Gå til innhold

Barn med 2 hjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ble inspirert av de mange ste-trådene her inne.

Jeg har stebarn, de bor hos oss annenhver uke, vi passer på at lekser blir gjort hver dag, enten hjelper jeg til (stemor) eller pappan hjelper, avhengig av hvem som har lyst og tid. Vi har mindre barn også som krever sitt, men de minste sitter gjerne sammen med oss og tegner, så det blir en koselig familiestund likevel, og de plukker opp lærdom de små også :)

Når barna er hos biomor, gjøres ikke lekser. Unnskyldningen er at hun ikke kan, at hun er dårlig i matte osv. Biomor har ikke yngre barn, og har egentlig ingen unnskyldning for ikke selv å lære seg de tingene som barna hennes lærer seg på skolen.

Når barna har vært hos henne, må vi bruke deler av helga på å jobbe oss gjennom den lekseplanen de hadde i uka som gikk. Resultatet er at min mann, og delvis jeg, blir mer strenge og negative enn vi hadde behøvd å være. Det blir f.eks ingen tur i svømmehallen på lørdag formiddag når de kommer med en lang arbeidsplan hvor lite eller ingenting gjort.

Jeg tenker at vi må snakke med lærerne om dette,men det er jo pinlig egentlig. Mannen min har snakket med BM, men hun synes ikke dette med lekser er så viktig...

Kanskje vi overdriver skolen og leksearbeidet, hva synes dere? Barna er 10 og 12 år gamle.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men synes ikke barna det er dumt å ikke gjøre lekser selv den ene uken siden det "ødelegger" helgen etter for dem? Trenger de veldig oppfølging eller er det mer "latskap" at de ikke gjør lekser hos mor siden hun ikke synes lekser er viktig?

Kan dere ikke prøve å overbevise barna først om viktigheten av å gjøre lekser, slik at de gjør dem fordi de vil lære for egen del?

Skrevet

Når barna er såpass gamle, så bør de være i stand til å sette seg ned og gjøre lekser selv. Om det er noe de ikke får til, så kan de spørre mor om hjelp, og om hun ikke får det til, så har de ihvertfall prøvd, og man lærer av det også.

Skrevet

Ingen satt og gjorde lekser med meg i den alderen, hva med å fokusere på selvstendighet? Er ungene svake faglig? Hvis ikke, kan de gjøre lekser selv i løpet av uken, og spørre på skolen før ukeslutt om de trenger hjelp til å forstå noen av oppgavene.

Skrevet

Unger i den alderen bør kunne gjøre lekser selv uten at noen sitter ved siden av de og setter de igang!

Min 12-åring kommer hjem fra skole, tar seg litt frukt hvis hun er sulten, også setter hun seg ved skrivepulten sin og gjør leksene sine! Er det noe hun ikke får til så venter hun med det til vi kommer hjem sånn at hun får hjelp, men tar unna resten.

Etter middag så kikker jeg eller mannen min allid over leksene, for å se at det er ordentlig gjort. Og så klart, har hun ukesprøve eller gloseprøve hører vi henne i det.

Dette går rett og slett på å legge inn gode lekserutiner fra starten av! De må bli selvstendige, hva når barnet begynner på videregående, skal foreldrene sitte ved siden av da og?

Og det kan godt være at moren ikke er flink i f.eks matte, og synes det er vanskelig å hjelpe med det. Skal innrømme at matte ikke er min sterkeste side, så i det faget er det ofte mannen min som hjelper og forklarer hvis 12-årngen står fast. En gang måtte jeg google et mattespørsmål :eeeh: ...

Gjest sint mamma
Skrevet
Når barna er såpass gamle, så bør de være i stand til å sette seg ned og gjøre lekser selv. Om det er noe de ikke får til, så kan de spørre mor om hjelp, og om hun ikke får det til, så har de ihvertfall prøvd, og man lærer av det også.

Ingen satt og gjorde lekser med meg i den alderen, hva med å fokusere på selvstendighet? Er ungene svake faglig? Hvis ikke, kan de gjøre lekser selv i løpet av uken, og spørre på skolen før ukeslutt om de trenger hjelp til å forstå noen av oppgavene.

:kjempesinna:

Ja vel, selv om dere barn er skoleflinke og selvstendige eller dere var det selv er det ingen selvfølgelighet at andre barn er det.

Mange barn sliter på skolen, og ekstra oppfølging fra skolen er det de færreste som er så heldige å få. Det stilles ikke bare krav til at lekser skal gjøres, men barna skal også legge sitt eget løp med tanke på på målsettinger (feks nivå a, b eller c) som skal nås og arbeidsprogram som skal følges opp hver uke. Ikke alle unger er like modne og selvstendige for dette. Jeg blir helt oppgitt over hva dere skriver.

(Beklager, ts. Jeg har ingen råd til hva dere skal gjøre med biomor.)

Skrevet
:kjempesinna:

Ja vel, selv om dere barn er skoleflinke og selvstendige eller dere var det selv er det ingen selvfølgelighet at andre barn er det.

