Colargol Skrevet 9. september 2009 #1 Skrevet 9. september 2009 Jeg har vokst opp med søndagskole og kristne kor, men har aldri vært kristen. Slik jeg har hørt det så var det mye fordi vi ungene skulle bli kjent med nye da vi flyettet til et nytt sted som barn. Koret fortsatte jeg i fordi det ikke fantes andre tilbud. Jeg lurte nok i mange år på om jeg var kristen og forsøkte nok å "late som" i noen år, men måtte bare innse at jeg ikke trodde på det som "alle andre" i det kristne miljøet trodde på. Har ingen fordommer eller lignende, jeg forstår grunnen til at mange velger å tro -men jeg gjør bare ikke det! Min mor sier hun ikke er personlig kristen, men har sin barndomstro. Jeg regner med pappa føler det samme, men i enda mindre grad. Jeg vet ikke helt hva foreldrene mine mener med det, men vi har aldri vært kirkegjengere og går i kirken kun i bryllup, begravelser, konfirmasjon, dåp og på julaften. (Jeg har vært mer i kirken og på bedehus enn de på grunn av koret.) Jeg er også konfirmert i kirken, men den gang forsøkte jeg også å snakke om å konfirmere meg humanistisk. Da var svaret jeg fikk fra foreldre at de ikke nektet meg det men at det ikke kom til å bli noen konfirmasjonsfest og at slekt og venner ville reagere med å ikke møte opp (noe jeg ser i dag at de sikkert hadde gjort, men mammas ord veide jo tungt for en 14-15åring) Barnetroen deres er altså bundet til det tradisjonelle ved det hele og ikke nødvendigvis gud og jesus. Nå når hele denne greia med kirkevalget kom opp i år, så har jeg flere ganger tenkt tanken "hvorfor i alle dager er jeg medlem av statskirken?" Jeg er jo ikke kristen, og er det ikke litt blasfemisk av meg og stå som medlem uten å tro på det organisasjonen står for? Jeg tok det opp med noen venner og min mor her for en stund siden -mammas reaksjon var vel ikke overraskende -hun sa ting som "hva når du skal gifte deg -eller få barn? Hva gjør du da?" Og mener selvsagt at hun ikke ser for seg at det er mulig å gifte seg utenom å gå gjennom den tradisjonelle kirka. Sånn jeg ser det så har jeg aldri ønsket å gifte meg inne i en kirke uansett -tror at når den tid kommer så vil jeg gjøre det ute i det fri. Om presten skal være der har jeg vel aldri tenkt over -er nok ingen typisk jente som har planlagt hele bryllupet siden femårsalderen. Om jeg møter en mann som ønsker å gifte seg i kirken så kan jeg sikkert gå med på det -men da kan jeg vel bare melde meg inn igjen om det ble behov? Føler litt på dette med blasfemi også, det blir så feil å skulle gifte seg kristent eller døpe barna i kirken og love å oppdra dem etter kristen tro bare fordi det er en tradisjonell sermoni. Og da er det vel like blasfemisk å være medlem? Jeg lider ingen nød ved å være medlem -men synes tanken er merkelig, og lurer litt på hva andre har tenkt om samme sak? Jeg mener, -det må vel være mange der ute som er medlem av samme grunn? Noen?
