi for de kommende ukene ser ca slik ut:

- Focaults Pendel - Umberto Eco (ca halvveis her)

- Elizabeth Costello - JM Coetzee

- Burmese Days - George Orwell

- Mesteren og Margarita - Mikhail Bulgakov

- Kafka på stranden - Haruki Murakami

- Etter skjelvet - Haruki Murakami

- Frøken Smillas fornemmelse for snø - Peter Høeg

- To Kill a Mockingbird – Harper Lee

- Vredens druer - Steinbeck

- Me talk pretty one day - David Sedaris

I tillegg har jeg en innbundet samling av Dostojevskijs brev liggende på lur som jeg tenker å ta frem litt innimellom, og et par gavekort på bokhandelen som straks skal omsettes i åndelig føde, sannsynligvis noe Ian McEwan og José Saramago. Stiller meg fullstendig uforstående til at jeg har et par pensumbøker som puster meg i nakken....

Skrevet

Jeg skal snart begynne på "Den orolige mannen" av Henning Mankell. ååå som jeg gleder meg til å lese mer omm Kurt Wallander :rødme:

Skrevet

Mye fine tips her! :)

Jeg har nettopp lest ut "Drømmehjerte" av Cecilia Samartin, og gleder meg som en unge til "Salvadoreña" og "Señor Peregrino" kommer inn på biblioteket! :jepp:

"Drømmehjerte" var en fantastisk bok, som jeg slukte rått på under to døgn! Leste nesten 400 sider på en dag...

Etter at jeg var ferdig med den, så kom jeg i en form for sørgemodus, og ønsket å fortsette i samme "stemningsmodus". PÅ baksiden av "Drømmehjerte" stod det at folk som likte "Øya", burde lese denne også, så jeg tok tipset.

"Øya" var en nydelig bok, selv om den ikke tok like fast grep om meg. Jeg har også reservert "Hjemkomsten", også av Victoria Hislop.

Ellers ønsker jeg meg "Stille dager i Mixing Part" av Erlend Loe til jul! :) Jeg ønsker meg alltid Loe sine bøker i gave, og leser de i fred og ro på hytta eller hjemme i romjulen.

Skrevet
Mye fine tips her! :)

Jeg har nettopp lest ut "Drømmehjerte" av Cecilia Samartin, og gleder meg som en unge til "Salvadoreña" og "Señor Peregrino" kommer inn på biblioteket! :jepp:

"Drømmehjerte" var en fantastisk bok, som jeg slukte rått på under to døgn! Leste nesten 400 sider på en dag...

Etter at jeg var ferdig med den, så kom jeg i en form for sørgemodus, og ønsket å fortsette i samme "stemningsmodus". PÅ baksiden av "Drømmehjerte" stod det at folk som likte "Øya", burde lese denne også, så jeg tok tipset.

"Øya" var en nydelig bok, selv om den ikke tok like fast grep om meg. Jeg har også reservert "Hjemkomsten", også av Victoria Hislop.

Ellers ønsker jeg meg "Stille dager i Mixing Part" av Erlend Loe til jul! :) Jeg ønsker meg alltid Loe sine bøker i gave, og leser de i fred og ro på hytta eller hjemme i romjulen.

Er det en voksenbok? I såfall så må jeg skrive den opp på lista mi, elsker hans bøker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...