Det står ikke noe i TS innlegg om at barna trenger ekstra oppfølging, derfor spør jeg om dette i #2, men TS har ikke svart på dette ennå. Derfor kommer nok svarene utifra folks egne opplevelser rundt spørsmålet.

Gjest sint mamma
Skrevet
Det står ikke noe i TS innlegg om at barna trenger ekstra oppfølging, derfor spør jeg om dette i #2, men TS har ikke svart på dette ennå. Derfor kommer nok svarene utifra folks egne opplevelser rundt spørsmålet.

Etter hva jeg kan se var svarene fra dere to gjester temmelig generelle og satte "standarden" for hvordan barn skal klare skolen og lekser!

Korrigeringen du kommer med er ok, men tenk dere om neste gang dere kommer med slike fraser.

:nei:

Skrevet
Etter hva jeg kan se var svarene fra dere to gjester temmelig generelle og satte "standarden" for hvordan barn skal klare skolen og lekser!

Korrigeringen du kommer med er ok, men tenk dere om neste gang dere kommer med slike fraser.

:nei:

Å hjelpe meg. Ja, svaret mitt var generellt ment. For alle barn BØR faktisk lære seg å sette seg ned med lekser på egen hånd, og ikke være avhengig av at en forelder sitter med dem absolutt hele tiden. Det er den generelle regelen. Alle barn bør øve på å bli selvstendige. Selv barn med lærevansker og spesielle behov bør øve på å være selvstendig. Det er ingen som sier at alle klarer det like bra, og at alle blir flinke og selvstendige like fort. Men uansett hvor vanskelig det er, og hvor lang tid det tar, så skal man øve på det. Det er det som er poenget med øving: det er det som må til for å bli flinkere. Ingen øving = ingen fremgang.

Det står ikke en dritt om at barna har spesielle behov, og da kan man faktisk gå ut ifra at de ikke har det, og svare ut fra at dette er normalt fungerende barn. At du blir støtt av at vi ikke automatisk antar at barna har lærevansker er ditt problem.

Skrevet

Det er faktisk ikke engang sikkert at dere har rett, og ikke mor.

Det er vist gjennom mange undersøkelser at barn ikke profitterer på hjemmelekser, og at de ikke lærer mer av det før langt opp i skolealder (tilsvarende videregående).

At man trenger lekser er en myte som få stiller spørsmål ved, selv om det frarøver barn og foreldre mange timer hver uke, og skaper store konflikter og vanskeligheter i barn-foreldreforholdet i mange hjem.

Leksene er der fordi foreldrene tror de skal være der, og skolens krav må tilfredsstilles.

Det er altfor lite kritikk av skolens innhold, og mye av det som foregår der er overgrep mot barnas hoder og interesser, både ved hva som påtvinges barna, og hva de går glipp av ved å måtte tilbringe så mye tid der og over bøkene på fritiden.

Selvfølgelig mener jeg ikke at man som foreldre skal ligge på latsiden hvis poden sliter med å lære seg å lese, eller skjønne matematikk på et greit nivå, men læreplanene tar helt av, og det er latterlig at hvor god en er i diktanalyse skal avgjøre om en får bli jurist eller ingeniør, eller kommer inn på teknisk allmennfalig linje.

Ingen protesterer på disse barnas vegne!

Gjest sint mamma
Skrevet
Å hjelpe meg. Ja, svaret mitt var generellt ment. For alle barn BØR faktisk lære seg å sette seg ned med lekser på egen hånd, og ikke være avhengig av at en forelder sitter med dem absolutt hele tiden. Det er den generelle regelen. Alle barn bør øve på å bli selvstendige. Selv barn med lærevansker og spesielle behov bør øve på å være selvstendig. Det er ingen som sier at alle klarer det like bra, og at alle blir flinke og selvstendige like fort. Men uansett hvor vanskelig det er, og hvor lang tid det tar, så skal man øve på det. Det er det som er poenget med øving: det er det som må til for å bli flinkere. Ingen øving = ingen fremgang.

Det står ikke en dritt om at barna har spesielle behov, og da kan man faktisk gå ut ifra at de ikke har det, og svare ut fra at dette er normalt fungerende barn. At du blir støtt av at vi ikke automatisk antar at barna har lærevansker er ditt problem.

Ja, jeg hjelpe deg!

Jeg prøver å få deg til å forstå at selv om du mener at alle barn BØR lære seg å bli selvstendige i forhold til skolearbeid er det ikke alle dette er like enkelt for! Selv om de har eller ikke har lærevansker. Målet for de aller, aller fleste foreldre er å få barna sine mest mulig selvstendige.

Ferdig med det! Jeg gidder ikke diskutere mer med deg.

Skrevet

Hei

Jeg har barna mine annenhver uke. Og har hatt tilsvarende problem, men jeg fikk god hjelp av kontaktlærer ved at vi alle satte oss ned og hadde en samtale rundt temaet og lagde en plan på hvordan dette med 2 hjem skulle fungere best i skolehverdagen,.