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #2 Skrevet 9. september 2009 Jeg har meldt meg ut av statskirken. Jeg er ikke kristen. Jeg tror ikke på noen som helst form for gud. I tillegg har jeg, i motsetning til mange kristne, faktisk lest hele bibelen. Jeg fatter og begriper ikke hvordan noen kan påstå den avskyeligheten som beskrives i den boken er god. Jeg tenker også, hvorfor være medlem i et trossamfunn når du ikke tror? Jeg ser ikke poenget. Gifte seg har ikke noe med kirken å gjøre. Man kan ha en seremoni i kirken, men selve papirarbeidet og det å være gift har ikke noe som helst med religion å gjøre. De jeg kjenner som er medlem i kirken, er det fordi de ble døpt og ikke har giddet å gjøre noe med det. Grunnen til at de ble døpt, er ikke at de har personlig kristne foreldre, men fordi foreldrene ble farget av ting som tradisjon, "alle andre", sine foreldres meninger og tradisjoner, osv.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #3 Skrevet 9. september 2009 Vi burde gå sammen og tvinge kirken til å melde ut alle tvangsdøpte medlemmer. Det skal ikke være sånn at vi som ikke vil være medlem må melde oss ut, men at de som vil være medlem melder seg inn. Hvor mange er det som egentlig ikke ønsker å kalle seg kristen eller være medlem av noen statskirke, men som likevel kvier seg for å dra til den lokale menigheten og levere utmeldingsbrevet? Og sånn er det jo mange som tenker. Melder man seg INN i kirken, er man MED Gud. Melder man seg UT, er man IMOT. Men har noen tenkt på alle de som ikke vil ta stilling til spørsmålet? Som blir skremt av tanken om å avvise en Gud som veldig mange tror på? Disse burde få muligheten til å ikke være medlem av noe trossamfunn de aldri har meldt seg inn i, og å slippe og ta stilling til noen utmelding eller gudsavvisning!
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #4 Skrevet 9. september 2009 Vi burde gå sammen og tvinge kirken til å melde ut alle tvangsdøpte medlemmer. Det skal ikke være sånn at vi som ikke vil være medlem må melde oss ut, men at de som vil være medlem melder seg inn. Hvor mange er det som egentlig ikke ønsker å kalle seg kristen eller være medlem av noen statskirke, men som likevel kvier seg for å dra til den lokale menigheten og levere utmeldingsbrevet? Og sånn er det jo mange som tenker. Melder man seg INN i kirken, er man MED Gud. Melder man seg UT, er man IMOT. Men har noen tenkt på alle de som ikke vil ta stilling til spørsmålet? Som blir skremt av tanken om å avvise en Gud som veldig mange tror på? Disse burde få muligheten til å ikke være medlem av noe trossamfunn de aldri har meldt seg inn i, og å slippe og ta stilling til noen utmelding eller gudsavvisning! Man kan sende det i posten, vet du... Det er ikke verre enn at man går inn på kirken.no, printer ut skjemaet, og sender det i posten, og snipp snapp snute, man er ute. Jeg kjenner forøvrig flere som er personlig kristne, men som har meldt seg ut av statskirken. Det er ikke det samme som å avvise gud, det er det samme som å avvise statskirken. Det er flust av andre kristelige samfunn å tilhøre, statskirken har ikke enerett på gud.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #5 Skrevet 9. september 2009 Man kan sende det i posten, vet du... Det er ikke verre enn at man går inn på kirken.no, printer ut skjemaet, og sender det i posten, og snipp snapp snute, man er ute. Mange kvier seg for det også! Jeg kjenner forøvrig flere som er personlig kristne, men som har meldt seg ut av statskirken. Det er ikke det samme som å avvise gud, det er det samme som å avvise statskirken. Det er flust av andre kristelige samfunn å tilhøre, statskirken har ikke enerett på gud. Selvsagt avviser man ikke Gud, når man tror på Gud. For hvermannsen er det noe helt annet.
Zealuu Skrevet 9. september 2009 #6 Skrevet 9. september 2009 Meld deg ut - jo færre medlemmer de har, jo mindre legitim blir den tvilsomme forretningspraksisen deres med å benytte folkeregisteret som grunnlag samt gjeninnmelding av alle som er utmeldte med jevne mellomrom. Selv har jeg meldt meg ut en tre-fire ganger. Blir sikkert flere før vi er ferdige.
Gjest Ulva35 Skrevet 9. september 2009 #7 Skrevet 9. september 2009 Jeg er kristen, men ettersom kirken i dag står for mye av det jeg ikke tror på, så har jeg etter 2 år i tenkeboksen meldt meg ut. Synes ikke kirken skal være politisk blant annet. Synes kirken i for firkanta. Min tro er sterk selv om jeg ikke står i statskirken. Når det gjelder å gifte seg i kirken uten å være medlem, så er det ikke noe hinder i det hele tatt. faktisk kjenner jeg både kristne og ikke kristne som har gjort det uten å være medlem. Google på kirken og du får opp opplysninger om hva slags rettigheter du har også ved og ikke være medlem. Du kan printe ut utmeldingskjema, eller du kan gjøre som meg. Jeg dro ned på krikekontoret og det var fikset i løpet av noen tastetrykk og jeg fikk et papir som forteller at jeg har meldt meg ut. Lykke til med det du velger
Gjest VinglePetter Skrevet 9. september 2009 #8 Skrevet 9. september 2009 Man kan sende det i posten, vet du... Det er ikke verre enn at man går inn på kirken.no, printer ut skjemaet, og sender det i posten, og snipp snapp snute, man er ute. Jepps. Jeg gjorde dette, og fikk en meget fin utmeldingsbekreftelse tilbake som jeg har rammet inn og hengt opp på veggen. Lenge siden jeg gjorde noe mer fornuftig enn å melde meg ut av statskirken.
Gjest Gjest Skrevet 9. september 2009 #9 Skrevet 9. september 2009 Meld deg ut - jo færre medlemmer de har, jo mindre legitim blir den tvilsomme forretningspraksisen deres med å benytte folkeregisteret som grunnlag samt gjeninnmelding av alle som er utmeldte med jevne mellomrom. Selv har jeg meldt meg ut en tre-fire ganger. Blir sikkert flere før vi er ferdige. Det hjelper lite at noen få melder seg ut, når det store flertallet fortsatt er ufrivillig innmeldt og ikke kommer til å gjøre noe med det grunnet apati eller ignoranse. Vi burde heller stå sammen og vise hvordan kirken undertrykker våre personlige rettigheter og få et oppgjør en gang for alle, ikke bare for oss selv! Vi bør kjempe for en total annulering av hele medlemslisten tilhørende denne korrupte organsisasjonen, kanskje med unntak av de som har meldt seg inn etter fylte 18 år. Jeg kommer ikke til å melde meg ut!
Musicman Skrevet 9. september 2009 #10 Skrevet 9. september 2009 Jeg feirer jul selv om jeg ikke tror på julenissen. Jeg er kristen selv om jeg ikke tror på Gud. Kirken er en fin måte å styrke fellesskapet mellom mennesker på og en hyggelig plass å døpes, konfirmeres, giftes, begraves i/ved. Med mindre du virkelig avskyr kirken, så synes jeg du bør forbli medlem
Gjest Gjest Skrevet 10. september 2009 #11 Skrevet 10. september 2009 Jeg feirer jul selv om jeg ikke tror på julenissen. Jeg er kristen selv om jeg ikke tror på Gud. Kirken er en fin måte å styrke fellesskapet mellom mennesker på og en hyggelig plass å døpes, konfirmeres, giftes, begraves i/ved. Med mindre du virkelig avskyr kirken, så synes jeg du bør forbli medlem Du er ikke kristen om du ikke tror på gud. Definisjonen av en kristen er en person som tror på gud.
Musicman Skrevet 19. september 2009 #12 Skrevet 19. september 2009 Du er ikke kristen om du ikke tror på gud. Definisjonen av en kristen er en person som tror på gud. Om vi skal være pedantiske, så er en kristen en som tror på Jesus Kristus og hans lære. Jeg støtter mye av det som kristendommen og Jesus står for og jeg identifiserer meg med mange kristne kulturelle skikker, tradisjoner og ritualer. Men jeg tror ikke på Gud.
lilleGrethe Skrevet 19. september 2009 #13 Skrevet 19. september 2009 Definisjonen av å være kristen er vel at man tror på Jesus Kristus som Guds sønn. Dermed må du også tro på Gud for å være kristen. Hvordan er din Jesus-forståelse hvis du ikke inkluderer Gud i den?
Gjest Gjest Skrevet 19. september 2009 #14 Skrevet 19. september 2009 Jeg meldte meg ut av statskirken for noen år siden, og er glad for det. For meg var det av de grunnene som ts nevner. Jeg var døpt og konfirmert i kirka, jeg gikk på søndagsskole og sang i kirkekor/tensing. Men jeg var ikke kristen, og det ble mer og mer klart for meg etter hvert som jeg ble voksen. Jeg var rundt 21 da jeg meldte meg ut. I dag er jeg 34. Jeg fikk høre fra enkelte at "du kommer til å angre når du blir eldre, dette er bare et ungdomsopprør". For noe tull! Jeg er stolt over at jeg tok mitt standpunkt som ung voksen, og jeg har ikke angret et sekund. Hvorfor skulle jeg det? Jeg tror verken på Gud eller Jesus, men jeg har respekt for dem som tror. For meg er det like tøvete å bli stående som medlem i statskirken når man ikke er kristen som det ville vært å være medlem av Frp mens man egentlig stemte Arbeiderpartiet. Hvorfor skal man stå som medlem av en organisasjon man ikke tror på eller er enig med? Samboeren min er heldigvis på samme sted som meg med tanke på livssyn, så han vil aldri insistere på at vi skal gifte oss i kirka eller døpe barna våre. Men om det hadde vært viktig for han så hadde det ikke vært noe praktisk problem at jeg var utmeldt. Det holder at en av partene er med i statskirka. Om vi en dag gifter oss så vil det skje enten humanistisk eller hos en dommer på tinghuset. Og vi vil kanskje ha en navneseremoni for eventuelle barn. Ingen problem det.
Rosalie Skrevet 19. september 2009 #15 Skrevet 19. september 2009 Jeg meldte meg ut den dagen jeg innså at samme hvor godt jeg lette i alle krinker og kroker i mitt sinn så var det absolutt ingen gudstro der. Jeg er ikke ateist, men jeg vet rett og slett ikke hva jeg tror på. Jeg hadde nok uansett meldt meg ut selv med gudstro, da jeg ikke liker lenkingen mellom kirke og stat og ikke tror på barnedåp.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #16 Skrevet 21. september 2009 Angående dette med at "du kommer til å angre". Hva så? Da er det jo faktisk bare å melde seg inn igjen. Det er ikke verre enn det. Det er ikke som om du blir sperret ute fra kirken til evig tid om du melder deg ut. Så at man kanskje kommer til å angre er et ganske tåpelig "argument" for ikke å melde seg ut.
Gjest Musicman Skrevet 21. september 2009 #17 Skrevet 21. september 2009 Definisjonen av å være kristen er vel at man tror på Jesus Kristus som Guds sønn. Dermed må du også tro på Gud for å være kristen. Hvordan er din Jesus-forståelse hvis du ikke inkluderer Gud i den? Jesus er et godt moralsk forbilde, spesielt til å være en som levde for 2000 år siden (ulikt Mohammed, som var en hærfører som slaktet tusenvis med sine bare hender, ikke bare i strid, men også henrettelser). Selv om Gud (etter all sannsynlighet) ikke eksisterer, betyr ikke det at Jesus ikke eksisterte (for det er det ganske godt dokumentert at han gjorde). Jeg liker å kalle med "atheist for Jesus". Og som jeg sa tidligere: Man trenger ikke tro på julenissen for å feire jul, på samme måte som man ikke trenger å tro på Jesus som Guds sønn og Gud selv for å støtte noe av det kirken står for.
Gjest Gjest Skrevet 21. september 2009 #18 Skrevet 21. september 2009 Selv om Gud (etter all sannsynlighet) ikke eksisterer, betyr ikke det at Jesus ikke eksisterte (for det er det ganske godt dokumentert at han gjorde). Er det?
Gjest Gjest Skrevet 22. september 2009 #19 Skrevet 22. september 2009 Er det? Ja. At han var noe annet enn en helt normal mann sier såga derimot ingenting om.
Gjest Mann42 Skrevet 22. september 2009 #20 Skrevet 22. september 2009 Ja. At han var noe annet enn en helt normal mann sier såga derimot ingenting om. Åja. Jeg har lest det motsatte, nemlig at bortsett fra evangeliene, så er ikke Jesus dokumentert i det hele tatt, og kan ikke sies å være en historisk person i noen meningsfull betydning av ordet. Ikke at det spiller noen egentlig rolle. Jeg er like mye ateist uansett om han levde eller ikke. Men det finnes altså visstnok ingen andre kilder enn bibelen som beretter om ham.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå