leirbål Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Jeg har lagt merke til at i de fleste tråder som omhandler stemødre og mødre, så kommer utrykket biomor opp. Men hvorfor kalle mor biomor, og aldri noen av de andre biologiske slektningene til barnet/ barna? Hvorfor er far alltid bare far? Og søsken, besteforeldre- hvorfor er ikke de bio? Jeg er mamma til poden min. Hadde han vært adoptert eller satt i fosterhjem i så lang tid at han begynte å kalle den andre kvinnen for mor, hadde jeg vært biomor. Men i en familie med mor, far og steforelder/foreldre, er det bare tull å bruke utrykk som biomor.
Bernardette Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Fordi bitre stemødre fant ut at mor hørtes for snilt ut.
leirbål Skrevet 9. september 2009 Forfatter #3 Skrevet 9. september 2009 Fordi bitre stemødre fant ut at mor hørtes for snilt ut.
Gjest Chiffon Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Fordi de selv gjerne vil ha betegnelsen mor siden de alltid er så mye bedre?
Bahia Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Det har ikke jeg heller skjønt.. Mor forveksles ikke med stemor uansett og jeg ser derfor ingen grunn til å bruke "bio-mor", så fremt det ikke er adopsjon med i bildet.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Fordi bitre stemødre fant ut at mor hørtes for snilt ut. Fordi de selv gjerne vil ha betegnelsen mor siden de alltid er så mye bedre? Antagelig, ja. Jeg ser "biomor" som et uhyre nedlatende uttrykk. Sånn litt i retning "sæddonor".
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Fordi bitre stemødre fant ut at mor hørtes for snilt ut. syns ikke stemødre virker bitre i hele tatt jeg. Men MØDRE har en tendens til å oppfatte de sånn hver gang de tar opp noe de syns er vanskelig...
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Biomor er et nyoppfunnet navn her på Kg av stemødre! Synes det er den mest idiotiske betegnelsen jeg har hørt. Biomor bør da også følges opp med biofar, biobestemor/far, biosøster osv.. Et menneske har et sett mor og far, og at de er biologiske foreldre er en selvfølge siden det er de som har laget dette mennesket. Foreldrenes evt nye partnere ved et brudd er da stemor/far. En annen sak er hvis et barn er adoptert bort og kaller sin adoptivmor for mor/mamma, da kan det henvises til barnets biologiske mor. Evt hvis moren er død og barnet kaller sin stemor for mor/mamma, da kan og barnet henvise til sin biologiske mor..
leirbål Skrevet 9. september 2009 Forfatter #9 Skrevet 9. september 2009 Fordi de selv gjerne vil ha betegnelsen mor siden de alltid er så mye bedre? Tittelen mor gjør ikke en person bedre enn andre. Den sier bare at personen er moren til et barn.
Gjest Gjest_pasta_* Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 En "biomor" er en mor som ikke er den eneste kvinnen som bor med barnet. "Bio" gir en ekstra informasjon, akkurat som "alenemor" gjør det. Selv om det er vondt at andre, for "biomor" uvedkommende kvinner forandrer relasjonene til barnet, så er det faktisk slik. "Biofar" er også et uttrykk som brukes, men det er vanligere å bruke "barnefar". Barnefartittelen forutsetter ikke at det er en stefarfigur i bildet. Det er lang tradisjon for at far ofte reduseres til "barnefar" allerede før barnet er født, hvis han ikke bor med moren. Mens mor ikke er "biomor" før det kommer en annen kvinne inn. En stemor er et dobbeltbegrep, hvor noen vektlegger ste-delen, og noen vektlegger mor-delen. Der blir det gjerne store konflikter når biomor og stemor legger seg på motsatte tolkninger av hverandre, og folks reaksjoner på stemor farges gjerne mye av hva de selv legger i stemor.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #11 Skrevet 9. september 2009 syns ikke stemødre virker bitre i hele tatt jeg. Men MØDRE har en tendens til å oppfatte de sånn hver gang de tar opp noe de syns er vanskelig... Nå tillegger du mødre litt av hvert. Er det så vanskelig å kalle mor for mor for stemødre at du skyver vanskelighetsfølelsen over på mødre?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #12 Skrevet 9. september 2009 Jeg antar at man skriver biomor (biologisk mor) i en tråd rett og slett for å ikke skape forvirring ifht hvem man prater om. Om det er mor eller stemor, enkelt og greit. Tror ikke det er noen større grunn enn det jeg da. Det handler i allefall ikke om bitre stemødre.. Mao ikke noe å henge seg opp i
Kamikatze Skrevet 9. september 2009 #13 Skrevet 9. september 2009 [...] hvis et barn er adoptert bort og kaller sin adoptivmor for mor/mamma, da kan det henvises til barnets biologiske mor. Evt hvis moren er død og barnet kaller sin stemor for mor/mamma, da kan og barnet henvise til sin biologiske mor.. Slik oppfatter også jeg det. At 'biomor' er en betegnelse på biologisk mor ved adopsjon, som har blitt spredd litt ukritisk. Mor er mor. Stemor er den som overtar morsrollen sammen med far, ved mors død. Andre med "mødrefunksjon" er fostermødre. - Selv om ikke ungen bor i et såkalt fosterhjem.