Små enkle rutiner som følges av begge hjem har vært veldig fint, både for oss foreldrene og for datteren min.

Skrevet
Ja, jeg hjelpe deg!

Jeg prøver å få deg til å forstå at selv om du mener at alle barn BØR lære seg å bli selvstendige i forhold til skolearbeid er det ikke alle dette er like enkelt for! Selv om de har eller ikke har lærevansker. Målet for de aller, aller fleste foreldre er å få barna sine mest mulig selvstendige.

Ferdig med det! Jeg gidder ikke diskutere mer med deg.

Nei, for det var jeg jo ikke klar over fra før.. :ironi:

Jeg skjønner ikke hva du kaver deg opp for. Ingen har sagt at det er lett for alle å være selvstendig. Det er derimot sagt at alle bør øve på å arbeide selvstendig, uansett hvor vanskelig de nå må ha for det.

Og så lenge det ikke spesifiseres at barna har spesielle problemer, så kan man fatisk gå utifra at de ikke har det, og komme med råd utifra dette. På samme måte som jeg i andre tråder går utifra at folk ikke er blinde og derfor kan finne på noe så utrolig frekt som å foreslå for noen som kjeder seg at de kan lese en bok eller se en film. En normal tiåring bør være i stand til å sette seg ned med lekser på egenhånd. Fakta, og banna bein. På samme måte som en normal tiåring bør være i stand til å gå på do selv.

Gjest Gjest_jomfrua_*
Skrevet
Ble inspirert av de mange ste-trådene her inne.

Jeg har stebarn, de bor hos oss annenhver uke, vi passer på at lekser blir gjort hver dag, enten hjelper jeg til (stemor) eller pappan hjelper, avhengig av hvem som har lyst og tid. Vi har mindre barn også som krever sitt, men de minste sitter gjerne sammen med oss og tegner, så det blir en koselig familiestund likevel, og de plukker opp lærdom de små også :)

Når barna er hos biomor, gjøres ikke lekser. Unnskyldningen er at hun ikke kan, at hun er dårlig i matte osv. Biomor har ikke yngre barn, og har egentlig ingen unnskyldning for ikke selv å lære seg de tingene som barna hennes lærer seg på skolen.

Når barna har vært hos henne, må vi bruke deler av helga på å jobbe oss gjennom den lekseplanen de hadde i uka som gikk. Resultatet er at min mann, og delvis jeg, blir mer strenge og negative enn vi hadde behøvd å være. Det blir f.eks ingen tur i svømmehallen på lørdag formiddag når de kommer med en lang arbeidsplan hvor lite eller ingenting gjort.

Jeg tenker at vi må snakke med lærerne om dette,men det er jo pinlig egentlig. Mannen min har snakket med BM, men hun synes ikke dette med lekser er så viktig...

Kanskje vi overdriver skolen og leksearbeidet, hva synes dere? Barna er 10 og 12 år gamle.

Hvis dette er ett problem for barna og skolehverdagen - så tar vel skolen en samtale med foreldrene.

Skrevet
Det er faktisk ikke engang sikkert at dere har rett, og ikke mor.

Det er vist gjennom mange undersøkelser at barn ikke profitterer på hjemmelekser, og at de ikke lærer mer av det før langt opp i skolealder (tilsvarende videregående).

At man trenger lekser er en myte som få stiller spørsmål ved, selv om det frarøver barn og foreldre mange timer hver uke, og skaper store konflikter og vanskeligheter i barn-foreldreforholdet i mange hjem.

Leksene er der fordi foreldrene tror de skal være der, og skolens krav må tilfredsstilles.

Det er altfor lite kritikk av skolens innhold, og mye av det som foregår der er overgrep mot barnas hoder og interesser, både ved hva som påtvinges barna, og hva de går glipp av ved å måtte tilbringe så mye tid der og over bøkene på fritiden.

Selvfølgelig mener jeg ikke at man som foreldre skal ligge på latsiden hvis poden sliter med å lære seg å lese, eller skjønne matematikk på et greit nivå, men læreplanene tar helt av, og det er latterlig at hvor god en er i diktanalyse skal avgjøre om en får bli jurist eller ingeniør, eller kommer inn på teknisk allmennfalig linje.

Ingen protesterer på disse barnas vegne!

Hvor er dette dokumentert, hvilke undersøkelser er det du sikter til?

Skrevet

Ingenting av dette var vel vitenskapelige undersøkelser, heller meningsytringer, riktignok fagpersoners?

Jeg tror lekser er bra for barn. På den måten lærer de å repetere stoff på egenhånd. De lærer også å etablere gode arbeidsvaner og å tenke på egen hånd. Følelsen av selvstendighet er noe alle barn trenger.

Skrevet
Vi har mindre barn også som krever sitt, men de minste sitter gjerne sammen med oss og tegner, så det blir en koselig familiestund likevel, og de plukker opp lærdom de små også :)
Dette er veldig lurt. Jeg lærte å lese ved at jeg satt sammen med mamma og min 2 år eldre bror når han gjorde lekser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...