Gå til innhold

Frykter at foreldrene mine er i en økonomisk "krise"

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_gutt23_*
Skrevet

Har et problem som går skikkelig inn på meg om dagen:

Mistenker at foreldrene mine har økonomisk problemer, i form av forbrukslån/kredittkortgjeld. Dette går fryktelig inn på meg, og veit ikke helt hva jeg skal gjøre.

Ser det kommer mange brev i postkassen om dagen fra forsjellige firmaer. (Cresco, Mastercard osv.)

Kunne ikke unngå å kikke i noen brev som var åpnet, klarte rett og slett ikke å dy meg (Veit dette er FYFY, men på en måte vil jeg bare deres eget beste)

Etter det jeg annslår har de gjeld på 140 000 i form av forbrukslån/kredittkort.

(Da utenom huslån og billån)

Dette er jo ganske personlig, så veit ikke hvordan jeg skal/eller om jeg KAN ta opp dette med de i det hele tatt... Men føler at jeg BØR gjøre dette for deres beste.

Det er her jeg trenger tips, HVORDAN????

(Dette sliter veldig psykisk på meg, det går ut over livskvaliteten min.. Så håper på rask hjelp for å lette litt på trykket hos meg selv også, men først og fremst hos de...)

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Guri_*
Skrevet

Du er 23 år? Og bor hjemme, siden du har oversikt over hva som kommer i postkassen? Uavhengig av om du skal ta opp gjelden direkte med dem så synes jeg, med mindre du allerede gjør det, du skal betale husleie og bidrag for kost til dine foreldre. For eksempel 5 000 hver måned? Det vil hjelpe dem godt på vei med nedbetalingen.

Gjest strykebrett
Skrevet

At ts betaler til sine foreldre vil neppe hjelpe dersom de allerede har skakkjørt økonomien. Det beste ts kan gjøre her er å snakke med foreldrene sine. Høre om de har noen nedbetalingsplan og hva evt han selv kan gjøre for å hjelpe dem.

Kanskje du kan se på noen av episodene av "luksusfellen" for å få litt innblikk i hva som kan gjøres i slike tilfeller. Alle episodene ligger grtis ute på tv3.no.

Skrevet
At ts betaler til sine foreldre vil neppe hjelpe dersom de allerede har skakkjørt økonomien. Det beste ts kan gjøre her er å snakke med foreldrene sine. Høre om de har noen nedbetalingsplan og hva evt han selv kan gjøre for å hjelpe dem.

Kanskje du kan se på noen av episodene av "luksusfellen" for å få litt innblikk i hva som kan gjøres i slike tilfeller. Alle episodene ligger grtis ute på tv3.no.

Jeg har sett på luksusfellen, men de har 2 utdannede økonomer til å hjelpe seg, og de er hakket mer fastkjørt en mine foreldre. Jeg føler de har falt i den "vanlige" kredittkort-fellen.

Jeg veit at de har et hus som er taksert ca. 800 000 over lånet de har på huset, så refinansiering hos bank vil være 0 problem for de f.eks.

Men det er bare det hvordan jeg skal gripe det ann, å ta kontakt med de.. Føler det vil bli krenkende ovenfor de, samt at jeg ikke har hjerte til å la være.

Selv har jeg ikke mye jeg kan bidra med økonomisk, kan jo selge bil, ta ekstrajobb osv. men føler det er feil veg å gå når de kan klare det selv.

Gjest Gjest_Gutt23_*
Skrevet
Du er 23 år? Og bor hjemme, siden du har oversikt over hva som kommer i postkassen? Uavhengig av om du skal ta opp gjelden direkte med dem så synes jeg, med mindre du allerede gjør det, du skal betale husleie og bidrag for kost til dine foreldre. For eksempel 5 000 hver måned? Det vil hjelpe dem godt på vei med nedbetalingen.

Jeg bor for meg selv i nabobyen, men er hjemme ukentlig av forsjellige grunner. Jeg betaler en fast sum (ca. 1200) hver mnd til de, for at jeg kan få overnatte hjemme ca. 4-6 døgn i mnd. (Har jeg gjort siden jeg var 21) Jeg kan jo selvsagt øke dette beløpet, men føler ikke det gjør noe hvis de lever "over evne", da de sikkert vil bruke disse pengene på noe annet også.

Skrevet
Jeg veit at de har et hus som er taksert ca. 800 000 over lånet de har på huset, så refinansiering hos bank vil være 0 problem for de f.eks.

Selv om det er nok sikkerhet i boligen er det ikke noen selvfølge at de får refinansiert forbruksgjelden. Bankene har blitt mer restriktive med å refinansiere slik gjeld. Er det ikke mulighet for refinansiering kan det være en ide å ta avdragsfrihet på det billigste lånet (boliglånet). De pengene som da blir frigjort kan brukes til å betale ned forbruksgjelden raskere.

Men det er bare det hvordan jeg skal gripe det ann, å ta kontakt med de.. Føler det vil bli krenkende ovenfor de, samt at jeg ikke har hjerte til å la være.

Økonomi kan for enkelte være et ømtålig tema. Jeg ville nok rett og slett sagt til dine foreldre at du ikke kunne unngå å se at det hadde kommet en del post fra kredittkortselskap i det siste. Fortell at du er bekymret for at de er inne i en vanskelig periode økonomisk, og at du gjerne kan sette deg sammen med dem for å få en oversikt/finne en løsning. Vis at du bryr deg.

Skrevet

To voksne med felles forbrukslån kredittkortgjeld på 140 000kr

Syntes ikke det er så mye? Vis de har ryddig økonomi.

kjøpt ny bil, pusset opp kansje?

Gjest Gjest_Gutt23_*
Skrevet
To voksne med felles forbrukslån kredittkortgjeld på 140 000kr

Syntes ikke det er så mye? Vis de har ryddig økonomi.

kjøpt ny bil, pusset opp kansje?

For en ungkar som meg høres det meget mye ut.

Men, jeg kan liksom ikke fatte at de har dratt det på seg eller.....

De har som sagt hus som er verdt mye mer enn det er belånt, samt at de har en så å si gjeldfri hytte.

Hvorfor skulle de være så "dumme" å dra på seg så mye dum gjeld? Det som plager meg egentlig.

De har alltid opptrådt "klokt" og fortalt når de ikke har hatt råd til ting osv.

Blir nok enda en natt med dårlig søvn og mareritt..

Skrevet

Det är inte alltid så att "de förnuftiga" föräldrarna man tror sig alltid ha haft faktiskt ÄR så förnuftiga och tar kloka beslut.

Det kan vara många orsaker till att de har tagit ett lån, planerat eller oplanerat. Kanske har de gjort några större inköp och tänkt omfinansiera i efterhand men fått nej från banken.

Kanske har de bara handlat utan att tänka närmare på hur ekonomin ser ut som helhet.

Om man alltid har 2-3000 kr för lite per månad och täcker den bristen med att använda kreditkort eller kortfristiga lån så kan det snabbt bli många tusen i skuld/gjeld.

Hur du ska gå tillväga? Jag vet faktiskt inte. Jag har dessvärre stått inför liknande situation, där jag gått in och hjälpt till med ett lån för att hjälpa till att lösa dyra skulder. En enda betalningsanmärkning kan göra det närmast omöjligt att lösa problemen utan hjälp eller borgensman. I mitt fall vände sig den släkting som satt i knipan till mig och bad om hjälp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...