*Numi* Skrevet 9. september 2009 #14 Skrevet 9. september 2009 Jeg antar at man skriver biomor (biologisk mor) i en tråd rett og slett for å ikke skape forvirring ifht hvem man prater om. Om det er mor eller stemor, enkelt og greit. Tror ikke det er noen større grunn enn det jeg da. Det handler i allefall ikke om bitre stemødre.. Mao ikke noe å henge seg opp i Poenget er vel at man allerede har et ord for mor og et for stemor, så da trenger man ikke "biomor" hvis ikke det er snakk om adopsjon.
Gjest oisann Skrevet 9. september 2009 #15 Skrevet 9. september 2009 Er vel ikke så rart at biologisk mor har fått behov for et mer avklarende navn. Vi har jo så mange muligheter: - biomor - stemor - medmor Men hva heter mor nr 4? Ved en skillsmisse, blir medmors nye ektefelle "med-stemor"?
Gjest Hilde K S Skrevet 9. september 2009 #16 Skrevet 9. september 2009 Hehe. Det var i grunnen et godt spørsmål. Det er jo mange uttrykk som brukes om barna også: - hans barn - min samboers barn - min manns barn - barnet han har fra før - barnet hans fra tidligere forhold Jeg liker uttrykket "bonusbarn". Det viser til den gleden det er å få delta i ny partners barn og deres liv. Det er ikke så veldig ofte det blir referert til "deres barn" heller. Jeg tror at de som går inn i forhold med en mann (eller en dame) som har barn fra før, bør gjøre det med en god prosjon ydmykhet. Den nye får aldri samme plass i barnets liv som mor (eller far). Om man aksepterer dette fra starten av, og man legger fra seg konkurranseinstinktet, ville mange problem ha vært unngått. I mange tilfeller som blir snakket om i trådene her inne, tenker jeg at det meste kunne vært unngått dersom far og ny partner snakket sammen om de problemene som eventuelt måtte oppstå underveis.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #17 Skrevet 9. september 2009 Slik oppfatter også jeg det. At 'biomor' er en betegnelse på biologisk mor ved adopsjon, som har blitt spredd litt ukritisk. Mor er mor. Stemor er den som overtar morsrollen sammen med far, ved mors død. Andre med "mødrefunksjon" er fostermødre. - Selv om ikke ungen bor i et såkalt fosterhjem. Samboere/ektefeller til foreldre er ikke fosterforelder, et stebarn er ikke et fosterbarn. Et fosterbarn er anbragt av barnevern eller evt privatpersoner inn i et hjem hvor det ikke har biologiske foreldre, hvor fosterforeldre påtar seg å fostre opp barnet, oftest mot et vederlag fra det offentlige. Dette kan ikke sammenlignes med at man blir sammen med noen som allerede har et foreldreansvar. Stebarn er per def. barn som ektefellen har fra tidligere ekteskap, enten ved skilsmisse eller dødsfall. I våre dager må man også inkludere samboerskap, siden det er den vanligste samlivsformen.
leirbål Skrevet 9. september 2009 Forfatter #18 Skrevet 9. september 2009 Jeg antar at man skriver biomor (biologisk mor) i en tråd rett og slett for å ikke skape forvirring ifht hvem man prater om. Om det er mor eller stemor, enkelt og greit. Tror ikke det er noen større grunn enn det jeg da. Det handler i allefall ikke om bitre stemødre.. Mao ikke noe å henge seg opp i Jo. Hvis det hadde vært veldig like begreper. Men mor er mor. Og stemor er stemor. De begrepene er ikke så like at de kan forveksles. Og hvis det er så vanskelig, hvorfor skriver ikke stemødrene biofar om faren til barna. (Mannen sin.) For meg er det å være mor- mamma en stor ære. Biomor ville jeg kun brukt om en kvinne som har adoptert eller blitt fratatt barna sine over så lang tid at barna kaller den nye kvinnen mor, mamma. Å være stemor er en viktig del av barnas liv. Men de har bare en mor- mamma.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #19 Skrevet 9. september 2009 Jo. Hvis det hadde vært veldig like begreper. Men mor er mor. Og stemor er stemor. De begrepene er ikke så like at de kan forveksles. Og hvis det er så vanskelig, hvorfor skriver ikke stemødrene biofar om faren til barna. (Mannen sin.) For meg er det å være mor- mamma en stor ære. Biomor ville jeg kun brukt om en kvinne som har adoptert eller blitt fratatt barna sine over så lang tid at barna kaller den nye kvinnen mor, mamma. Å være stemor er en viktig del av barnas liv. Men de har bare en mor- mamma. Nesj.. si det.. Tror bare ikke det er noe gjennomtenkt for å være slem eller noe..
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #20 Skrevet 9. september 2009 Jeg oppfatter uttrykket brukt av stemødre for å gi sin egen relasjon til barnet større betydning. Kanskje for å legitimere at hun legger seg opp i ting hun strengt tatt ikke har noe med, og poengtere at hun gir så mye og bryr seg så mye om barnet som tross alt ikke er hennes.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå